پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نهضت جنوب و مبارزه رئیسعلی دلواری با انگلیس ها نیازمند آسیب شناسی است و باید دراین کار تسریع کرد.\n\nبه گزارش فکرشهر از شبستان، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنگره علمی با گرامیداشت یاد و خاطره مبارزات استقلال طلبانه مردم جنوب ایران علیه استعمار انگلستان گفت پیام نهضت ضد استعماری تنگستان شهامت،شجاعت،خودباوری و وفاداری به اصول است.
کد خبر: ۱۹۹۴۷
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴

فکرشهر: وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نهضت جنوب و مبارزه رئیسعلی دلواری با انگلیس ها نیازمند آسیب شناسی است و باید دراین کار تسریع کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از شبستان، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنگره علمی با گرامیداشت یاد و خاطره مبارزات استقلال طلبانه مردم جنوب ایران علیه استعمار انگلستان گفت پیام نهضت ضد استعماری تنگستان شهامت،شجاعت،خودباوری و وفاداری به اصول است.

\n\n

وی افزود: نهضت جنوب به پیشتازی شهید رئیسعلی دلواری نقطه عطفی در تاریخ مبارزات جنوب ایران علیه استعمار انگلستان است که این نهضت مردمی هدایت دینی را از علمای آگاه زمان و هویت ملی را از احرار و سران عشایر غیور منطقه دریافت کرد.

\n\n

جنتی تصریح کرد: اراده استوار و حمایت از محرومان و پاسداری از مرزهای کشور از رئیسعلی مردی مجاهد ساخت که در عین جوانی از پیشگامان نهضت مشروطه در جنوب ایران بود.

\n\n

وی با اشاره به تاریخچه حضور انگلستان در جنوب ایران به طمع کسب منافع سرشار خلیج فارس و اهمیت استراتژیک بوشهر در کناره این آبراه مهم برای انگلیسی ها تصریح کرد: اشغال جنوب ایران و بهره برداری از منابع عظیم نفت آن برای رئیسعلی و همراهام و همرزمان و دیگر مردم جنوب قابل تحمل نبود و رئیسعلی در نامه های متعدد به دولتمردان و علما خواستار صدور فتوای جهاد با استعمارگران شد که با دریافت فتوای علمای بزرگ ایران و نجف او مبارزه همه جانبه ای را علیه انگلستان آغاز کرد و منافع آنان را در جنوب با خطر جدی مواجه کرد.

\n\n

وی با اشاره به اینکه رئیسعلی مردی شجاع استقلال طلب آزادی خواه و سلحشور بود که از آبادی کوچک دلوار مقابل دشمنان ایستاد و با خون مطهر خود برای یک ملت عزت و سربلندی خرید گفت: امروز مردم با بازخوانی قیام تنگستان می توانند درس های بزرگ و تاریخ ساز از این نهضت بگیرند.

\n\n

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی شهادت رئیسعلی را توطئه داخلی بدون دخالت انگلستان می دانستند افزود: بعد از سالها با انتشار اسناد وزارت خارجه انگلیس و اعتراف کنسول و گرداننده اصلی سیاست خارجی انگلستان در جنوب ایران مشخص شد انگلیسی ها با وساطت شخصی به نام میرزا رحمت لیلکی و مزدوری به نام غلامحسین تنگکی در شهادت رئیسعلی دلواری نقش مستقیم داشته اند.

\n\n

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خیانت برخی نیروهای خودی را عارضه ای تاریخی در نهضت های متعدد در ایران دانست و گفت باید با نگاهی آسیب شناسانه به قیام تنگستان و واکاوی دقیق تحرکات بازیگران عرصه سیاست نقاط ضعف و قوت این قیام را بررسی و برای نسل های آینده تبیین کرد.

\n\n

وی همچنین از حضور حماسی و باشکوه و معنادار مردم ایران و استان بوشهر در انتخابات هفتم اسفند قدردانی کرد و بیان داشت: این انتخابات پیام های مهمی در درون خود داشت که درک آن بر همه دست اندرکاران و دولت مردان و سیاست مداران لازم است.رای مردم که برای حامیان دولت به صندوق ها ریخته شد وظیفه سنگینی برای دولت به همراه دارد.

\n\n

در کنگره علمی صدمین سالگرد شهادت شهید رئیسعلی دلواری از 6 اثر هنرمندان و پژوهشگران بوشهری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

\n\n

سه کتاب «500 سال مقاومت مردم جنوب ایران» نوشته‌ سیدقاسم یاحسینی، «حاج سیدمحمدرضا کازرونی» نوشته عبدالکریم مشایخی و «ویلهم واسموس» تألیف هندریک گرووتروپ با برگردان فاطمه ترکمان دهنوی و حمید میرزاآقا  و تابلوی نگارگری قیام جنوب اثر استاد مظلوم زاده آثاری بود که با حضور آقای جنتی رونمایی شدند.

\n\n

کنگره علمی صدمین سالگرد شهادت شهید رئیسعلی دلواری تا بعد از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی هنری نهم دی بوشهر برپابود.

\n\n

43 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که 13 مقاله در این کنگره یک روزه ارائه می شود و همه مقالات در کتابی چاپ و چکیده آنها در کنگره توزیع می شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر