دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۳۸۹
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

فکرشهر: هفته پیش درباره سهم استان بوشهر از ردیف های عمرانی بودجه 96 گزارش دادیم و از این نوشتیم که در اغلب سرفصل های ملی، با کاهش اعتبار مواجه ایم. در همین خصوص نماینده بوشهر، گناوه و دیلم هم با تایید این اتفاق گفت: رتبه 31 استان در اغلب ردیف و سرفصل های ملی ظلم به بوشهر است و با جدیت پیگیر اصلاح آن در مجلس هستیم.

به گزارش فکرشهر، خلیج فارس در ادامه نوشت: استانی که جدا از درآمدهای تاسیسات پارس جنوبی و پایانه های نفتی که ملی دیده می شوند و البته عوارض و تبعاتش محلی است(!)، فقط و فقط از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی، سالانه 12 هزار میلیارد تومان روانه خزانه کشور می کند، اما همه دریافتی اش در بودجه های سنوانی در بهترین حالت 1100 میلیارد تومان بوده است؛ به عبارتی یک دوازدهم داده هایش، ستانده داشته است.

این در شرایطی می باشد که در چانه زنی سیاسی و اقتصادی آنکه سهم بیشتری در تولید پول دارد، باید موضع بالاتری در گرفتن منابع هم داشته باشد، ولی برای بوشهر با همه نقشی که در تامین اعتبارات کشور دارد، این مهم دیده نشده است.

جدا از اشکالاتی که ناشی از تفسیر اشتباه سازمان مدیریت رخ داده و اعتبار دو درصد نفت در شکم بودجه استانی دیده می شود (درحالی که این اعتبار باید جدا از بودجه های استانی و به عنوان کمک برای کاهش عقب ماندگی ها منظور شود)، یکی از اشکالات می تواند گزارش های نادرست از استان به مرکزنشینان باشد که شاخص های استان را مثبت جلوه داده و خیال مرکزنشینان را از نیاز استان به اعتبارات بیشتر برای جبران عقب ماندگی هایش راحت می کنند!

جالب اینکه پس از گزارش اولیه خلیج فارس از کاهش اعتبارات ملی استان، رییس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه ای که در سایت استانداری منتشر شد، به افزایش 9.5 درصدی اعتبارات استانی در سال آینده اشاره کرد و گفت: اعتبار استانی در سالجاری مبلغ 462 میلیارد تومان است که در بودجه سال آینده به  ۵۰۶.۷ میلیارد تومان رسیده است.

متاسفانه مسئولان استانی به نوعی گرفتار پنهانکاری درباره این اتفاق شده اند و صرفا به افزایش اعتبارات استانی اشاره می کنند و توجهی به اعتبارات مربوط به ردیف های ملی ندارند که در حوزه های راه، فاضلاب و سدسازی کاهش چشمگیری داشته است. در حالی که کارشناسان تاکید دارند بخش عمده نقدینگی اعتبارات مربوط به سرفصل های ملی است.

به طور مثال، در حالی که 9 ماه از سالجاری گذشته، به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر از سرجمع اعتبارات استانی (462 میلیارد تومان) تنها 90 میلیارد تومان آن هم در حد اوراق قرضه تخصیص داشته که قول سر رسید (نقدینگی) آن در نیمه دوم بهمن ماه داده شده است.

متاسفانه مسئولان استانی از جمله سازمان برنامه و بودجه کم کاری های خود برای مطالبه حقوق استان و انتقال واقعی شاخص ها و نیازها را با سرپوش گذاشتن به واقعیت ها پنهان می کنند، طوری که در مصاحبه های سفارشی که بدون حضور خبرنگاران مستقل انجام می شود، فقط بر افزایش اعتبارات استانی (که نقش شان در توسعه کمتر از ردیف های ملی است) تاکید و تکیه می شود.

به هر روی بودجه سال آینده هر استان نمایه ای کلی از روند توسعه آن منطقه را نشان می دهد، از این رو اگرچه مسئولان استانی در زمان تنظیم بودجه نتوانستند تاثیرگذاری لازم را در دولت داشته باشند، ولی از نمایندگان استان در مجلس توقع می رود برای احقاق حق بوشهر پیگیری جدی و با برنامه ای صورت داده و سال نخستی که بودجه کشور با حضور آنها تصویب می شود، مانع اجحاف به حقوق استان شوند.

هفته پیش با نماینده بوشهر، گناوه و دیلم درباره کاهش چشمگیر اعتبارات استانی در بودجه 96 گفتگو کردیم که وی این روند را ظلم به استان دانست و از پیگیری برای نشست با جهانگیری و نوبخت معاونان رییس جمهور جهت بررسی و اصلاح این موضوع خبر داد.

در ادامه به سراغ سه نماینده دیگر استان رفته تا دیدگاههای آنان را جویا شویم:

شهریاری: این رویه زنگ خطری برای توسعه استان است

نماینده دشتی و تنگستان تاکید کرد: واقعیت این است که متاسفانه در ردیف های ملی و استانی بودجه عمرانی 96، استان با کاهش اعتبار نسبت به سایر استان ها مواجه شده و این عملا زنگ خطری برای روند پیشرفت پروژه های عمرانی استان است.

سید کمال الدین شهریاری تصریح کرد: به نظر من این موضوع نشانگر نگاه ملی و بالا به پایین دولت ها و برنامه ریزان ملی در همه سنوات به استان بوشهر بعنوان یک استان استراتژیک و ثروت زا برای کشور است و نه نگاه منطقه ای و کمک به رشد و سازندگی این استان توسعه نیافته.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به نکته قابل تاملی در خصوص این اتفاق اشاره کرد و گفت: شاید هم بتوان عدم انعکاس موثر محرومیت و شرایط حساس استان و نقش تأثیرگذارش در اقتصاد کشور را به مجموعه دولت در طول سالیان گذشته و سنوات برنامه پنجم را در این رویکرد موثر دانست که اثر خود را در بودجه سالانه نشان داده است.

وی درباره اعتبارات دو درصد نفت که با بودجه استان ادغام می شود نیز اظهار داشت: در پی تصویب قانون اختصاص دو در هزار درآمد فروش نفت خام براي عمران و آباداني مناطق نفت خيز و سپس تصویب قانون اختصاص دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي به استان هاي نفت خيز وگاز خيز و شهرستان هاي محروم در سنوات گذشته، در مفاد قانون مذکور و آیین نامه اجرایی مقرر شده بود که اعتبارات 2 درصد نفت و گاز، مازاد بر اعتبارات استانی که هر سال به استان ها تخصیص می یابد باشد، ولی پس از چند سال و عدم نظارت و پیگیری های لازم، متاسفانه هر ساله با کاهش سهم اعتبارات استانی و ملی به مناطق مشمول قانون دو درصد نفت و گاز بخصوص استان بوشهر، اکنون مجموع سهم استان در اعتبارات استانی و نفت و گاز با سایر استان های عدم برخوردار از قانون دو درصد نفت گاز مساوی و شاید هم کمتر باشد که این بر خلاف قانون و هدف مصوبه مذکور است.

شهریاری خاطرنشان کرد: این وضعیت عملاً تأثیر محسوس و قابل توجه ای که مورد توجه برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور در مناطق محرومی چون استان بوشهر و شهرستان های تابعه که از صنایع نفت و گاز میزبانی می کنند ایجاد نمی کند و نیازمند اصلاح رویه می باشد.

 نماینده دشتی و تنگستان در مجلس درباره اینکه راهکار شما برای اتفاق پیش آمده چیست؟ اظهار داشت: پیرو نشستی که هفته گذشته مجمع نمایندگان استان با جناب استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر در تهران داشت، چند راهکار کوتاه مدت از قبیل ایجاد انسجام و همدلی در شرایط فعلی در پیگیری ها، برگزاری جلسه ای فوری با معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه که مقرر شد رییس محترم مجمع در اسرع وقت پیگیری کنند و همچنین فعال شدن ارتباط مجمع نمایندگان بوشهر و مسئولان استانی با مجمع نمایندگان خوزستان به دلیل تعداد بالای ایشان در مجلس و مشکل مشترک دو استان همسایه جهت پیگیری منسجم تر موضوع و نهایتاً رایزنی فشرده مجمع نمایندگان استان در کمیسیون های تخصصی و تلفیق بودجه مجلس پیشنهاد کردم.

وی ادامه داد: همچنین راهکار بلندمدت این می باشد که از این پس اولویت های اساسی توسعه استان از قبیل همین افزایش سهم اعتبارات ملی و استانی را بصورت جمعی، منسجم و اثربخش توسط مجمع نمایندگان و مسئولان استان با هم در جلسات مشترک با مجموعه دولت و سازمان مدیریت مطرح کرد تا به خوبی حساسیت ها منتقل و پیگیری شوند تا نتیجه بخش باشد. البته به نظر من باید بپذیریم سهم اندک منابع انسانی تاثیرگذار بومی در فضای تصمیم سازی ملی و تعداد اندک نمایندگان استان در مجلس بر ضرورت وفاق بیشتر مسئولان استانی با نمایندگان برای پیگیری مسائل کلان استان به دور از مسائل سیاسی را ایجاب می کند.

تعهد درآمدی استان به دولت بالاتر از سایر مناطق است
نماینده جنوب استان بوشهر هم گفت: تنها رشد بودجه استان در سال 96  مربوط به افزایش اعتبار 2 درصد نفت به 3 درصد است که قول و قرارهای  اولیه آن از سوی کمیسیون انرژی و دولت صورت گرفته و امیدواریم نهایی شود، وگرنه در اعتبارات مرتبط با توسعه متوازن موسوم به 180 با کاهش مواجه بوده ایم.

سکینه الماسی ادامه داد: اگر در اعتبارات تملک دارایی رشد استان های کشور در بودجه سال آینده صفر بوده، اما در برخی ردیف ها این وضعیت برای بوشهر منفی 20 هستیم. یا در اعتبارات ملی منفی 16 درصد شده است که نقش منفی در روند پروژه ها و توسعه استان دارد.

وی به نکته قابل تاملی پیرامون تعهد درآمدی استان به دولت هم اشاره می کند و می گوید: در تعهد درآمدی استان برای سال آینده نیز 24.9 درصد رشد منظور شده، ولی این تعهد برای استان های دیگر به طور میانگین 9.37 درصد بوده و بسیار کمتر از بوشهر می باشد. این بدان معناست که وقتی تعهد درآمدی استان به دولت بالاتر می رود و به رقمی می رسد که به نظر ما با واقعیت ها همخوانی ندارد، عملا مازاد آن چیزی نمی ماند که براساس قانون نصیب استان شده و جبران کسری ها کند.

الماسی ادامه داد: هرچند بنده به دلیل حضور در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، امکان حضور در کمیسیون تلفیق بودجه 96 نیافتم، ولی با جدیت پیگیر این هستیم که از ارتباطی که داریم برای بهبود برخی ردیف های کارگشا برای استان در بودجه 96 در کمیسیون تلفیق بهره برده و درخواست نشست نمایندگان استان با نوبخت معاون برنامه ریزی رییس جمهور هم داده ایم تا در این زمینه به درک متقابلی برای اصلاح این وضعیت برسم.

نوبخت قول رسیدگی داده است

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه با توجه به درآمدزایی استان برای کشور، پذیرفتنی نیست در بسیاری از ردیف و سرفصل های بودجه 96، اعتبار استان منفی باشد، گفت: براساس گزارش هایی که استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه استان به مجمع نمایندگان دادند، بعضا در برخی ردیف ها جزو استان های آخر قرار گرفته ایم که این زیبنده استان نیست.

محمدباقر سعادت ادامه داد: این موضوع به نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه که ارتباط نزدیکی با ایشان داریم و همکاران شان منتقل شده و قول داده اند اصلاحاتی صورت گرفته و در همین خصوص  طی هفته آینده به بوشهر سفر داشته باشند تا زمینه بررسی بهتر شاخص های استان فراهم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر