جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۴۱۱
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱

فکرشهر: رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت:این دانشگاه با سازمان جهاد کشاورزی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و اداره کل هواشناسی این استان برای انجام طرح تحقیقاتی به ارزش پنج میلیارد ریال تفاهم‌نامه همکاری چهار جانبه امضا کرد.

به گزارش فکرشهر، عبدالمجید مصلح روز یکشنبه در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا افزود: تخمین دقیق مقدار تبخیر و تعرق پوشش گیاهی نخستین و مهمترین قدم در طراحی، مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آبی است.

وی بیان کرد: اطلاع از چگونگی تغییرات مکانی و زمانی این پارامتر، برای بهبود مدیریت مصرف آب در برنامه‌ریزی‌های آتی کشوری و به تبع آن در استان بوشهر بسیار ضروری است که تاکنون تخمین درستی از آن به علت نبود تحقیقات در این زمینه در استان وجود ندارد.

مصلح یادآور شد: در این ارتباط تفاهم‌نامه همکاری چهار جانبه فـی‌مابین دانشگاه خلیج‌فارس، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و اداره کل هواشناسی استان بوشهر برای انجام طرح تحقیقاتی با موضوع 'توسعه فناوری سنجش از دور و ادی کوواریانس در اندازه‌گیری تبخیر و تعرق پوشش گیاهی توسط لایسیمتر وزنی در پهنه استان بوشهر' با حضور مسئولان نهادهای یاد شده، با هزینه‌ پنج میلیارد ریال منعقد شد.

مجری طرح این طرح و استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: بحران آب یکی از مهمترین مسایلی است که چند سالی است گریبان‌گیر کشور بویژه استان بوشهر شده و در این ارتباط، ضرورت بهینه مصرف و مدیریت منابع آبی به نقطه عطفی تبدیل شده است.

علی دیندار لو افزود: با توجه به اقلیم استان، قسمت اعظم ریزش‌های جوی به صورت تبخیر و تعرق توسط پوشش‌های گیاهی مصرف می‌شود به همین بدلیل محدودیت‌های منابع آبی و توزیع غیر یکنواخت زمانی و مکانی بارندگی در این استان، تخمین صحیحی از این پارامتر برای راه اندازی

پایگاه داده‌ای مقدار آب مصرفی خالص پوشش گیاهی بویژه گیاهان زراعی، سیزیجات و باغی، با توسعه فناوری سنجش از دور و سیستم ادی کوواریانس ضروری است تا از این طریق مبنایی برای مدیریت آب و تقسیم عادلانه آن در برنامه‌های آتی استانی قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر