جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری در بوشهر از چند اثر فرهنگی هنری رونمایی کرد.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایرنا، این آثار شامل سه جلد کتاب، تابلو نگارگری، تمبر یادبود و نمایشگاه تصاویر مبارزان خطه جنوب عله استعمار انگلیس است.\n\nاین کتابها شامل 'ترجمه خاطرات واسموس آلمانی' در مورد قیام مردم جنوب علیه استعمار که برای نخستین بار در کشور توسط فاطمه ترکمان دهنوی و باحمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چاپ شده است.
کد خبر: ۱۹۸۹۶
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰

فکرشهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری در بوشهر از چند اثر فرهنگی هنری رونمایی کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایرنا، این آثار شامل سه جلد کتاب، تابلو نگارگری، تمبر یادبود و نمایشگاه تصاویر مبارزان خطه جنوب عله استعمار انگلیس است.

\n\n

این کتابها شامل 'ترجمه خاطرات واسموس آلمانی' در مورد قیام مردم جنوب علیه استعمار که برای نخستین بار در کشور توسط فاطمه ترکمان دهنوی و باحمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چاپ شده است.

\n\n

کتاب '500 سال مقاومت مردم جنوب علیه استعمار' به کوشش سید قاسم یاحسینی و شامل مجموعه مقالات کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری است.

\n\n

\n\n

همچنین کتاب ' سید محمدرضا کازرونی فخر التجار دوره قاجار' نوشته عبدالکریم مشایخی از جمله آثاری بود که به دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوشهر رونمایی شد.

\n\n

تابلو نگارگری قیام جنوب درمکتب هرات که ارزشهای قیام رئیسعلی دلواری را به تصویر کشیده است، تمبر یادبود یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری و نمایشگاه تصاویر مبارزان خطه جنوب از دیگر آثار و برنامه هایی بود که علی جنتی به همراه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه و استاندار بوشهر از آنها رونمایی کرد.

\n\n

کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری روز پنجشنبه در بوشهر برگزار شد.

\n\n

رئیسعلی دلواری (1261-1294 خورشیدی ) آزادی خواه مشروطه طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهرعلیه نیروهای متجاوز و استعمارگر انگلیس در جنگ جهانی اول بود.

\n\n

شهید رئیسعلی دلواری در12 شهریور1294هجری شمسی در حالی که به نیروهای متجاوز انگلیسی در محله تنگ صفر بوشهر شبیخون زده بود از پشت سر مورد اصابت گلوله یک خائن قرار گرفت و در سن 33 سالگی به شهادت رسید.

\n\n

به همین مناسب با مصوبه شورای عالی انقلاب در سال 89 روز 12 شهریور به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نام گذاری شده است.

\n\n

هم اکنون مزار شهید رییسعلی دلواری در جوار حرم علی بن ابی طالب(ع) در وادی السلام در شهر نجف اشرف عراق قرار دارد.

\n\n

بندر دلوار زادگاه رئیسعلی سردار نامی ایران از توابع شهرستان تنگستان در استان بوشهر است. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر