شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۴۲۸۲
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

فکرشهر: ماه رمضان ماه مهمانی خدا و نزول بی پایان برکات پرودگار مهربان است. مطالعات متعددی نقش روزه داری بر سلامت، بخصوص بر روی تنظیم فشار خون، کاهش سطوح چربی های خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف را نشان داده اند.

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت دشتستان، در اغلب بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارد، روزه داری مفید است. در طول روزه داری دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می ماند و در

واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می دهند.

تحقیقات نشان داده که روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون مفید است البته میزان فایده بستگی به کیفیت و کمیت غذای مصرفی و تغییرات وزن دارد. تغذیه صحیح در ماه رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.

تنوع به معنی استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی کم چرب، سبزی ها و میوه ها و گروه گوشت و حبوبات؛ تعادل بدین معنی است که از همه گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پر خوری پرهیز شود.

در ابتدای افطار بهتر است روزه خود را با لیوان شیری که گرم شده و دو سه عدد خرما آغاز کرد و پس از یک ساعت شروع به خوردن شام کرد تا جذب کربوهیدرات در بدن بالا نرود. در برخی از منابع توصیه شده است که در ماه مبارک رمضان افرادی که

اضافه وزن دارند بهتر است میزان دریافت مواد غذایی را نسبت به سایر ایام 20% کاهش دهند که در این صورت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح و کنترل شده، با سوزاندن و حذف چربی های اضافه در بدن، سبب کاهش وزن و در نهایت سبب بالا بردن سطح

سلامت فرد و جامعه می شود؛ چرا که چاقی و اضافه وزن منشا اصلی بسیاری از بیماری های متابولیک و غیرواگیر از جمله پرفشاری خون، دیابت، بالا رفتن چربی خون و .... است، که متاسفانه مرگ و میر بالایی را به خود اختصاص می دهند و این خود از فواید

و تاثیرات مهم روزه داری در کنترل بیماری هاست. سایر افراد که اضافه وزن ندارند می توانند سطح دریافت انرژی روزانه خود را مانند سایر ایام حفظ نمایند، که در این صورت در پایان ماه رمضان تغییر محسوسی در وزن آنها ایجاد نمی شود.

در کل می توان گفت که افزایش یا کاهش وزن افراد در پایان ماه مبارک رمضان به عوامل مختلفی مانند: وضعیت اضافه وزن و چاقی فرد قبل از ماه رمضان، نحوه تغذیه فرد در این ایام و وضعیت فعالیت های بدنی او بستگی دارد به همین دلیل در پایان ماه رمضان افرادی که این نکات را رعایت نکنند به اضافه وزن مبتلا می شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر