جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: کارشناس مسوول امور تجارت خارجی صنعت معدن و تجارت استان بوشهر از عضویت ۳۸۵ هزار نفر در تعاونی‌های مرزنشینان استان خبر داد و گفت: معافیت کالای وارداتی از طریق تعاونی مرزنشینان استان بوشهر به ازای هر نفر از ۳۰۰ به ۶۰۰ دلار افزایش یافته است...
کد خبر: ۲۰۰۲۳۵۷
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰

فکرشهر: کارشناس مسوول امور تجارت خارجی صنعت معدن و تجارت استان بوشهر از عضویت ۳۸۵ هزار نفر در تعاونی‌های مرزنشینان استان خبر داد و گفت: معافیت کالای وارداتی از طریق تعاونی مرزنشینان استان بوشهر به ازای هر نفر از ۳۰۰ به ۶۰۰ دلار افزایش یافته است.

به گزارش فکرشهر، اختر وفایی در گفت وگو با تسنیم، با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ با بروزرسانی سامانه مبادلات مرزی و یکپارچه مرزنشینان در وزارت صمت عملیات آموزش شرکت‌های تعاونی مرزنشینان، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها آغاز شد اظهار داشت: در این راستا وزارت کشور ضمن آموزش بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها، ثبت‌نام مرزنشینان و نقاطی که به‌عنوان نقطه مرزی شناخته شده بود برای عضویت در تعاونی مرزنشینان در دستور کار قرار داد. بر اساس ثبت‌نام و برآورد انجام شده در استان بوشهر ۳۸۵ هزار نفر مشمول عضویت در تعاونی و امتیازات مرزنشینان شدند.

وی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر مرزنشین ساکن در منطقه عادی مرزی استان بوشهر واردات کالای اساسی به ارزش ۱۵۰ دلار در قبال صادرات تخصیص یافت گفت: در این سال برای هر مرزنشین ساکن در منطقه محروم مرزی استان بوشهر ۳۰۰ دلار سهمیه معافیت ارزی حقوق ورودی گمرکی از دولت مصوب و به تعاونی مرزنشینان ابلاغ شد.

کارشناس مسوول امور تجارت خارجی صنعت معدن و تجارت استان بوشهر مناطق مرزی عادی و محروم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: هر شخص عضو شرکت تعاونی مرزنشینان در این مناطق بر اساس سکونت آنان معافیت ارزی حقوق به آنان تعلق می‌گیرد. امسال ۳۸۵ هزار نفر ساکن در مناطق مرزی استان بوشهر برای سکونتگاه عادی ۳۰۰ دلار و مناطق محروم ۶۰۰ دلار سهمیه ارزی معافیت از حقوق ورودی گمرکی برای آنان تصویب شده است.

وی با اشاره به فعالیت در عرصه ارز مصوب برای فعالیت تعاونی مرزنشینان در صادرات و واردات کالا خاطرنشان کرد: شرکت‌های تعاونی مرزنشینان استان بوشهر باید از ساکنان نقاط مرزی عادی و محروم برای عضویت در این تعاونی‌های ثبت‌نام کنند و با توجه به سهمیه ارزی تخصیصی آنان که به‌صورت الکترونیکی اعلام می‌شود نسبت به صادرات کالا به کشور‌های هدف اقدام کنند و با همان ارز تخصیصی حاصل از صادرات کالای به فروش رفته کالا‌هایی برای توزیع بین مرزنشینان عضو تعاونی مرزی از آن کشور به بنادر مختلف استان بوشهر وارد می‌کنند.

کارشناس مسوول امور تجارت خارجی صنعت معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: در زمان ترخیص کالای وارداتی مرزی از گمرک به میزان سهمیه دلاری مصوب شده برای مواد خوراکی ۱۰۰ درصد و برای سایر کالا‌ها ۵۰ درصد از پرداخت حقوق گمرکی معاف هستند. اگر فردی جدیداً بخواهد عضو شرکت تعاونی مرزی استان بوشهر شود و از امتیاز این ظرفیت استفاده کند باید با مراجعه به بخش‌داری محل سکونت و ثبت‌نام در سامانه تعاونی و یکپارچه تعاونی مرزنشینان نسبت به عضویت اقدام کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر