چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۱۵۳۳
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

فکرشهر: امام جمعه وحدتیه با اشاره به ابلاغ سیاست کلی اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت: رشته‌های تخصصی، مرتبط با اقتصاد دریا محور در دانشگاه‌های بوشهر ایجاد شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، حجت‌الاسلام، ولی صمصامی در خطبه‌های نماز جمعه شهر وحدتیه شهرستان دشتستان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در روز‌های اخیر سیاست‌های کلی اقتصاد دریا محور را ابلاغ کردند که یک گام بلند و نوید بخش به سمت و سوی تحول اساسی در این بخش محوری اقتصاد است، که به مثابه یک سند بالادستی می‌تواند راه و حرکت در این مسیر راهبردی کمک کند.

امام جمعه وحدتیه در مورد اقتصاد دریا محور افزود: درباره اقتصاد دریا محور به گفته بانک جهانی اقتصاد دریایی یا اقتصاد دریا محور عبارت است از استفاده پایدار از منابع اقیانوسی برای رشد اقتصاد بهبودی معیشت و مشاغل با حفظ سلامت اکوسیستم اقیانوسی داشته باشیم.

صمصامی ابراز داشت: حجم اقتصاد دریا در جهان سالانه بیش از ۹ هزار میلیارد دلار برآورد شده است، که این رقم برای کشور ما حدود یک درصد و با احتساب فعالیت‌های نفتی و گازی دریایی بین ۷/۲۴۲ است.

امام جمعه وحدتیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع گسترده دریایی و حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی که حدود ۴۰ درصد از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد، کشور‌های دریایی محسوب می‌شود، و از شوی شمال و جنوب، به دریا دسترسی دارد، اما متأسفانه از نظر بهره برداری از از این نعمت خدادادی در رتبه چهلم جهان قرار دارد.

صمصامی ابراز داشت: طبق آمار‌های منتشر شده بین المللی، هم اکنون در اکثر کشورها، سهم حوزه دریا در تولید ناخالص ملی کمتر از ۱۰ درصد نیست، که این رقم در در کشور‌های ساحلی پیشرفته مانند بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا، و حتی آیا به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

امام جمعه وحدتیه اظهار داشت: مناطق ساحلی، بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود، به گونه‌ای که دو سوم مردم جهان در محدوده ۶۰ کیلومتری حاشیه‌های دریا استوار یافته است، و بیش از ۸۰ درصد شهر‌های بزرگ جهان که امروز به عنوان قطب‌های تجاری، شناخته می‌شوند در مناطق ساحلی قرار دارند.

امام جمعه شهر وحدتیه اظهار داشت: این آمار نشان دهند، آن است گسترده‌های دریایی و به تبع آن اقتصاد دریا محور، در رشد و رونق کشور‌ها و شهرها، مختلف جهان نقش مهم و محوری ایفا می‌کند.

صمصامی افزود: اکنون که امام خامنه‌ای سیاست‌های کلی اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرموده‌اند، به استناد بند ۶ آنکه تصریح دارد بر (تأمین و ارتقا سرمایه انسانی، و مدیریتی، متعهد و کار آزموده و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی، پژوهشی، برای توسعه دریا محور و زیست بوم نو آوری و فناوری دریایی می‌طلبد که مسئولین استان بوشهر، خصوصاً استاندار، در ایفای رشته‌های تخصصی مرتبط با اقتصاد دریا محور، در دانشگاه‌های استان بوشهر، تلاشی مضاعف داشته باشند، تا سهم جوانان استان بوشهر مغفول واقع نشود.

امام جمعه شهر وحدتیه گفت: راه‌اندازی پویش غربالگری فشار خون در کشور امر مبارکی است که باید برای جلوگیری از خطرات بعدی به آن توجه شود. همکاری مردم در این خصوص اهمیت بالایی دارد و باید همه برای شرکت در این پویش اهتمام داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر