جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ ارسالی مخاطبان؛
فکرشهر: با توجه با مسائل مطرح شده فوق، باید اعضای شورای شهر با مسائلی همچون شهرسازی، حقوق، حسابداری و دیگر مسائل مربوط به شهرسازی و شهرداری آشنایی کامل داشته باشند. با توجه به اینکه چهار دوره از شورای اسلامی شهر برازجان گذشته است و طی این چهار دوره...
کد خبر: ۳۲۲۲۲
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰

فکرشهر ـ فیض اله امینی: با توجه به اینکه در آستانه پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم، لازم دیدم که مسائلی در مورد این شوراها در چند بخش بیان کنم و در پایان به عنوان یک شهروند اصول و ویژگی های یک نماینده شورای شهر را بیان نمایم .

شوراها از ارکان اصلی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی هستند و در سنگر اول پیگیری و انتقال مسائل و مشکلات به مسئولان قرار دارند و باید از پشتوانه مردمی برخوردار باشند تا بتوانند برای پیگیری مشکلات نهایت بهره را برده و با آسیب های اجتماعی نظیرفساد و رانت خواری برخورد کنند. مهمترین اصول اجتماعی اسلام، اصل شورا و مشاوره است که در منابع اسلامی با دقت و اهمیت خاصی مطرح و در سیره پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه ای دارد. قرآن کریم در برخی آیات، موضوع شورا را مطرح کرده است. قرآن در در آیه 159 سوره آل عمران به پیامبر اسلام (ص) دستور می دهد در امور، با مسلمانان مشورت کند و آن را از رموز پیروزی و موفقیت آن حضرت می داند و در آیه 38 سوره شوری، هنگام بیان اوصاف برجسته مومنان می فرماید: امرهم شوری بینهم، آنها کسانی هستند که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را بر پای دارند و کارهایشان بین آنان با مشورت انجام می شود.

مردم شوراها را انتخاب می کنند و به آنها فرصت می دهند که برایشان تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند و اعضای شوراها درصورتی می توانند دراین امر موفق باشندکه به قوانین اشراف کامل داشته باشند و از بیشترین تجربه درحوزه های مختلف اجرایی برخوردار باشند، همچنین از اختیاراتی که قانون اساسی به آنها داده است مطلع باشند. اعضاي شوراي شهر، علاوه بر شاخص هاي عمومي و قانوني که براي عضويت در شوراي شهر لازم است، بايد ويژگي هاي ديگري نيز داشته باشند، داشتن دانش لازم ضروري است، عضو شوراي شهر بايد با دانش برنامه ريزي راهبردي، دانش مديريت در عرصه هاي اجتماعي، اقتصادي و برنامه ريزي شهري آشنايي داشته باشد.

اعضاي شوراي شهر بايد با موضوعات شهري و فرآيندهاي موجود در شهرداري ها آشنا باشند و علاوه بر اين بايد واجد يک سري از توانايي ها هم باشند و توانايي نگارش متون و اسناد و توانايي تشريح وضعيت کار، توانايي ارايه ايده هاي نو به لحاظ کمي و کيفي، دارا بودن تجربه مرتبط با موضوع باشند و اعضاي شوراي شهر در عين حال بايد مهارت هايی داشته باشند، نظير مهارت در تدوين برنامه ها و تحليل سيسمت ها، تجزيه و تحليل موضوعات فرآيندها در مکاتبات و مذاکرات، حتي گوش دادن فعال و ارتباط دوستانه و دقيقي با محيط به ويژه در سطح شورا و شهرداري و شهر و مهارت داشتن تفکر نکته سنجي و باريک بيني نيز ضروري است.

مهم ترين عامل موفقيت شوراي شهر، رابطه صميمانه بين شوراي شهر و شهرداري است که مي تواند مشکلات بزرگ درون شهري و برون شهري را حل کند، ضمن اينکه اگر روابط کاري با دقت تعريف شود به نحوي که به وظايف نظارتي شوراي شهر خدشه وارد نشود و اعضاي شوراي شهر نيز بايد داراي برنامه هدفمند و ايده هايي مشخص براي اجرا باشند و مردم همه بايد به افرادي راي دهند که ايده ها و برنامه هايي خاص دارند ولي ابزاري براي پياده کردن آن ندارند و جايگاه شوراي شهر را فرصتي مغتنم براي پياده سازي اين ايده ها و برنامه هاي مفيد خودشان و شهرداري را به عنوان يک عامل اجرايي توانمند مدنظر دارند و لذا ضمن صميميت و همبستگي بايستي نظات و دقت و ارزشيابي به عنوان نکات کليدي مد نظر قرار دهند .

دربخش آخر بايد نگرش هايي مبتني بر صداقت قابل اعتماد با وجدان کاري بالا ومسووليت پذيري و نگرش سيستمي، دين باوري، مصونيت از نگاه قومي، حزبي و قبيله اي، دارا بودن نگاه ملي و اعتقاد به خرد جمعي و بهره گيري از توانايي جمع داشته باشد.

با توجه با مسائل مطرح شده فوق، باید اعضای شورای شهر با مسائلی همچون شهرسازی، حقوق، حسابداری و دیگر مسائل مربوط به شهرسازی و شهرداری آشنایی کامل داشته باشند. با توجه به اینکه چهار دوره از شورای اسلامی شهر برازجان گذشته است و طی این چهار دوره، همواره مسائل و مشکلات و موفقیت هایی وجود داشته است که این امر می طلبد مردم با دید بهتر و افراد متخصص در حوزه های شهرسازی و معماری را برای شورای پنجم انتخاب نمایند؛ تا دیگر شاهد مشکلاتی که در شوراهای گذشته اتفاق افتاده نباشیم و بتوانیم یک شهر توسعه یافته در همه زمینه ها داشته باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر