دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ مدیر گروه کل بهداشت محیط کشور در برازجان:
فکرشهر: وی ادامه داد: حق کشور ایران نیست که با کمبود آب مواجه شویم وقتی که داریم در کنار خلیج فارس زندگی می کنیم! وقتی که دریای عمان و دریاچه خزر را داریم، پس مطمئنا یکی از این فقرها را داریم...
کد خبر: ۲۷۵۸۷
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

فکرشهر ـ الهام راسخی: شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان به مناسبت 4 مهرماه، روز جهانی بهداشت محیط، همایشی با موضوع بحران آب؛ چالش ها و فرصت ها برگزار کرد؛ سمینار یک روزه ای که مهمان های سرشناسی از سراسر استان و کشور در آن دعوت بودند؛ از جمله امام جمعه برازجان، فرماندار دشتستان، شهردار برازجان، دکتر حاجیونی رییس سابق شبکه بهداشت شهرستان دشتستان، دکتر محوی، مدیرگروه کل بهداشت محیط کشور، دکتر خواجه ییان، مهندس بیگی، مهندس مافی، دکتر دوبرادران، مهندس توبه خاک و...

\n\n

به گزارش فکرشهر، دکتر محوی در این گردهمایی، واژه ای به نام فقر آبی را مبنای صحبت های خود قرار داد و گفت: فقر آبی شامل چند بخش می شود؛ یکی فقر فیزیکی، یعنی جایی که اصلا آب نیست. یک جای دیگر آب هست اما به دلیل فقر اقتصادی نمی توانند از ان استفاده کنند و فقر اقتصادی اجازه نمی دهد که از این آب ها استفاده شود، مثل افریقا که با وجود بارش باران زیاد، اما به دلیل فقر اقتصادی و ناتوانی در استفاده از این آب ها، دچار کمبود آب هستند. جای دیگر آب هست، پول هست اما دانش کافی نیست و در بعضی موارد هم هرسه این ها هست اما عرضه نیست! 

\n\n

\n\n

مدیر گروه کل بهداشت محیط کشور گفت: من می خواهم این بار به گونه ای دیگر حرف بزنم، پس می گویم فقر عرضه! 

\n\n

وی ادامه داد: حق کشور ایران نیست که با کمبود آب مواجه شویم وقتی که داریم در کنار خلیج فارس زندگی می کنیم! وقتی که دریای عمان و دریاچه خزر را داریم، پس مطمئنا یکی از این فقرها را داریم. باید ببینیم که کجا می لنگیم. 

\n\n

محوی گفت: من نمی خواهم وارد مباحث علمی شوم؛ می خواهم از تکنولوژی حرف بزنم.

\n\n

وی توضیح داد: در کشورهایی که بسیار بیشتر از ما آب دارند، بسیار صرفه جوتر از ما هستند. بیشترین تلفات آب ما در بخش کشاورزی است، بنابراین باید بدانیم که کجا چه چیز می کاریم؟ جایی که تبخیر آب زیاد است، نباید گیاهان پر آب کاشت. وقتی ما کمبود آب داریم، چه لزومی دارد هندوانه بکاریم و با افتخار بگوییم که آن را صادر می کنیم؛ وقتی که برای کاشت هندوانه این همه آب مصرف می شود؟! این نشان دهنده ی پایین بودن دانش نسبت به آب است. 

\n\n

دکتر محوی گفت: فکر نکنیم که کشورهای فقیر باید جمع اوری آب باران را داشته باشند در حالی که کشورهای پیشرفته هم از آب باران استفاده می کنند، چون می دانند که منابع آب نباید هدر رود.

\n\n

وی ادامه داد: حالا ببینید ما چکار میکنیم؟ چقدر از فاضلاب هایمان استفاده می کنیم؟ چقدر سدهای زیر زمینی و سدهای شنی در دنیا اجرا شده اما در ایران از آن کسی اطلاعی ندارد. این نوع سدها بسیار ارزان هستند و کارایی بسیارزیادی دارند. 

\n\n

\n\n

محوی افزود: علاوه بر آن،  فاضلاب سیلاب ها و اب های الوده بسیار ارزشمند هستند و حتی ما می توانیم از رطوبت موجود در هوا برای تامین اب شرب و کشاورزی استفاده کنیم. دستگاه هایی وجود دارد که رطوبت هوا را به اب تبدیل می کند. 

\n\n

وی خطاب به جمع حاضر گفت: نمک زدایی آب دریا چطور؟ چقدر به این مقوله ورود پیدا کرده ایم؟ ما از این تکنولوژی درصد بسیار کمی بهره برده ایم. آیا پول نداریم؟ دانش نداریم؟ عرضه نداریم؟ بنابراین جایگاه جمهوری اسلامی بسیار بالاتر از این است. آیا مردم ما حق ندارند که بدانند چه آبی دارند می خورند؟ 

\n\n

محوی توضیح داد: در بعضی از شهرها و روستاها، آرسنیک آب بالاست. بعضی جاها کرومش بالاست. اما این راه حل دارد. ما انتظار نداریم که در هر شهر و روستای کوچکی تصفیه خانه ی بزرگی راه بیفتد. می توان وسیله تصفیه آب کوچک را به خانواده ها معرفی کرد تا آن را تهیه کنند. مردم مطمئنا از این ها استفاده می کنند وقتی که بدانند آب الودگی دارد. این ها چیزهای بسیار ساده ای است.

\n\n

وی افزود: این دستگاه هایی که از آن صحبت می کنم از کوچک تا بزرگ هستند، دستگاه هایی که توان این را دارند که رطوبت ۱۵ درصدی هوا را به آب تبدیل کنند؛ ساده ترین روش های تولید آب وجود دارد ما باید آشنا بشویم و از آن ها استفاده کنیم.

\n\n

این استاد دانشگاه ادامه داد: درست است که الگوی مصرف آب مردم ما اشتباه و الگوی پر مصرفی است، اما چقدر ما به مردم بگوییم کمتر مصرف کنید؟! اگر جمعیت بیشتر شود چه خواهید کر؟ اگر بارش باران به همین منوال کم باشد و جمعیت زیاد شود چه می کنید؟! اینجاست که باید آب تولید کنید حتی از فاضلاب و فضولات حیوانی!!

\n\n

\n\n

عضو هیات علمی دانشکده بهداست دانشکاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این همایش گفت: سیر صعودی در برداشت آب داشته ایم و شرایط کشور به گونه ای است که بیشتر از اینکه آب از کشورهای همسایه وارد شود از کشورمان خارج می شود، علاوه بر این که ما در براورد هزینه های زندگی مان هزینه های آب را حساب نمی کنیم چون ناچیز است.

\n\n

سینا دوبرادران ادامه داد: افزایش جمعیت مصرف آب در بحث خانگی و کشاورزی را افزایش می دهد و همینطور که جمعیت افزایش می یابد، منابع آبی هم کم می شود و بحران آب بر سلامت جامعه اثر می گذارد؛ به این صورت که افزایش آلاینده و کاهش فعالیت صنعتی، باعث کاهش اشتغال و در نهایت کاهش تامین اقتصادی خانواده می شود و نیز افزایش خطر آب های آشامیدنی باعث کاهش تولیدات کشاورزی و در نهایت کاهش دسترسی به مواد غذایی سالم می شود و روی سلامت افراد اثر می گذارد.

\n\n

دکتر دوبرادران که مهمترین وزارت در کشور را وزارت آموزش و پرورش عنوان می کرد، افزود: اگر بچه ای از همان ابتدا یاد بگیرد که در مصرف آب صرفه جویی کند، در آینده به هر جایگاهی برسد آن را رعایت خواهد کرد. 

\n\n

وی اضافه کرد: بحث کاهش آب از نظر کیفی و کمی جدی است و باید در بحث کشاورزی سرمایه گذاری اساسی شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، امام جمعه ی شهر برازجان نیز در این نشست، از اهمیت آب برای حیات بشر  گفت و ادامه داد که اهمیت آب را از آنجا می توان دانست که آیه ها و حدیث های زیادی درباره آب امده است. 

\n\n

مصلح با اشاره به اینکه باید منابع آب استان شناسایی شود، گفت: تا کی باید به استان های دیگر وابسته باشیم؟ باید برای تامین آب چاره ای بیندیشیم و چون عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است، بنابراین باید شیوه ی آبیاری از سنتی به صنعتی تغیر کند. 

\n\n

\n\n

وی در پایان اضافه کرد: کاش جمع بیشتری در این همایش دعوت می شدند تا دیگران هم استفاده ببرند.

\n\n

فرماندار دشتستان نیز در این همایش، از حضور همه ی مهمان ها تشکر کرد و گفت: بحران آب نه تنها موضوع کشور ایران که موضوع جهانی است و دولت تدبیر و امید به این موضوع اهتمام ویژه داشته و در برنامه ششم توسعه و تدوین آن با نگاه ویژه به آن پرداخته است.

\n\n

ارسلان زارع گفت: در بخش کشاورزی سعی در تغیر شیوه ی آبیاری سنتی به آبیاری قطره ای و تحت فشار داریم و در این خصوص آبیاری نخیلات ابپخش پیشرفت۶۰ درصد داشته است.

\n\n

زارع ادامه داد: افزایش ضریب بهداشت آب آشامیدنی با نظارت مستمر شبکه بهداشت صورت می گیرد و به لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی نداریم و آب کاملا سالم است. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، در این همایش هر یک از مهمانان، مدعویین و رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان نیز مطالبی پیرامون بحران آب، چالش ها و راهکارهای آن ارایه نمودند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر