جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: ضیاءالدین دری نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه طرح فیلمنامه‌ای با نام اولیه «هندورابی» را به سازمان سینمایی فارابی ارائه کرده، گفت: این فیلمنامه به دوران استعمار بریتانیا در خلیج فارس می‌پردازد و با شهادت رئیس علی دلواری شروع می‌شود...
کد خبر: ۳۰۰۵
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

فکرشهر: ضیاءالدین دری نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه طرح فیلمنامه‌ای با نام اولیه «هندورابی» را به سازمان سینمایی فارابی ارائه کرده، گفت: این فیلمنامه به دوران استعمار بریتانیا در خلیج فارس می‌پردازد و با شهادت رئیس علی دلواری شروع می‌شود.

به گزارش فکرشهر، دلیران تنگستان تنها مجموعه‌ تلویزیونی است که به تاریخ مبارزه رئیس‌علی دلواری و قیام مردم جنوب در مقابل امپراتوری بریتانیا می‌پردازد. سریال موفقی که در سال‌های پیش از انقلاب ساخته شده است.

در سال های نه چندان دور بارها تصمیم گرفته شده که زندگی رئیس‌علی ‌دلواری رهبر قیام مردم تنگستان تصویر شود اما گویا دلیلی مهمتر از نام قیام تنگستان وجود داشته که مانع ساخت چنین پروژه ای شود.


http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/139209061422186761623143.jpg

سید ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون از ارائه فیلمنامه‌ای تحت عنوان «هندورابی» می گوید که با شهادت رئیسعلی دلواری شروع می شود. فیلم سینمایی که به ادعای  سید ضیاءالدین دری می تواند ضمن احیاگری نام شهید‌دلواری، دوران استعمار بریتانیا در خلیج فارس را تصویر کند.

سید ضیاءالدین دری با اشاره به اینکه طرح فیلمنامه‌ای با نام اولیه «هندورابی» را به فارابی ارائه کرده است، در گفتگو با تسنیم افزود: این فیلم با شهادت رئیس علی دلواری شروع می شود. در 5 دقیقه اولیه خود آخرین مبارزات رئیس‌علی دلواری و خیانتی که باعث شهادت وی شده را به تصویر می‌ کشد ولی بقیه فیلم روایت یک دختر سرجوخه انگلیسی است که بدنبال پدرش می گردد . در داستان این فیلم ارتباط استعمار بریتانیا در هند، ایران و خلیج فارس را نشان داده می شود. برای بخشی از این فیلم پیش بینی کردیم در هندوستان فیلم‌برداری شود.

وی اضافه کرد: این فیلم نامه از چند جهت برای من اهمیت دارد اینکه رئیس‌علی دلواری اولین شهید خلیج فارس محسوب می‌شود و فیلمی با پرداخت چنین موضوعی می‌تواند ادعای پوچ کشورهای عربی در نامگذاری جعلی برای خلیج فارس را هم به چالش بکشد چون در این فیلم بر این تاکید می شود که انگلیسی‌ها در صد سال پیش از نام خلیج فارس استفاده می‌کردند.

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: طبیعی است ساخت فیلم به گونه‌ای است که بخش خصوصی نمی تواند این کار را انجام دهد و لازم است که بخش بین الملل فارابی فعال شود. این فیلم می توانست با هزینه نزدیک به 6 میلیارد ساخته شود. البته من ادعا نمی‌کنم که این فیلم بین المللی می شود ولی می تواند در کشورهایی که تحت استعمار بریتانیا بودند مثل هندوستان مخاطب داشته باشد.

دری در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم می تواند به صورت یک پروژه‌ تلویزیونی ساخته شود گفت: اول اینکه نگاه این فیلم به لحاظ بازخوردهایی بین المللی میتواند احیاگر نام رئیسعلی دلواری باشد. ضمن اینکه آقای محمد حسین لطیفی فیلمنامه سریالی را با پرداخت کامل به زندگی رئیسعلی به صدا وسیما داده است و اتفاقا با این طرح موافقت شد ولی به دلیل برخی از مشکلات، این سریال هم متوقف شده است. حتی برای این سریال دکور شهر بوشهر قدیم را در شهرک دفاع مقدس ساختند و این دکور هم در حال خراب شدن است.

وی اضافه کرد: فیلمی که من می خواهم بسازم بعد از شهادت رئیسعلی دلورای را تصویر می‌کند. سینمای ایران در پرداخت زندگی رئیسعلی می تواند ده فیلم سینمایی با زاویه دید متنوعی بسازد و حتی دو تا سه سریال بسازیم که به بخشهای مختلف زندگی این شهید بپردازد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر