شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۱۳۵۲
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۴

فکرشهر: با وجود وعده های مسئولان استانی برای نگهداری از آثار باقی مانده از کشتی تاریخی رافائل، اما براساس خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شده، هفته جاری پروانه آن به کارخانه ذوب آهن اصفهان ارسال شد.

به گزارش فکرشهر از خلیج فارس، شهریورماه سالجاری در بی خبری افکار عمومی و تعلل مسئولین اجرایی، تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که از خارج کردن پروانه و لنگر کشتی رافائل از زیر آب توسط اشخاص خاصی حکایت می کرد، افرادی که از برخی دستگاههای متولی در امر دریا نیز چراغ سبز گرفته بودند.

این موضوع برای بوشهری ها که رافائل به خاطره جمعی شان مبدل شده باعث نگرانی هایی گردید و موجی را در فضای مجازی و رسانه ای بوشهر شکل داد که خواستار پیگیری موثر مسئولان برای نگهداری این اجزا در استان بودند.

متعاقب آن، معاون اجرایی شهرداری بوشهر خبر داد: در پی مذاکرات و توافق های انجام شده، زمینه اهدای لنگر کشتی رافائل از سوی فردی که اکنون آن را در اختیار گرفته فراهم شده و شهرداری در نظر دارد در نقطه مناسب ساحلی جانمایی کند.

در همین حال فرماندار بوشهر که آن زمان سرپرستی معاونت سیاسی استانداری را نیز برعهده داشت، با انتشار تصویری از دیدارش با فردی که مالک پروانه و لنگر استخراج شده رافائل از دریا معرفی شد، قول داد که پروانه این کشتی نیز در بوشهر خواهد ماند.

اکنون در شرایطی که خبر می رسد لنگر آن در اختیار شهرداری می باشد تا در کنار المان فانوس دریایی جانمایی و نصب شود، ولی خبرهای رسیده حاکیست که پروانه رافائل که فرماندار بوشهر قول ماندگاری در استان داده بود، در هفته جاری به اصفهان رفته تا ذوب شود.

در همین خصوص با عباس جمشیدی فرماندار بوشهر تماس گرفتیم تا سرنوشت وعده وی را پیگیری کنیم که اظهار داشت: در تابستان برای نگهداری اشیای باقی مانده کشتی رافائل پیگیری هایی داشتیم، ولی اکنون از وضعیت آن و اینکه به ذوب آهن ارسال گردیده، بی اطلاعم و باید پیگیری کنم.

البته در همان ایام، دلشب مدیرکل محیط زیست استان هم به نقل از دادستان بوشهر خبر داد که اجازه خروج اشیای باقی مانده کشتی رافائل از بوشهر داده نمی شود، اما پیگیری خبرنگار ما برای اطلاع از سرنوشت آن وعده بی نتیجه بود.

مواردی از این دست نشان می دهد مسئولان استانی هرچند در راستای احترام به افکار عمومی، حواشی پیش آمده برای کشتی رافائل را پیگیری کرده اند، اما این مهم استمرار نداشته و احتمالا قول و قرارهای شان با مالک فعلی نیز بی نتیجه مانده است.

مشابه همان رفتاری که در سال های قبل رخ داد که در پی انتشار خبرهایی پیرامون خارج کردن باقی مانده کشتی رافائل از آبهای خلیج فارس، شاهد مصاحبه و پیگیری برخی مسئولان بودیم و وقتی آب ها از آسیاب می افتاد، وعده ها نیز به فراموشی سپرده می شد و فعالیت غواصان هم زیر آب ادامه می یافت!

این کشتی زیبا و افسانه ای که قبل از انقلاب در ازای بدهی ایتالیا به ایران در ساحل بوشهر آرام گرفت، در سالهای اولیه جنگ هدف حملات هوایی عراق واقع شد تا یکی از خاطرات جمعی بوشهری ها زیر آب برود.

اما طی سال های اخیر بارها زمزمه خروج بخشی از کشتی رافائل با هدف درآمدزایی توسط یک ارگان نظامی شنیده شده و هربار با واکنش و حساسیت افکار عمومی، این موضوع برای مدتی متوقف گردید،

ضمن اینکه مسئولان محیط زیست و کارشناسان حوزه آبزیان، خروج این کشتی از زیر آب را به ضرر زیست دریایی بوشهر دانسته و معتقدند: رافائل که در نزدیکی ساحل بوشهر خفته، به زیستگاه هزاران جانور دریایی تبدیل شده و توانسته طیف گسترده ای از موجودات آبزی را به خود جلب کند و باعث رشد و نمو برخی از گونه های منحصربه فرد نظبر مرجان ها و گونه های نادر دیگر شود. از این رو جابجایی آن به مصلحت نیست.

دو سال پیش نیز مینو فرشچی معاون دریایی سازمان محیط زیست کشور رسما از مخالفت این سازمان با خروج کشتی رافائل از آبهای خلیج فارس سخن گفته بود، اما اتفاقاتی که رخ داده، نشان می دهد زور دیگران بر قدرت دستگاههای اجرایی می چربد!

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر