جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: مجیدرضا مصطفوی از وضعیت نگهداری کتاب‌ها، آرشیو بی‌بدیل فیلم و موسیقی، دست‌نوشته‌ها، مقالات و پژوهش‌های متعدد زاون قوکاسیان (منتقد) ابراز نگرانی کرد و خواستار تسریع در تاسیس بنیادی به نام این هنرمند شد.\n\nبه گزارش فکرشهر، این کارگردان و دوست زنده‌یاد زوان قوکاسیان در نوشتاری که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده است، نوشت: «داستان، موضوعی تکراری است: عدم تحقق وعده‌ها در حفظ آثار و میراث شخصیتی فرهنگی پس از درگذشتش!\n
کد خبر: ۲۱۷۹۴
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

فکرشهر: مجیدرضا مصطفوی از وضعیت نگهداری کتاب‌ها، آرشیو بی‌بدیل فیلم و موسیقی، دست‌نوشته‌ها، مقالات و پژوهش‌های متعدد زاون قوکاسیان (منتقد) ابراز نگرانی کرد و خواستار تسریع در تاسیس بنیادی به نام این هنرمند شد.
\n
\nبه گزارش فکرشهر، این کارگردان و دوست زنده‌یاد زوان قوکاسیان در نوشتاری که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده است، نوشت: «داستان، موضوعی تکراری است: عدم تحقق وعده‌ها در حفظ آثار و میراث شخصیتی فرهنگی پس از درگذشتش!
\n
\nاصفهان 14 ماه پیش یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌های فرهنگی خود را پس از 40 سال فعالیت مستمر و چشمگیر از دست داد. زاون قوکاسیان، منتقد، مدرس، نویسنده و پژوهشگر سینمای ایران پس از تحمل 10 سال درد و رنج حاصل از بیماری اپیدمی‌شده این روزها، در نیمروز سرد اول اسفند سال 94 در زادگاهش درگذشت.
\n
\nدر روز خاکسپاری طبق آیین مراسم‌های این‌چنینی در ایران، مدیران سیاسی و فرهنگی اصفهان با خطابه‌های سوزناک از حفظ میراث فرهنگی و هنری قوکاسیان گفتند؛ از تاسیس مجموعه‌ای به یاد او برای تبدیل‌شدن به پاتوق فرهنگی برای جوانان و دوستداران سینما در شهر اصفهان.
\n
\nپس از گذشت 7 ماه و عدم پیگیری و پایبندی مدیران شهری به این ادعا، برخی از دوستان قدیمی زاون برای به نتیجه رساندن این مهم اعلام آمادگی کردند.
\n
\nهمایون اسعدیان، یونس تراکمه، محمدرحیم اخوت، علی خدایی، رضا مهیمن و ... در شهریور سال 94 با تشکیل جلسه‌ای در اصفهان هیات موسسین «بنیاد فرهنگی زاون قوکاسیان» را که هدف از ایجاد آن گردآوری و حفظ آثار او و ایجاد مکانی برای ساماندهی کتابخانه و آرشیو فیلم و تاسیس آموزشگاهی در آینده برای هنرجویانی که به دلیل عدم بضاعت مالی نمی‌توانند در مراکز آکادمیک سینما تحصیل کنند، تشکیل داده و جهت ثبت و انجام مراحل قانونی اقدام کردند.
\n
\nمتاسفانه در مرحله بعدی به دلیل نداشتن مکان مشخص و عدم معرفی آن برای تاسیس این بنیاد، انجام تشریفات قانونی مسکوت مانده است. همچنین تلاش‌های محمد اطبایی و دکتر خسرونشان نیز برای رایزنی با مدیران اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای اختصاص مکانی (حتی محدود و کوچک) تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.
\n
\nشهری که اکثر فعالیت‌های فرهنگی و هنری سه دهه اخیر در آن، از برگزاری جشنواره‌های فیلم، تئاتر و ادبیات تا سمپوزیوم‌های تجسمی و تاسیس دانشگاه‌های هنر و مدارس فیلمسازی به همت و یاری قوکاسیان فقید شکل گرفته است، اکنون از تخصیص یک اتاق برای نگهداری و استفاده جوانان از کتاب‌ها، آرشیو بی‌بدیل فیلم و موسیقی، دست‌نوشته‌ها، مقالات و پژوهش‌های متعدد او (از جمله درباره هنرهای عاشورایی)، نوارهای صوتی گفت‌وگوی او با هنرمندانی که بعضا در قید حیات نیستند و سال‌ها برای جمع‌آوری آنها تلاش کرده بود (پروژه تاریخ شفاهی سینمای ایران)، تابلوها و هدایای داخلی و بین‌المللی و یادگاری‌های شخصی زاون دریغ می‌کند.
\n
\nشاید در اینجا باید به مدیران فرهنگی یادآوری کرد که تاسیس این بنیاد، حفظ میراث مهم فرهنگی و هنری فردی است که با مردم و در کنار مردم زیسته و تاثیر مهمی بر شکل‌گیری نگاه عمیق‌تر به سینما در بین جوانان و نوجوانان گذاشته است.
\n
\nزاون سال‌ها صادقانه در شهر اصفهان بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی فعالیت کرد و دغدغه‌ای بالاتر از سینما و تربیت و پیشرفت نسل نو حتی تا همین اواخر با تنی دردمند نداشت. ارمغان او همیشه برای اطرافیان و دانشجویانش آگاهی و دانش بود و تمام زندگی و عمر خود را صرف پژوهش‌هایی زمان‌بر و طاقت‌فرسا کرد و آثاری جمع‌آوری کرده و به رشته تحریر درآورده است که در عرصه فرهنگ و هنر ایران جریان ساز بوده‌اند. او در طول عمر خود از سینما هیچ طرفی نبست و پدرانه و با از خودگذشتگی هر آنچه از نظر مادی و معنوی در توان داشت نسبت به شاگردان و اطرافیانش دریغ نمی‌کرد.
\n
\nاگر باوری وجود دارد که آثار خلق‌شده توسط هنرمندان به‌خصوص در حوزه پژوهشی و نوشتاری (که متاسفانه از مظلوم‌ترین قشر جامعه هنری هستند) فقط به پدیدآورنده و اطرافیانش تعلق ندارد و می‌تواند سال‌ها منبع استفاده گروه کثیری از دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گیرد، تا فرصت باقی است و این آثار پراکنده نشده و از بین نرفته‌اند، جزم‌اندیشی را که در هنگام حیات زاون نیز برای فعالیت‌های او وجود داشت کنار بگذارند و به این حرکت ماندگار فرهنگی که در شان یک «معلم و انسان شریف» است، یاری رسانند.»
\n
\nبه گزارش ایسنا، زاوان قوکاسیان، منتقد، مستندساز و مدرس سینما اول اسفند ۱۳۹۳ براثر بیماری سرطان در اصفهان درگذشت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر