دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار ورزش
کد خبر: ۲۰۰۵۴۱۷
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

فکرشهر: خداداد افشاریان اعلام کرد که دیدار دربی پایتخت با فناوری کمک داور ویدیویی و یک داور زن برگزار خواهد شد.

به گزارش فکرشهر از دیده بان ایران، با اعلام رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، خبر قضاوت یک داور زن در دربی پایتخت رسماً تایید شد.

کمیته داوران فدراسیون فوتبال در اندیشه چینش تیم داوری مسابقه دربی پایتخت است و از روز گذشته زمزمه انتخاب داور زن، مطرح شد. با توجه به دریافت لایسنس (VAR) توسط مهسا قربانی و مهناز ذکایی، این ۲ داور باتجربه فوتبال زنان ایران کاندیدای قضاوت در مسابقه داربی بودند و همگان منتظر واکنش رسمی کمیته داوران بودند که سرانجام امروز (سه‌شنبه) خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران نسبت به انتخاب داور زن برای مسابقه دربی واکنش نشان داد.

بیوگرافی مهسا قربانی

داور زن دربی تهران، متولد سال ۱۳۶۸ است و در خانواده‌ای به دنیا آمده که هیچ گرایشی به فوتبال نداشتند. مهسا قربانی فوتبال را در سال ۱۳۸۵ با دروازه‌بانی در تیم منطقه چهار تهران آغاز کرد دو سال بعد، در سال ۱۳۸۷، در کلاس‌های داوری شرکت کرد و از سال ۱۳۸۸ داوری در لیگ ایران را تجربه کرد.

او دانش‌آموختهٔ مقطع کارشناسی ارشد رشتهٔ مدیریت بازاریابی ورزشی است. او در مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان ایران داوری می‌کند و از سال ۲۰۱۷ داور بین‌المللی فیفا است.

اولین زن داور دربی تهران را بشناسید + عکس

سوابق مهسا قربانی

نخستین تجربه‌های داوری مهسا قربانی در آسیا، رقابت‌ها در سطح زیر ۱۴ سال بود. او پنج سال متوالی به این مسابقات دعوت شد و تا سال ۲۰۱۶ در کلاس‌های چشم‌انداز فوتبال آسیا شرکت می‌کرد. بعد تبدیل به داور بین‌المللی ایران شد؛ دختر جوانی که می‌توانست حالا رقابت‌های رسمی آسیا را داوری کند. قوانین فیفا می‌گویند داوران بین‌المللی بعد از موفقیت در رقابت‌های قاره‌ای، می‌توانند به‌عنوان «داور الیت» برای رقابت‌های جهانی انتخاب شوند.

در کارنامه قضاوت‌های داور زن دربی تهران و بیوگرافی مهسا قربانی می‌توان قضاوت در مسابقات مقدماتی و اصلی جام ملت‌ها آسیا و رقابت‌های جوانان آسیا را دید. او تقریبا مهم‌ترین مسابقه نیمه‌نهایی جوانان آسیا بین ژاپن و کره را سوت زد. بعد به مرحله نهایی رقابت‌های شرق آسیا دعوت شد و کنفدراسیون آسیا حساس‌ترین بازی سال زنان، یعنی مسابقه کره شمالی و کره جنوبی را به او تحویل داد.

کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اشاره به بررسی‌های انجام شده درباره انتخاب تیم داوری دربی پایتخت، توضیح داد که انتخاب مهسا قربانی، به عنوان داور (VAR) نهایی شده، اما او اعلام کرد که با وجود نهایی‌شدن فهرست تیم داوری، خبری از اعلام این فهرست تا پیش از برگزاری مسابقه داربی نخواهد بود.

افشاریان در مورد اینکه آیا انتخاب خانم قربانی اجبار فیفا بوده است، گفت: نخیر اصلا. خانم قربانی لایسنس اتاق VAR دارد. ما هم برای اینکه به جامعه داوری زنان کمک کنیم و ایشان نیز یک داور بزرگی است، در این بازی از ایشان استفاده می‌کنیم و بیشتر می‌تواند به ما کمک کند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد اینکه انتظار می‌رفت در مسابقات حساس مانند تقابل استقلال و سپاهان نیز از VAR استفاده شود، گفت: بعد از دربی نیز که حساسیت بازی‌ها بیشتر خواهد شد، چند مسابقه دیگر را نیز با استفاده از VAR برگزار خواهیم کرد. با توجه به اینکه VAR در کشور تعبیه شده، هر جایی که گیر کردیم و نیاز باشد، شاید بتوانیم در چند مسابقه از فناوری کمک داور ویدیویی استفاده کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر