شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۵۴۴۷
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰

فکرشهر: رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد: روسیه و چین در حال بررسی تحویل و نصب یک نیروگاه هسته‌ای بر روی کره ماه در سال‌های ۲۰۳۳ تا ۲۰۳۵ میلادی هستند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا به نقل از ریانووستی، یوری بوریسوف سه‌شنبه در یکی از نشست‌های جشنواره جهانی جوانان در سیریوس روسیه افزود: روسکاسموس به همراه همکاران چینی خود به طور جدی در حال بررسی این پروژه هستند.

وی اظهار داشت: چنین مأموریتی با هدف ایمنی در برابر تشعشعات به صورت خودکار و با بهره‌گیری از فناوری رباتیک انجام خواهد شد.

رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه ادامه داد: مشکلات فنی فراروی ایجاد چنین تأسیساتی عملا حل شده است.

بوریسوف درباره هدف از اجرای این طرح مشترک روسیه و چین گفت: تنها از طریق انرژی هسته‌ای می‌توان از عملکرد تجهیزات ایستگاه آینده فضایی در سطح ماه اطمینان حاصل کرد.

وی ادامه داد: یک روز قمری ۲۷ روز زمینی طول می‌کشد و نیمی از این زمان، نور خورشید روی سطح ماه نمی‌افتد، بنابراین باتری‌های خورشیدی سنتی برای فضانوردی را نمی‌توان در آنجا استفاده کرد.

آژانس فدرال فضایی روسیه و اداره ملی فضایی چین پیش از این در سال ۲۰۲۱ برای ایجاد یک ایستگاه مشترک به منظور انجام تحقیقات روی ماه تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند.

جشنواره جهانی جوانان اول مارس ۲۰۲۴ (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) با پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز به کار کرد. این جشنواره تا هفتم مارس در قلمرو فدرال "سیریوس" واقع در منطقه کراسنودار روسیه ادامه دارد. بنا بر اعلام رسانه‌های روس، در این جشنواره ۲۰ هزار رهبر جوان از جمله ۱۰ هزار نفر از دیگر کشور‌ها در زمینه‌های آموزشی، علمی، فرهنگی، ورزشی و تجارت شرکت کرده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر