جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: رابطه آیت الله مصباح یزدی با سه رئیس جمهور اخیر ایران بسیار پیچیده است. او از یک سو یک مخالف سر سخت برای سید محمد خاتمی بود و از سوی دیگر یک حامی تمام قد برای محمود احمدی نژاد. او این روزها دوباره وارد گود مخالفت شده است؛ این بار با حسن روحانی.
کد خبر: ۲۹۰۷
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲

به گزارش فکرشهر و به نقل از فرارو، مدتی است که که جدال بر سر آنچه رییس‌جمهوری آن را «راهی‌کردن زوری مردم به بهشت» می‌خواند، محل مناقشه برخی از شخصیت‌های روحانی اصولگرا با روحانی شده است و هرروز شاهد پاسخگویی آنان به اظهارات او هستیم. حسن روحانی گفته بود: «به زور و شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد، پیامبر شلاق در دستش نبود و به مردم امید می‌داد. اینقدر در زندگی مردم هر روز مداخله نکنیم ولو به‌خاطر دلسوزی، بگذاریم مردم راه بهشت را انتخاب کنند.» او همچنین گفته بود: «عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خوردند در حالی که نه می‌دانند، دین چیست و نه آخرت. اما همیشه غصه آخرت را می‌خورند.»

آخرین موضع گیری به آیت الله مصباح یزدی باز می گردد، وی در جمع اعضای کاروان پیاده عازم حرم امام خمینی (ره) گفت: «برخی از افراد عمامه‌به‌سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آنها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»

آیت الله مصباح یزدی نامی از رییس جمهور نبرده است، اما انتقاد او از سخنان روحانی آشکار است. این در حالی است که وی پیشتر در دی ماه سال جاری هشدار داده بود  که اگر در شرایط جدید کشور احساس کند "باورها و ارزش های اسلام در معرض خطر است"، با "کمال جدیت" وارد صحنه خواهد شد.

این سخنان پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور مطرح شد. در انتخابات سال 92 آقای مصباح یزدی ابتدا از کامران باقری لنکرانی حمایت کرد اما پس از آن که متوجه شد که شورای نگهبان او را ردصلاحیت کرده است به حمایت از سعید جلیلی پرداخت.

 جلیلی در انتخابات سال گذشته در تقابل کامل با حسن روحانی قرار داشت.

آیت الله مصباح یزدی از قول امام خمینی (ره)، نسبت به "نفوذ نامحرمان" هشدار داده و به صورت تلویحی سخنان  روحانی را زمینه ساز چنین نفوذی دانسته است.

او در سخنان اخیر خود گفت: «جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متأسفانه امروز از سوی برخی مسئولین عمامه به سر مطرح می‌شود.»

رییس جمهور گفته بود که "دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم. دین را نباید به دست دولت بدهیم. دین دست کارشناسان خودشان است. دین دست علما، حوزه‌ها، مراجع، صاحب‌نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت باید حمایت و کمک کند."

آیت الله مصباح یزدی اقدامات دولت حسن روحانی را نیز زیر سئوال برد و گفت: «این‌که عده‌ای بگویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام(ره) است.»

اقدامات دولت حسن روحانی در مذاکره برای حل بحران هسته‌ای انتقاداتی را در پی آورده است. منتقدان روحانی معتقدند که دولت او در تلاش برای رفع تحریم‌های اقتصادی، بر سر برخی خواست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مصالحه کرده است.

آقای مصباح یزدی بهبود وضعیت اقتصاد کشور و کاهش فشار اقتصادی را منطبق با اهداف انقلاب اسلامی ندانست و گفت: «مگر امام (ره) برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟ مگر این همه شهید برای شکم و تحریم، جان خود را فدا کردند؟ امروز امام سر از مدفن برآورد و ببیند که مسئولین کشور چه می‌گویند؟ همان مسئولینی که از سخنانشان بر می‌آید که امام هم اسلام را نشناخته بود؛ همان مسئولینی که برخی از کارهای اول انقلاب را اشتباه عنوان می‌کنند، در حالی که امام با قوت آن را تأیید کرده‌اند.»

انتقاد شدید آیت الله مصباح از حسن روحانی در کمتر از یکسال پس از تشکیل دولت جدید مطرح می شود. دولتی که او برای تشکیل نشدنش تلاش بسیار زیادی کرد.

انتقادات شدید آیت الله مصباح از مقام رییس جمهوری سابقه دار است. او در دوران اصلاحات از جدی ترین مخالفان محمد خاتمی بود، اما در دوران ریاست جمهور احمدی نژاد به مدت شش سال به دفاع تمام قد از او پرداخت اما از سال 90 و پس از ماجرای عزل وزیر اطلاعات توسط احمدی نژاد و خانه نشینی ننگین 11 روزه،  به منتقد او تبدیل شد. مصباح یزدی حمایت احمدی نژاد از مشایی را نیز بارها زیر سوال برد.


از قداست تا انحراف
آقای مصباح که از حامیان محمود احمدی نژاد در انتخابات سال 84 بود پس از پیروزی احمدی نژاد در دیدار با او گفت: «خدای‌ متعال‌ را شاکریم‌ که‌ زمینۀ‌ انتخاب‌ چنین‌ شخصیتی‌ برای‌ این‌ دورۀ‌ خاص‌ از انقلاب‌ را فراهم‌ کرد و آیندگان‌ به‌ این‌ نتیجه‌ خواهند رسید که‌ انتخاب‌، مشحون‌ به‌ کرامات‌ و معجزات‌ بود و از این‌ رو توفیق‌ شکر این‌ نعمت‌ را از خداوند خواستاریم‌. عنایات‌ حضرت‌ ولی‌عصر(عج‌) یار ملت‌ ایران‌ بود که‌ به‌ چنین‌ موفقیتی‌ دست‌ یافت‌ و تلقی‌ ما این‌ است‌ که‌ این‌ نفخۀ‌ الهی‌ که‌ در این‌ زمان‌ در جامعۀ‌ ما دمیده‌ شده‌ و آثارش‌ در علاقۀ‌ بیشتر مردم‌ به‌ دین‌ و اندیشه‌های‌ اسلامی‌ ظهور یافته‌، مرتبه‌ای‌ از مراتب‌ چیزی‌ است‌ که‌ در زمان‌ پیامبر اسلام(ص)  تحقق‌ پیدا کرد و ان‌شاءالله مرتبۀ‌ کاملش‌ در زمان‌ ظهور حضرت‌ ولی‌عصر(عج‌) تحقق‌ خواهد یافت.»

او چهار سال بعد پس از انتخابات سال 88 در اظهار نظری دیگر به مقام ریاست جمهوری قداست داد و گفت: «رئیس‌جمهور وقتی از طرف ولی‌فقیه نصب شد می‌شود عامل او، و آن پرتو قداستی که او دارد، بر این هم می‌تابد، وقتی شد رئیس‌جمهوری اسلامی،‌ حکمش را از رهبر یعنی از جانشین امام دریافت کرد، آن قداست بر این هم می‌تابد، آن‌وقت اطاعت رئیس‌جمهور، اطاعت مجلس و سایر نهادهای قانونی هم می‌شود اطاعتِ خدا.»

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شش سال طول کشید تا آیت الله مصباح از حامی تمام قد به منتقدی نصف و نیمه تبدیل شود. او در سال 90 پس از ماجرای عزل وزیر اطلاعات توسط احمدی نژاد و خانه نشینی 11 روزه اون در سخنان وابستگی رییس جمهور وقت را به اسفندیار رحیم مشایی زیر سوال برد و گفت که احمدی نژاد "سحر شده است." تمام مسئله آیت الله مصباح در دو سال آخر دولت احمدی نژاد "اسفندیار رحیم مشایی" بود. او معتقد بود که مشایی احمدی نژاد را به انحراف کشانده است.

اما به نظر می رسد ناراحتی آیت الله از حسن روحانی فراتر از یک مسئله است. فعالیت دولت روحانی به یک سال هم نکشیده است که مورد نقد شدید رهبر جبهه پایداری قرار گرفته است. به نظر میرسد آیت الله مصباح از همان اول معتقد است که حسن روحانی در مسیر انحراف قرار دارد.

او دیگر معتقد نیست رییس جمهور ایران از قداست برخوردار است و اطاعت از او اطاعت از خداست. شاید از دیدگاه آیت الله مصباح این حکم فقط در دوران محمود احمدی نژاد صادق بوده است. آن هم در شش سال اول و رییس جمهور وقت در دو سال آخر به انحراف کشیده شده است.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر