پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۰۸۹۳
سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲

فکرشهر: رضامراد صحرایی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم تا دانش‌آموزان در طول سال حداقل یک اردو و اگر امکانش بود به دو اردو اعزام شوند، گفت: پویش‌های مختلف برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کردیم.

به گزارش فکرشهر از فارس، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر، با بیان اینکه الان گزارشی از کلاس بدون معلم در کل کشور نداریم، اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش وقتی رونمایی شد بنا بر این بود که تمام نیاز آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تأمین شود.

وی ادامه داد: در سال اول تأسیس دانشگاه فرهنگیان تقریباً ۲۲ هزار دانشجو گرفته شد و مقرر شده بود که این میزان حتی تا ۳۵ هزار نفر هم افزایش یابد و با خروجی آموزش و پرورش تراز شود؛ از سوی دیگر ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان هم می‌گوید که هر کجا این دانشگاه نتواند به تأمین نیرو بپردازد، می‌تواند استخدام کند، اما این اتفاق نیفتاد.

صحرایی اضافه کرد: آنچه باعث تأسف است، این بوده که دانشگاه فرهنگیان وقتی ۴ یا ۵ ساله شد، ورودی‌اش زیر ۴ هزار نفر شد و نگرانی آنقدر زیاد شد که رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان تشریف فرما شدند.

وی با بیان اینکه در خصوص دانشگاه فرهنگیان اختلاف رویکردی وجود داشت مبنی بر اینکه برخی به تأمین معلم معتقد بودند و ما به تربیت معلم معتقدیم، گفت: دوگانه تأمین یا تربیت از منظر تعلیم و تربیت، دوگانه مدیریتی است. معلم باید تربیت شود که بتواند تربیت کند، اما هنوز برای بعضی‌ها این باور است که هر کسی فارغ‌التحصیل دانشگاه شود، می‌تواند معلم شود؛ در حالی که اینطور نیست. عالم با معلم خیلی متفاوت است و سطح معلمی خیلی بالاتر از عالم بودن است.

* کمبود معلم و افزایش ۳ میلیون دانش‌آموز

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ناترازی ناشی از کم شدن تربیت معلم در آن ۶ سال از ۹۲ تا ۹۷، منهای ۷۹ هزار معلم شده است، افزود: مشکل دوم، روند جذب‌های آموزش و پرورش در سال ۹۲ تا ۹۹ است که همیشه جذب از بازنشستگی کمتر بوده است؛ در حالی که باید علی‌القاعده جذب و بازنشستگی‌مان تراز شود و حتی جذب بیشتر هم شود.

* ماجرای اوج بازنشستگی معلمان در سال ۱۴۰۲ و ارتباط آن با رتبه‌بندی

صحرایی با بیان اینکه اوج بازنشستگی مربوط به سال ۱۴۰۲ است، گفت: اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شروع شد و بسیاری از معلمان در آستانه بازنشستگی، ۲ سال ماندند که مشمول رتبه‌بندی شوند؛ چون قانون می‌گوید که حقوق بازنشسته بر مبنای دو سال آخرش محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به روند افزایش دانش‌آموزان کشور، ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزی کشور از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳ میلیون نفر افزایش یافته است؛ به این شکل که از جمعیت ۱۶ میلیون دانش‌آموزی در دهه ۸۰ به ۱۱ میلیون دانش‌آموز در دهه ۹۰ رسیدیم و بعد دوباره این رقم رشد کرد و این موضوع هم نشان می‌دهد که باید معلم تربیت می‌کردیم و یا اگر قرار بود استخدام نیرو انجام شود، متناسب با میزان بازنشستگی باید جذب می‌کردیم.

وی درباره تقویت مدارس دولتی، اظهار کرد: چطور شد که مدارس دولتی ضعیف شدند؟ چه چیزی مدرسه را قوی می‌کند؟ جذب ۷۵ هزار معلم فقط برای مدارس دولتی است. مؤلفه دیگر کار پرورشی در مدارس است. یک برنامه فراگیر سه ضلعی امید، ایمان و خودباوری طراحی شده است که از طریق نشاط و هویت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم تا دانش‌آموزان در طول سال حداقل یک اردو و اگر امکانش بود به دو اردو اعزام شوند، گفت: پویش‌های مختلف برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کردیم؛ امسال پایگاه‌های اوقات فراغت‌مان را دو برابر کردیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر