دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نکاتی درباره تغذیه دانش آموزان؛
فکرشهر: مدرسه که آغاز می شود، دغدغه ی اصلی والدین هم به فرزندانشان معطوف می گردد و این که به فرزند خود چه بدهند و تغذیه کودک چه باشد، از هر چیز مهم تر!
کد خبر: ۲۷۸۲۲
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

فکرشهر: مدرسه که آغاز می شود، دغدغه ی اصلی والدین هم به فرزندانشان معطوف می گردد و این که به فرزند خود چه بدهند و تغذیه کودک چه باشد، از هر چیز مهم تر!

\n\n

به گزارش فکرشهر، انرژي و مواد مغذي مورد نياز دانش آموزان در سنين مدرسه ،بستگي به اندازه بدن، سرعت رشد و ميزان فعاليت آنها دارد، بر همین اساس، لیستی از مواد مورد نیاز تغذیه کودک در ایام مدارس در زیر شرح داده شده است.

\n\n

انرژي

\n\n

دوران بلوغ شروع جهش رشد است. بنابراين، تأمين انرژي مورد نياز بسيار ضروري است. ميزان انرژي مورد نياز دانش آموزان، به دليل تفاوت در اندازه بدن، ميزان تحرك و سرعت رشد آنها متفاوت است و هر چه ميزان تحرك و فعاليت بدني دانش آموز بيشتر باشد به انرژي بيشتري نياز دارد. كربوهيدرات ها كه بيشتر در نان و غلات وجود دارند و همچنين چربي ها منابع تأمين كننده انرژي هستند.

\n\n

پروتئين

\n\n

پروتئين براي نگهداري و ترميم با فتها و ساختن سلول ها و با فتها  جديد مورد نياز است. تركيبي ازپروتئين حيواني و گياهي به شرط آنكه انرژي دريافتي دانش آموز كافي باشد  يتواند نياز بدن را براي رشد تأمين نمايد، توصيه مي شود.

\n\n

حتي الامكان پروتئين حيواني مانند پروتئين موجود در شير، گوشت و تخم مرغ كه پروتئين با  كيفيت خوب محسوب مي شوند در برنامه غذايي روزانه دانش آموز گنجانده شود،  در صورتي كه در ميان وعده نان وپنير، نان و تخم مرغ، كتلت، انواع كوكوها مثل كوكوي سيب زميني و يا كوكوي سبزي و يا شير و كيك مصرف شود،بخشي از پروتئين مورد نياز اين سنين تأمين مي شود.

\n\n

ويتامين ها و املاح معدني

\n\n

ويتامين ها و املاح معدني از طريق پنج گروه غذايي اصلي در برنامه غذايي روزانه بايد به بدن برسند. برخي از ويتامين ها و املاح معدني در دوران رشد نقش اساسي دارند و كمبود آنها موجب اختلال و شايعترين كمبودهاي D و A رشد دانش آموز مي شود. شايعترين كمبودهاي ويتاميني در اين دوران، كمبود ويتامين املاح، كمبود يد، آهن، روي و كلسيم است.

\n\n

اهميت صرف صبحانه

\n\n

نخوردن صبحانه مي تواند اثرات منفي بر يادگيري دانش آموزان داشته باشد. در شرايط ناشتايي كوتاه مدت معمولاً سطح گلوكز خون به نحوي تنظيم مي شود كه به عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايي طولاني تر باشد، به دليل افت قند خون، مغز قادر به فعاليت طبيعي خود نيست و در نتيجه يادگيري و تمركز حواس مختل مي شود. دانش آموزاني كه صبحانه نمي خورند بيشتر در معرض اضافه وزن و چاقي قرار دارند. نخوردن صبحانه و

\n\n

ناشتايي طولاني مدت موجب افت قند خون شده و در نتيجه در وعده ناهار به علت گرسنگي و اشتهاي زياد، غذاي بيشتري خورده مي شود كه در نهايت اضافه وزن و چاقي را به دنبال دارد.

\n\n

نكته

\n\n

براي اينكه دانش آموزان اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند بايد شام را در ساعات ابتداي شب صرف كنند و حتي الامكان  شبها در ساعت معين بخوابند تا صبحها بتوانند زودتر بيدار شوند و وقت كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند.

\n\n

اگر والدين صبحانه را به عنوان يك وعده غذايي مهم تلقي كنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشينند، خود مشوق دانش آموزان براي صرف صبحانه خواهند بود. والدين بايد سحرخيزي، ورزش و نرمش صبحگاهي و خوردن صبحانه در محيط گرم خانواده را به كودكان خود بياموزند. 

\n\n

غذاهايي مثل فرني، شيربرنج، حليم و عدسي از ارزش غذايي بالايي برخوردارند. اين غذاها را مي توان در وعده صبحانه به دانش آموزان داد. غذاهايي از قبيل نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگي، نان و كره و مربا، نان و كره و عسل، نان و كره و خرما، همراه با يك ليوان شير، يك صبحانه سالم و مغذي براي دانش آموزانبه   شمار مي روند. يكي از دلايل نخوردن صبحانه در دانش آموزان تكراري و يكنواخت بودن آن است  تنوع در صبحانه، دانش آموزان را به خوردن صبحانه تشويق مي كند.

\n\n

ميان وعده ها

\n\n

دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذايي اصلي به ميان وعده نيز نياز دارند. در اين سنين دانش آموزان بايد براي نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبيعي، هر4 تا 6 ساعت غذا بخورند تا فعاليت سيستم عصبي و عملكرد مغز در حد مطلوب باقي بماند. ارزش غذايي ميان وعده ها بايد در نظر گرفته شود،موادي چون چيپس، غلات حجيم شده ارزش غذايي كمي دارند.

\n\n

استفاده از انجير خشك، توت خشك، بادام، پسته، گردو، برگه زردآلو و انواع ميوه ها نظير سيب، پرتقال، نارنگي، هلو، زردآلو، ليمو شيرين و... سبزيجاتي نظير هويج، كاهو، خيار و ساندويچ هايي مانند نان و پنير و سبزي، انواع كوكو و كتلت، نان و پنير و خرما، مي تواند به عنوان ميان وعده در برنامه غذايي دانش آموزان قرار گيرد.

\n\n

نكات ذيل را در تغذيه دانش آموزان به خاطر داشته باشيد

\n\n

انرژي و مواد مغذي مورد نياز دانش آموزان در اين سنين بستگي به اندازه بدن، سرعت رشد و ميزان فعاليت آنها دارد.  بنابراين يك الگوي غذايي يكسان براي دانش آموزان نمي توان تعيين كرد.

\n\n

تشويق دانش آموزان به ورزش موجب سوختن كالري دريافتي روزانه، شادابي و جلوگيري از اضافه وزن و چاقي مي شود. سرعت رشد دانش آموزان روز به روز در حال تغيير است بنابراين دريافت روزانه آنها از نظر انرژي و موادمغذي  و به طور كلي مقدار غذاي مصرفي آنها روز به روز تغيير مي كند، سوء تغذيه در اين دوران موجب كاهش سرعت رشد جسمي، كوتا هقدي و كاهش قدرت ياد گيري مي شود.

\n\n

استرس ناشي از رفتار اولياء و مربيان يا استرس هاي مربوط به امتحانات مي تواند روي اشتهاي دانش آموزان اثر بگذارد. اگر اين تأثير موقت باشد مشكلي ايجاد نمي كند، ولي ادامه بي اشتهايي دانش آموزان مي تواند مشكل آفرين باشد،در اين صورت بايد با شناسايي و رفع مشكل به دانش آموزان كمك شود. گ

\n\n

اهي اوقات استرس موجب زيادخواري دانش آموزان مي شود، در مورد دانش آموزان چاق اين مساله مهم و قابل توجه است،آموزش مناسب و مشاوره با دانش آموزان مي تواند تا حدودي مشكل آنان را كم كند.

\n\n

دانش آموزان رفتارهاي غذايي والدين را الگوي خود قرار مي دهند.،بنابراين امتناع والدين از خوردن برخي از غذاها موجب مي شود كه دانش آموزان نيز آن غذاها را هر چند كه داراي ارزش غذايي بالايي باشند، نخورند.

\n\n

\n\n

*شبکه بهداشت و درمان دشتستان

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر