يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس مرکز ترویج و خدمات کشاورزی بخش ارم استان بوشهر گفت: این بخش 100هزار هکتار مراتع کوهستانی دارد که 40درصد این مراتع پوشیده از گونه گیاهی بادام کوهی است و هم اکنون برداشت محصول از این درختچه ها آغاز شده است.به گزارش فکرشهر، اسماعیل غزنویان افزود: بخش ارم یکی از قطب های برداشت بادام کوهی است که در گویش محلی به آن ˈالوکˈ گفته می شود و از هر درختچه به طور معمول هفت تا 12کیلوگرم محصول برداشت می شود.
کد خبر: ۳۵۲۶
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۳

فکرشهر: رییس مرکز ترویج و خدمات کشاورزی بخش ارم استان بوشهر گفت: این بخش 100هزار هکتار مراتع کوهستانی دارد که 40درصد این مراتع پوشیده از گونه گیاهی بادام کوهی است و هم اکنون برداشت محصول از این درختچه ها آغاز شده است.


http://img7.irna.ir/1393/13930408/81219144/81219144-5792068.jpg

به گزارش فکرشهر، اسماعیل غزنویان افزود: بخش ارم یکی از قطب های برداشت بادام کوهی است که در گویش محلی به آن ˈالوکˈ گفته می شود و از هر درختچه به طور معمول هفت تا 12کیلوگرم محصول برداشت می شود.

وی اضافه کرد: این گیاه علاوه بر فواید زیادی که برای طبیعت و منابع طبیعی دارد منبع درآمد خوبی برای ساکنان نزدیک رویشگاه های آن است که با برداشت و فروش محصول نصیب آنها می شود.

غزنویان ادامه داد: بادام کوهی اولین گیاهی است که در فصل بهار قبل از درختان دیگر در این منطقه شکوفه می دهد و محصول آن در اواخر اردیبهشت تا تا پایان تیر قابل برداشت است.

وی بیان کرد: محصول این درخت درابتدا به صورت تلخ و خام برداشت و هر کیلوگرم به قیمت 40هزار ریال خرید و فروش می شود.

غزنویان ادامه داد: بادام های تلخ درشرکت های فرآوری شیرین سازی شده و مغز آن به عنوان نوعی آجیل مورد استفاده قرار می گیرد و روغن آن نیز در موارد خوراکی و دارویی کاربرد دارد.

وی گفت: با توجه به این که بوته این درختچه خود رو است نیاز به نگهداری و هزینه های دیگر ندارد اما برداشت محصول آن با سختی هایی همراه است.

غزنویان اظهارکرد: محصول دیگری که از این گیاه برداشت می شود صمغ کوهی (مطلق) و یا در گویش محلی ˈزودوˈ است که این محصول نیز هر کیلو 40هزار ریال خریداری شده و برای مصارف در صنایع چسب سازی و تولید شیرینی جات و حلواپزی استفاده می شود.

رییس مرکز ترویج و خدمات کشاورزی بخش ارم با بیان این که مناطق کوهستانی بخش ارم مستعد توسعه و ازدیاد این نوع پوشش گیاهی است خواستار حفظ آن توسط کشاورزان، دامداران، اهالی ساکن در مجاورت آنها و تلاش برای تکثیر آن از سوی مسوولان منابع طبیعی، آبخیزداری و مردم شد.

غزنویان گفت: بادام کوهی گیاهی مقاوم است وبه عنوان یکی از بهترین گونه های کوهستانی برای تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک از طریق نفوذ ریشه آن در عمق زمین و وجود سایه برای تبخیر کمتر رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش بادی، گرما، مهار روان آبها، سیلاب ها و جلوگیری از خسارت های ناشی از آن است.

وی یادآور شد: بادام کوهی نام درختچه ای با برگ های باریک و کوچک با ارتفاع دو ونیم تا سه متر در اقلیم نیمه خشک ایران و در دامنه ارتفاعی 800تا دوهزار و700متر از سطح دریا بیشتر در مناطق زاگرس بختیاری می روید.

عزنویان اضافه کرد: این درختچه در خاک های عمیق و نیمه عمیق، سنگ ریزه دار و روی تشکیلات آهکی، سیلیسی در شیب های ملایم کوهستان ها رویش دارد.

وی یادآورشد: در دهه 70 منابع طبیعی و آبخیزداری اهمیت و جایگاه این درختچه را شناخته و برای اصلاح و احیا مراتع کوهستانی اقدام به بذرکاری و نهال کاری آن کرده است.

وی به خواص این گیاه از جمله مواردی چون ضدعفونی کننده بودن، تسکین دهنده درد، تقویت ریه و طحال، ملین و نرم کننده سرفه های خشک، استفاده به عنوان سرمه چشم، ضماد آن برای زخم های کهنه و زخم های عصبی اشاره کرد.

غزنویان گفت: تکثیر این گیاه به دو روش ریزازدیادی از طریق کشت جوانه و یا از طریق کشت بذر صورت می گیرد.

 


منبع: ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر