جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ به همت دانشگاه پیام نور برازجان صورت گرفت:
فکرشهر: خرد گرایی فردوسی یکی از ویژگی های اوست که از زمان سرایش شاهنامه تا امروز بر روی همه ی مسائل کشور ما تاثیر داشته است...
کد خبر: ۲۳۱۴
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۹

فکرشهر - محمدمحمدزاده فرد: همایش استانی بزرگداشت جایگاه فردوسی در فرهنگ و اندیشه ایرانی برگزار شد.
به گزارش فکرشهر، همایش بزرگ و استانی جایگاه فردوسی در فرهنگ و اندیشه ایرانی به همت دانشگاه پیام نور برازجان، شنبه، 27 اردیبهشت ماه در سالن کانون امام خمینی(ره) برازجان برگزار گردید.
در این مراسم دکتر ارسلان زارع، فرماندار دشتستان، سید حسن لواسانی، رییس آموزش و پرورش شهرستان، طیفی از اساتید دانشگاه از سراسر استان بوشهر و جمع زیادی از افراد و دانشجویان علاقمند حضور داشتند.

[[{"fid":"1697","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

دکتر ارسلان زارع، فرماندار شهرستان دشتستان در سخنانی گفت: فردوسی نه تنها به خاطر اثر جاودانه اش بلکه به دلیل زنده نگه داشتن زبان فارسی ماندگار شده است.
وی افزود: امروزه نه تنها فارسی زبانان و ایرانیان بلکه همه مردم در سراسر گیتی فردوسی را می ستایند.
فرماندار دشتستان در پایان گفت: همانطور که می دانید برخی آثار در جهان سرآمد قرار می گیرند و نه فقط ما مشرق زمینیان بلکه تمام دنیا شاهنامه را بزرگترین رزم نامه جهان می دانند.

[[{"fid":"1698","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":467,"width":700,"style":"font-size: 13.333333969116211px; line-height: 20.006305694580078px;","class":"media-element file-default"}}]]

دکتر سیاوش جعفری رییس دانشگاه پیام نور برازجان و دبیر همایش گفت: محاسن و لزومه های شخصیتی فردوسی بسیار زیاد است که در این وقت به چند ویژگی آن اشاره خواهم کرد.
وی ادامه داد: خرد گرایی فردوسی یکی از ویژگی های اوست که از زمان سرایش شاهنامه تا امروز بر روی همه ی مسائل کشور ما تاثیر داشته است.
رییس دانشگاه پیام نور برازجان اضافه کرد: فردوسی داستان های آسمانی را زمینی کرد و این نشان از واقع گرایی او دارد و در وطن پرستی و ایران دوستی این شاعر نیز هیچ شکی وجود ندارد.

دکتر جعفری افزود: داستان هایی مانند رستم و سهراب در دیگر کشورهای دنیا هر یک به نحوی وجود دارد که در جای جای آن ها وطن پرستی موج می زند.
دبیر همایش بزرگداشت فردوسی ادامه داد: شاعری، صاحب سخن بودن، انصاف و داوری این شاعر از ویژگی های دیگر این فرد محسوب می شود که نگرش انسانی او را نشان داده و دیگر شاعران را به مدح او وادار کرده است.
وی اضافه کرد: خداپرستی خالصانه و ناب که صادقانه خدا را می پرستد و پهلوانان خود را هم این گونه می پروراند؛ همچنین پرسش های فلسفی که در شاهنامه مطرح شده و فردوسی به آن ها پاسخ می دهد زاویه ای دیگر از شخصیت این مرد بزرگ است.
دکتر سیاوش جعفری در پایان گفت: پندهای جاودانه فردوسی، پایبندی به عفت کلام که حتی در اشعار مولوی نیز این گونه نیست و قدرت وصف فوق العاده را می توان به عنوان سایر ویژگی های فردوسی دانست.
حواشی
در این همایش آقایان دکتر جابری، دکتر جاهدجاه و چند تن دیگر از اساتید ادبیات دانشگاه های استان سخنانی در توصیف فردوسی بیان داشتند.
پایان بخش برنامه نقالی خوانی توسط آیناز فکروند بود که به اجرای رزم رستم و سهراب پرداخت و همه حضار را تحت تاثیر قرار داده و اشک تعدادی از افراد حاضر را جاری ساخت.
استقبال بسیار خوبی از همایش شده بود به نحوی که در ساعاتی صندلی خالی برای نشستن نبود.
همایش نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید و در ساعت 17:30 دقیقه آغاز و ساعت 21:30 دقیقه به پایان رسید.

[[{"fid":"1699","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"1700","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"1701","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر