جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس منابع طبیعی دشتستان در پاسخ به «فکرشهر»:
فکرشهر: تفاوت منابع طبیعی و محیط زیست/ سرنوشت قطع کنندگان درختان بادام گیسکان/ برگشت زمین های کناردان به منابع طبیعی...
کد خبر: ۳۱۷۶۳
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵

فکرشهر: رییس اداره منابع طبیعی و آیخیزداری شهرستان دشتستان می گوید مردم باید بین منابع طبیعی و اداره منابع طبیعی تفکیک قایل شوند چرا که حفظ منابع طبیعی، وظیفه ی آحاد مردم است.

به گزارش فکرشهر، ابوالقاسم محمدی در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: ما به طبیعت خیلی مدیونیم و طبیعت است که از صفر تا صد نیازمندی های ما را برطرف می کند و تنها منبع طبیعی تولید کننده ی اکسیژن هم درخت است.

وی افزود: وظیفه ی حفاظت از منابع طبیعی به عهده ی آحاد مردم است و با این که همیشه بده بستان بوده، ولی ما همیشه طبیعت را تخریب کرده ایم و چیزی به آن نداده ایم.

محمدی با بیان این که باید تفکیک بین منابع طبیعی و اداره منابع طبیعی ایجاد شود و مردم دین خود به منابع طبیعی را ادا کنند و نه اداره منابع طبیعی، افزود: چرا که اداره ما یک اداره رسمی و دولتی است ولی محیط زیستی که در آن زندگی می کنیم منابع طبیعی ماست و لازم است که آحاد مردم در حفظ آن کوشا باشند.

مردم انرژی هسته ای را کامل می دانند ولی فواید درخت را نه!

رییس اداره منابع طبیعی دشتستان از مرگ روزانه ی 14 هزار هکتار جنگل در کل کشور خبر داد و اظهارداشت: این درختان جایگزین هم نمی شوند چرا که درختانی که کاشته می شود همانطور که از نامش پیداست، درختکاری مصنوعی است و ما به جای یک درخت 40 میلیون ساله، درختی تازه می کاریم که معلوم نیست چقدر عمر کند، ضمن این که زیر رسوب آن درختان کهن هم از بین می رود و به هیچ وجه نمی توان گفت درختان جایگزین شده اند!!

وی ادامه داد: اگر به کسی بگویید انرژی هسته ای چیست؟ به طور کامل برای شما در این باره توضیح می دهد ولی اگر بگویید درخت به چه کار می آید تنها می گوید می توانیم آن را ببریم و چوبش را بفروشیم وهیچ چیز از آن نمی داند؛ چرا که درباره انرژی هسته این آنقدر همه جا گفته اند و درباره اش حرف زده اند که همه می دانند ولی درباره درخت که عامل اصلی توسعه پایدار ماست، توجه نشده و در واقع من معتقدم نخواسته ایم و الا می توانستیم.

تفاوت منابع طبیعی و محیط زیست

ابوالقاسم محمدی در پاسخ به سوال «فکرشهر» مبنی بر این که چه تفاوتی بین منابه طبیعی و محیط زیست وجود دارد؟ چرا که بسیاری تصور می کنند حوزه ی اختیارات شما با محیط زیست یکی است!؛ توضیح داد: یکی از عواملی که معتقدم به آن توجه نکرده ایم، همین ادارت موازی در مملکت ما هستند؛ هر چند بارها و بارها این موضوع از طریق لایحه و طرح در مجلس مطرح شده، ولی کسانی هستند که یا نمی خواهند و یا در قبل آن منفعتی دارند وموضوع را وصول نکرده اند که این  ها یکی شوند؛ البته حفاظت از محیط زیست عام است و محیط زیست در همه ی زمینه ها و بخش ها و حتی در شهرها مسوولیت دارد ولی منابع طبیعی در قالب کوچک تر، بیشتر گیاهی و خاک را در بر می گیرد. محیط زیست گیاه و خاک را هم در بر می گیرد ولی منابع طبیعی حیات جانوری را در بر نمی گیرد. این تفکیکی است که وجود دارد. این ضعف ما بوده که نتوانسته ایم عملکرد و وظایف خود را به مردم بگوییم.

سرنوشت قطع کنندگان درختان بادام گیسکان

وی در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» مبنی بر قطع درختان بادام کوهی (الوک) توسط برخی سودجویان در کوه های گیسکان، نحوه ی برخورد با این قضیه و جایگزینی درختان نیز گفت: بعد از این که خبر به ما رسید، همکاران از محل بازدید به عمل آورند. در قبال این اقدام یک کار قضایی بود که فرد مقصر را به دادگاه معرفی کنیم تا اقدامات تنبیهی و قضایی صورت گیرد و یک کار اصلاحی داریم که بعد از این مرحله انجام می شود و وظیفه ی خودمان است.

محمدی ادامه داد: بعد از انجام این اقدام، با کمک سازمان های مردم نهاد حدود 10 هکتار از منطقه را با بذر بادام، بذرکاری کردیم؛ این اولین اقدام ما بود که توانستیم در منطقه انجام دهیم؛ بعد افرادی که در آن منطقه آن کار را انجام داده بودند، شناسایی کرده و به دادگستری معرفی کردیم که ان شاا... وارد مرحله اجرای حکم شوند.

وی درباره ی مجرمان نیز گفت: آن ها 4 برادر بودند با فامیلی «ص» که بیش از صد اصله درخت بادام را قطع کرده بودند؛ شاید جاهای دیگر هم باشد که ما ندیده ایم؛ البته غیر از این قطع کردن ها، خشکسالی ها هم بی تاثیر در خشک شدن درخت ها نبوده؛ درخت بادام و بنه آفتی دارد که نوعی کرم است به نام «کرم چوبخوار بادام» و در شرایط خشکسالی نمو می یابد و از ریشه درخت را می خورد تا بالا و الآن خیلی از درخت ها خشک شده و منابع طبیعی برای برخورد با این قضیه، قراردادی با پیمانکار مشاور بست که علت این خشک شدن ها و راهکارها را بررسی کند و سال گذشته نتیجه ی مطالعات آن ها آمد و نتیجه را به اداره کل ارایه داده اند که یک راهش این است که دور درختان کانالی حفر کنیم تا موقع بارندگی آب را جمع کند و درخت خشک نماند، علاوه بر آن طرح های آبخیزداری هم برای ذخیره ی آب زیرزمینی پیش بینی شده است. 

تکلیف زمین خواری های اطراف برازجان و صاحبان زمین ها

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان، پیرامون زمین خواری های اطراف برازجان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار «فکرشهر» اظهارداشت: جایی که ساخت و ساز شده، چیزی حدود 90 درصدش در حیطه ی کار منابع طبیعی نیست و بر عهده ی مسکن و شهرسازی است؛ به خصوص کُناردان و حول و حوش کارخانه ی آرد که سندش کلا به نام مسکن و شهرسازی است؛ آن بخش هایی که مردم مدعی دولت بودند، در کمیسیون ماده واحده پرونده تشکیل دادند و رای به نفع یا ضررشان داده شده و ما آن ها را رصد می کنیم تا به قطعیت برسد؛ نمونه اش زمین های روبروی کارخانه آرد است که ما برای 70 هکتار آن ها به نام دولت رای گرفته ایم و به راه و شهرسازی داده ایم که اجرا کنند.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم آن جاهایی که سند زمین مال ماست، قبل از کار جلوگیری کنیم تا ساخت و ساز نشود، چون روزهای تعطیل و شب ها برای کار می روند، اگر نتوانستیم جلوی کار را بگیریم و اگر تمکین نکردند و ساخت و ساز صورت گرفت، ما برای پیگیری به دادگستری موضوع را اعلام می کنیم.

محمدی افزود: ما دو نوع مساله داریم، تصرف و تخریب؛ در بحث تخریب، کسی می آید و زمین را شخم می زند و ادعایی برای مالکیت ندارد ولی در تصرف، ادعای مالکیت می شود؛ در هر حال هر عملی روی زمین بدون مجوز صورت گیرد، می شود خلاف.

این مسوول ادامه داد: البته ما در قانون داریم که اگر جایی قابلیت واگذاری داشته باشد، واگذار می کنیم و تاکنون بیش از 6 هزار هکتار زمین برای کارهای کشاورزی و برخی کارهای صنعتی به مردم واگذار کرده ایم. برای مسکونی نیز حدود 170 هکتار در روستاها به بنیاد مسکن واگذار کرده ایم و الآن هم طبق ماده 4 راه و شهرسازی موظفیم به بنیاد مسکن برای طرح هادی بخش هایی را واگذار کرده و تولیتمان را از آن بخش ها برداشته و به بنیاد مسکن بدهیم.

برگشت زمین های کناردان به منابع طبیعی/ مسوولیت خانه باغ ها بر عهده جهاد کشاورزی است

محمدی با بیان این که در 70 درصد پرونده هایی که ما داریم، رای به نفع مردم صادر شده، گفت: منابع طبیعی سند و نقشه دارد؛ کُناردان و تنب گوراب پلاک داریم و به نام منابع طبیعی هستند، ثبت اسناد به اشتباه در تغییراتی که در سال 70 در شهرهای برازجان، خورموج، گناوه و اهرم رخ داد، زمین های کُناردان را به نام راه و شهرسازی زدند که این اشتباه است و ما پیگیری کرده ایم و در نهایت هم پذیرفتند که اشتباه شده و اداره ی ثبت اخیرا خواسته که سندش را بیاورند و محدوده را به منبع طبیعی تحویل دهند، چون الآن نه آن ها می توانند قاطعا از زمین ها دفاع کنند و نه منابع طبیعی!    

وی پیرامون خانه باغ ها نیز اظهارداشت: خانه باغ ها در شرق برازجان نیز به عهده ی جهاد کشاورزی است و الآن هم زمین هایش دست مسکن و شهرسازی است و اگر به ما برگردد در این زمینه اقدام می کنیم.
 

نظرات بینندگان
ک آریاپور
|
-
|
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
سپاس از بیان شیوا و ارزنده جناب مهندس محمدی امیدوارم با زمینخواران جنگل خواران کو و دریا خواران گردن کلفت در کلانشهرها برخورد شود \r\n
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر