پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۳۱۶۳۱
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

فکرشهر: 40 از روز حادثه پلاسكو گذشت و همان‌طور كه انتظار می‌رفت، خیلی زود قول‌های این حادثه و قرارهایی كه برای بازماندگان حادثه داده شد، از یاد رفت؛ چراكه نه جبران خسارتی شد، نه مالی برگشت و نه كاسبی برای بازماندگان رونق گرفت.

به گزارش فکرشهر، روزنامه «قانون» با این مقدمه، افزود: اكنون اما قصد برای بررسی وعده‌های عمل‌نشده در حادثه پلاسكو نیست و روی سخن درباره یك قول مهم در زمان حادثه پلاسكو و برگزاری «چهارشنبه‌سوری ایمن» به احترام شهادت شهدای آتش‌نشان است. قولی كه از امروز كه دو هفته به چهارشنبه‌سوری باقی مانده باید بیشتر به آن فكر و عمل كنیم تا روحی از شهدای آتش‌نشان شاد شود.

این روزها، در فضای مجازی یادآوری‌هایی دباره اتفاق پلاسكو و عمل به وعده چهارشنبه‌سوری ایمن نیز می‌شود و شهروندان با پویش‌ها یا كمپین‌های مختلف، درصدد عمل به حداقل قول داده شده در حادثه پلاسكو هستند. از جمله اتفاقات مثبتی که در پی فروریختن ساختمان مشهور چهارراه استانبول تهران رخ داد، پویش‌های مردمی بود که در پی این رویداد آشكار شدند؛ مثل پویش‌هایی که به قصد تلنگر زدن به عموم و مذمت برخی رفتارها و خصیصه‌های نامطلوبمان شکل گرفتند و کوشیدند به رفتارهایی مانند سلفی گرفتن با حوادث پایان دهند. رفتاری نامطلوب که در حادثه پلاسکو به شدت خودنمایی کرد و حتی کار امدادرسانی را تحت‌الشعاع خود قرار داد تا برخی بکوشند با مذموم خواندن آن و راه‌اندازی پویشی ویژه، زشتی‌هایش را به رخ عموم کشیده و زمینه را برای ترک این رفتار فراهم آورند؛ تلاشی که امیدواریم ثمر داده باشد و دیگر در بزنگاه‌های بحرانی، شاهد تجمع دوربین به دستان نباشیم.

اكنون اما موعد عمل به قول و قرارهای عمومی «پلاسکو» نزدیک است. درباره چهارشنبه‌سوری سخن می‌گوییم که هرچند پسوند باستانی را یدک می‌کشد، مدت‌های زیادی است به انواع و اقسام ترقه و بمب‌های دست‌ساز و حوادث شوم، آلوده شده و خاطرات دردناک زیادی برای بسیاری از هموطنانمان به یادگار گذاشته است. آن‌قدر که اگر سال‌های طولانی بی‌هیچ حادثه‌ای سپری شود، باز ممکن است در دید برخی آسیب دیدگان، چیزی غیر از بستر حوادث دردناک نباشد. رویکردی که موجب گریزان کردن برخی هموطنانمان از این مناسبت شده و زمینه را برای یکه‌تازی ماجراجویان و افراد بی‌تجربه از قبل بازتر کرده است تا در نتیجه، بر شدت حوادث چهارشنبه‌سوری افزوده شود؛ حوادثی که اگر ما و شما بتوانیم با ماندن در منزل و پرهیز از حضور در معابر عمومی در این روز از آن‌ها حذر کنیم، برای برخی این گونه نیست و تنها بر خطرات کاری‌شان می‌افزاید.

امثال آتش‌نشانان یا نیروهای پلیس که در ساعات منتهی به چهارشنبه‌سوری، باید بیش از پیش مراقب اوضاع باشند و یکی از سخت‌ترین روزهای کاری خود را پشت سر گذارند؛ روزی که شاید برای برخی‌شان به اتفاقات شوم گره بخورد یا حتی پایان زندگی‌شان باشد. اتفاقی به شدت تلخ و تاثر برانگیز که متاسفانه بارها و بارها رخ داده و هر سال در موعد چهارشنبه‌سوری شاهد تکرارش هستیم.

این امید می‌رود كه با حركت اجتماعی مردم و در روزهای بعد از چهلم پلاسكو، چهارشنبه‌سوری ایمن پاسخی به رشادت‌های آتش‌نشانان باشد و به مدد كمپین‌ها و پویش‌های مردمی، تجربه‌ای متفاوت از چهارشنبه‌سوری برایمان به ارمغان آورد و یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان و تاثیرشان بر عموم را بلند آوازه كند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر