دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در استان گفت: میزان آبگیری سد رئیس‌علی دلواری اکنون نسبت به سال قبل ۶۶ درصد کاهش یافته است...
کد خبر: ۲۰۰۶۳۶۷
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶

فکرشهر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در استان گفت: میزان آبگیری سد رئیس‌علی دلواری اکنون نسبت به سال قبل ۶۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش فکرشهر، عبدالطیف عباسی‌نژاد در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به آغاز آبیاری نخیلات دشتستان از طریق سد رئیس‌علی دلواری خبر داد و اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد خرما استان بوشهر در دشتستان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اتمام گرده‌افشانی نخیلات خاطرنشان کرد: یکی از منابع مهم تأمین آب نخیلات دشتستان سد رئیس علی دلواری است که بر اساس تقویم آبیاری و هماهنگی انجام شده میان نمایندگان باغداران و سازمان جهاد کشاورزی، آبیاری ۱.۲ میلیون اصله نخل آغاز شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر مساحت نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری سد رئیس‌علی دلواری را ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام و بیان کرد: این شبکه آبیاری یکی از مهمترین مناطق تولید کننده خرما در استان بوشهر است و تأمین به موقع و با حجم مناسب آب، موجب افزایش کمی و کیفی این محصول استراتژیک خواهد شد.

عباسی‌نژاد با بیان اینکه روش سنتی آبیاری اعم از غرق آبی سبب راندمان پایین آب در دسترس کشاورزان می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته، باید روش‌های آبیاری اصلاح و نوین شود.

وی از ادامه فرآیند آبیاری نخیلات پس از اتمام گرده‌افشانی تا پیش از فصل برداشت محصولات دانست و افزود: با توجه به کاهش ۶۶ درصدی آبگیری سد رئیس‌علی دلواری در مقایسه با سال گذشته، لازم است کشاورزان ضمن رعایت الگوی مصرف و افزایش راندمان آب در دسترس، نهایت همکاری در فرآیند آبیاری داشته باشند تا آب با حجم و زمانبندی برنامه‌ریزی شده در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به رو به پایان بودن آبیاری دیگر شبکه‌های پایاب سد رئیس علی دلواری گفت: به‌صورت همزمان با آبیاری در شبکه آبیاری آبپخش، روند توزیع آب در شبکه‌های آبیاری شبانکاره، کلل و حاشیه رودخانه حله نیز طبق تقویم آبیاری ادامه دارد.

عباسی‌نژاد اظهار کرد: تعهدات تأمین نیاز‌های زیست محیطی رودخانه شاپور، رودخانه حله و تالاب حله از محل رهاسازی سد رئیس علی دلواری و تنظیم در بند بصری نیز به‌عنوان یکی از اولویت‌های در حال انجام است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر