دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: محمدرضا باهنر 95 را سالی تاثیرگذار در خط‌مشی سیاسی آینده نظام می‌داند. باید به انتظار نشست و دید آیا او در آینده این خبر خود را کالبدشکافی می‌کند و می‌گوید که چرا سال ٩٥ سال مهمی است و تبار این اهمیت از کجاست؟\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از اعتماد، این سیاستمدار ٦٣ ساله کرمانی‌ جناح راست که در دهه گذشته هم گلیم خودش را در بزنگاه‌های مهم سیاسی ایران از آب بیرون کشیده و هم گلیم جناحش را، مدتی است که خودخواسته و خلاف آمدِ هم کیشانش، صحنه‌گردانی سیاسی اصولگرایان را رها کرده و اهل پیش‌بینی و پیشگویی شده.
کد خبر: ۲۲۰۵۹
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰

فکرشهر: محمدرضا باهنر 95 را سالی تاثیرگذار در خط‌مشی سیاسی آینده نظام می‌داند. باید به انتظار نشست و دید آیا او در آینده این خبر خود را کالبدشکافی می‌کند و می‌گوید که چرا سال ٩٥ سال مهمی است و تبار این اهمیت از کجاست؟

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از اعتماد، این سیاستمدار ٦٣ ساله کرمانی‌ جناح راست که در دهه گذشته هم گلیم خودش را در بزنگاه‌های مهم سیاسی ایران از آب بیرون کشیده و هم گلیم جناحش را، مدتی است که خودخواسته و خلاف آمدِ هم کیشانش، صحنه‌گردانی سیاسی اصولگرایان را رها کرده و اهل پیش‌بینی و پیشگویی شده.

\n\n

1446219659654_borna ghasemi-19.jpg

\n\n

باهنر در حالی حدس‌ها و گمانه‌های سیاسی‌اش را روانه بازار سیاست می‌کند که تا پیش از انتخابات مجلس دهم همان نقشی را برای اصولگرایان در سیاست داخلی بازی می‌کرد که محمدجواد اردشیر لاریجانی در سیاست خارجی جناح راست داشته. نقش آفرینی او در خانه و کاشانه راست‌کیشان سیاسی ایران آن قدرها عیان است که برای رویت رد پای باهنر نیاز به کشف و مکاشفه نیست.

\n\n

مهندس جناح راست البته آن قدرها پشت صحنه و روی صحنه سیاست را به چشم دیده و در آن نقش داشته که بداند چه عصری، میدان‌داری کند و چه فصلی عطای سیاست‌ورزی انتخاباتی را به لقایش ببخشد و از دسترس خارج شود. همین بود که خوب می‌دانست حال و روز اصولگرایان چگونه است و با همین آگاهی و برای آنکه مهر «بازنده» به کارنامه سیاسی‌اش کوبیده نشود به راحتی و در هیاهوی تجادل اصولگرایان با هم برای قرار گرفتن در فهرست انتخاباتی از انتخابات کنار کشید. هنر باهنر همین است، انعطاف‌ناپذیر و غیرقابل پیش‌بینی. او هر چند پیش و پس هفتم اسفند دلیل نیامدنش را «خیال آسودگی از پیروزی اصولگرایان» اعلام کرد اما به این موضوع هم اعتراف کرد که «اگر می‌دانستم رای ندارم هم نمی‌آمدم.»

\n\n

باهنر پیش‌بینی‌های سیاسی - انتخاباتی دیگری هم داشت که برخی از آنها درست از آب درآمد و برخی دیگرشان نه. او فضای انتخابات را رقابتی سه قطبی میان اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدالیون پیش‌بینی کرد که در نهایت انتخابات دو قطبی شد و کشتی تخمین و تحلیل او به گِل نشست. البته باهنر در جمع‌های خودمانی اصولگرایان «رمز پیروزی و سرّ شکست» اصولگرایان را هم گفته بود. این موضوعی بود که غلامرضا مصباحی مقدم، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پس از انتخابات از آن پرده برداشت: «آقای باهنر تحلیلی ارایه کرده بود که اگر دو میلیون و ٢٠٠ هزار نفر در انتخابات تهران شرکت کنند ٣٠ نفر ما رای می‌آوریم، اگر تا دو میلیون و ٨٠٠ هزار نفر شرکت کنند رای ما ٥٠ ، ٥٠ با رقبا تقسیم می‌شود و اگر بالای سه میلیون نفر حضور یابند ٣٠ نفر رقیب به مجلس راه می‌یابند.»

\n\n

تردیدی نیست که پیش‌بینی‌های مهندس اصولگرایان گاهی برای مدیریت جناح اصولگرا و سرخط کردن آنان است و گاهی برای برهم زدن نقشه‌های اصلاح‌طلبان. البته پیش‌بینی‌های باهنر برخی مواقع رنگ و بوی دیگری دارد و نه از جنس«تحلیل» که یک «خبر» تمام‌عیار است مانند آن پیش بینی‌ای که او دیروز در حسینیه علوی بروجرد از آن سخن گفت: «امسال سالی مهم و تاثیرگذار در خط و مشی سیاسی آینده نظام است.»

\n\n

زیر پوست این جملات محمدرضا باهنر هم می‌شود خبر را دید و هم تحلیل، هم امروز را، هم آینده را. مهندس اصولگرایان دیروز حرف مهمی زده و باید به انتظار نشست و دید آیا او در آینده این خبر خود را کالبدشکافی می‌کند و می‌گوید که چرا سال ٩٥ سال مهمی است و تبار این اهمیت از کجاست؟

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر