دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۶۰۷۹
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت گندم از ۱۰۲هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی استان خبر داد.

به گزارش فکرشهر از جهاد کشاورزی، کبری توکلی با اشاره به اینکه کاهش بارش باران و ادامه خشکسالی‌ها به تولید محصول در اراضی گندم خسارت وارد کرده است اظهار داشت: همه مزارع گندم دیم استان بوشهر خسارت دیده است که بر اساس بیمه محصولات، غرامت آن‌ها پرداخت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت گندم در مزارع استان خبر داد و بیان کرد: با مشارکت بیش از ۳۲۰ کمباین، برداشت گندم از ۱۰۲ هزار هکتار اراضی استان بوشهر آغاز شد.

وی با بیان اینکه برداشت گندم در هفته جاری از مزارع شهرستان‌های دیر و دشتی آغاز شده است پیش‌بینی برداشت محصول را حدود ۴۰ هزار تن گندم از مزارع استان اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و عدم پراکنش مناسب بارندگی، امسال فقط مزارع آبی در سطح ۱۷ هزار هکتار قابل برداشت هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پیش‌بینی کاهش ۷۰ درصدی برداشت گندم نسبت به سال گذشته در استان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شرایط بهینه برای دارندگان کمباین و عوامل برداشت و همچنین نظارت بر برداشت توسط اکیپ‌های استانی و شهرستانی فراهم شده است.

توکلی از خرید گندم توسط ۱۴ مرکز اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی گفت و توصیه کرد: کشاورزان از کمباین‌داران درخواست استقرار راننده فنی به‌روی کمباین خود برای جلوگیری از ریزش محصول گندم کنند.

خطر بیماری زنگ زرد غلات

وی با یادآوری خطر بیماری رنگ زرد غلات خاطرنشان کرد: بارندگی‌های اخیر، رطوبت خاک مزارع گندم و جو در مناطق مختلف استان را افزایش داده و با توجه به ابرناک و خنک بودن هوا شرایط طغیان بیماری زنگ زرد گندم را فراهم کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: به‌منظور جلوگیری از خسارت ۵۰ تا ۷۰ درصدی این بیماری، کشاورزان هرچه سریعتر به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها مراجعه و با مشورت کارشناسان و استفاده از سموم قارچ‌کش مناسب و بادوام و بهره‌گیری از سمپاش‌های توربولاینر یا بوم‌دار عریض با این بیماری خطرناک مقابله کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر