شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۵۹۶۴
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶

فکرشهر: بی‌بی‌سی نوشت: پس از پیوند کلیه خوک به ریک اسلایمن، مرد ۶۲ ساله در آمریکا، پزشکان گزارش کرده‌اند که حال او «مناسب» است و به زودی بیمارستان را ترک می‌کند.

او پس از دریافت کلیه خوک، با توجه به خطر رد پیوند، در بیمارستان تحت مراقبت بود.

کلیه پیوندی دستکاری ژنتیکی شده بود تا خطر رد پیوند کاهش یابد.

جراحان آمریکایی می‌گویند که ریک اسلیمن با قبول اینکه این جراحی جدید رویش آزمایش شود «یک قهرمان واقعی» است.

با این پیوند، امید به استفاده از اعضای حیوانات برای پیوند به انسان افزایش یافته است.

در گذشته، پیوند کلیه خوک آزمایشی به افرادی که دچار مرگ مغزی شده بودند پیوند شد بود، اما در این مورد اخیر، پیوند روی یک بیمار داوطلب انجام شد.

بیمارستان ماساچوست با انتشار یک بولتن پزشکی اعلام کرد که این جراحی چهار ساعته، که روز ۱۶ مارس انجام شد، «یک نقطه عطف مهم در تلاش برای دسترسی آسان‌تر به اعضای پیوندی برای انسان است.»

آقای اسلایمن پس از اینکه هفت سال برای نارسایی کلیه، دیالیز شده بود، در سال ۲۰۱۸ در همین بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت و کلیه انسان به او پیوند زده شد.

پنج سال بعد، کلیه پیوندی پس زده شد و او مجبور شد در ماه مه سال ۲۰۲۳ بار دیگر به دیالیز روی بیاورد.

پزشکان معالج می‌گویند که در آن زمان، چشم‌انداز زندگی او خوب به نظر نمی‌رسید و دائم دچار مشکل رگ به دلیل استفاده مکرر از دیالیز می‌شد.

در نتیجه، هر دو هفته یکبار مجبور بود برای رفع انعقاد خون و معاینه به بیمارستان مراجعه کند که طبیعتا بر کیفیت زندگی او تاثیر نامناسبی می‌گذاشت.

آقای اسلیمن گفت که جوانب مثبت و منفی این پیوند را سنجید و تصمیم گرفت با پیوند کلیه خوک موافقت کند.

برای بیمارانی که به پیوند عضو نیاز دارند، همیشه کمبود شدید عضو اهدایی انسان وجود دارد و استفاده از اعضای حیوانات می‌تواند به رفع این کمبود کمک کنند.

اخیرا پیوند قلب خوک به انسان نیز آزمایش شده است، زیرا اعضای خوک از نظر اندازه برای انسان مناسب است.

کلیه خوک پیوندی مخصوص این جراحی را موسسه «ای‌جنسیس» واقع در کمبریج، ایالت ماساچوست، تامین کرده بود که در مهندسی ژنتیک تحقیق و فعالیت دارد.

خوکی که کلیه آن در این جراحی به کار رفت از نظر ژنتیکی ویرایش شده بود تا ژن‌هایی که می‌تواند برای گیرنده انسانی مضر باشد حذف شود. در مقابل، ژن‌های انسانی خاصی برای افزایش سازگاری با بدن انسان به آن افزوده شده بود.

با این حال، آقای اسلایمن هنوز دارو‌های ضد رد پیوند را مصرف می‌کند و مشخص نیست کلیه جدید او تا چه زمانی کار خواهد کرد، زیرا این یک حیطه ناشناخته است.

دکتر تاتسو کاوای، از تیم پزشکی او گفت: «امید ما این است که این روش پیوند، راه نجاتی برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به نارسایی کلیه در سراسر جهان باشد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر