پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۲۰۱
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات پایش و آماربرداری از پرندگان جوجه آور تابستان گذران جزایر این استان انجام شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، حسین دلشب روز یکشنبه در نشست تشریح روند این عملیات افزود: این عملیات در هفته دوم تیر ماه سال جاری توسط کارشناسان و محیط بانان این اداره کل و منطقه حفاظت شده مند در جزایر استان بویژه جزیره نخیلو صورت گرفت.

وی اضافه کرد: جزیره نخیلو یکی از مهمترین کانونهای زادآوری و تابستان گذرانی چند گونه مهم از پرستو های دریایی در خلیج فارس است و آماربرداری با استفاده از روش های معمول بین المللی و بسته به شرایط رفتاری و زیستگاهی هر یک از گونه ها و با پلات گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه مورد نظر صورت می گیرد.

دلشب گفت: هر ساله حدود 100 هزار قطعه پرنده در این جزیره لانه گزینی و زادآوری دارند که بیشتر آنها متعلق به گونه های پرستوهای دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگخوار است.

وی یادآور شد: این پرندگان از فروردین ماه مهاجرت خود را به این جزیره آغاز و پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه ها در شهریور ماه از این منطقه خارج می شوند.

دلشب اظهار داشت: ابتدا اگرتهای ساحلی و پس از آ« سلیم های خرچنگخوار و متعاقب آنها پرستو های دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پشت تیره و گونه سفید تخم گذاری و زادآوری می کنند.

وی اظهار داشت: در سال جاری با توجه به بارندگی های مناسب اواخر سال قبل، وضعیت بسیار مناسب پوشش گیاهی در جزیره مشاهده می شود و بر خلاف سال قبل با ترویج فرهنگ زیست محیطی و تعامل با صیادان شختکوش محلی هیچگونه بوته کنی در جزیره اتفاق نیفتاده است.

دلشب افزود: با توجه به کمبود زیستگاه بهینه برای این پرندگان، شرایط زیستی این جزیره بسیارحساس است و مردم بومی و صیادان باید بیش از بیش همگام با اداره محیط زیست در راه صیانت از این تنوع زیستی غنی استان کوشا باشند.

وی تاکید کرد: هر گونه بازدید، عکاسی و گردشگری در این جزیره باید با هماهنگی و کسب مجوز لازم از اداره کل محیط زیست صورت گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر