چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۵۷۵۸
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

فکرشهر: «حضرت معصومه (س) از شخصیت و مقام والای معنوی برخوردار است و از متن احادیث این موضوع قابل برداشت است. حضرت معصومه(س) گنجینه‌ای الهی در دل قم است که به آن قداست بخشیده.»

ولادت حضرت معصومه(س)

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی‌ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است.

در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری، در شهر مدینه دختری چشم به جهان گشود که کریمه اهل بیت(ع) لقب گرفت.

بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام‌ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب‌ها، تعریف‌ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده‌اند، آشکار است و این حقیقت روشن می‌سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) " عالمه غیر معلمه" بوده است.

اعتقاد به شفاعت انبیاء و اولیاء از ضروریات مذهب شیعه است و هیچ تردیدی در آن نیست و بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام (ص) است که در قرآن کریم از آن به (مقام محمود) تعبیر شده است. همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم (ص) هم شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است. اول خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه(س) و دوم شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه (س) است که بعد از حضرت زهرا (س) از جهت گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به شفیعه محشر حضرت معصومه (س) نمی‌رسد. که امام جعفر صادق(ع) در این رابطه می‌فرماید: "تَدخل بِشفاعتها شیعتنا الجنته باجمعهم" «با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.»

مامون عباسی در سال ۲۰۰ هجری قمری، با نامه‌ها و پیام‌های بسیار، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار، ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مامون فرستاده بود، به‌سوی خراسان آمد. یک سال بعد (سال ۲۰۱) حضرت معصومه به‌شوق دیدار برادرش حضرت رضا(ع) عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی‌دار و عظیم حضرت معصومه برای حمایت از ولایت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) و تقویت مساله رهبری بود، که در ظاهر به‌صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی- رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مقام حضرت معصومه (س) در بین ائمه (ع) یک مقام بسیار والا و بزرگی است، اظهار کرد:‌ امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «خداوند حرمی دارد که کعبه است، پیامبر (ص) حرمش مسجدالحرام و امیرالمومنین (ع) کوفه است، حرم ما ائمه در قم است.»

وی در ادامه با بیان اینکه این حدیث خود ملاک عظمت و بزرگی فاطمه معصومه (س) است، گفت: ما در زیارتنامه‌ای که از حضرت معصومه (س) داریم این مطلب را می‌خوانیم که ایشان جزو امامزادگان واجب‌التعظیم‌ است. امام رضا (ع) درباره ارزش و مقام زیارت حضرت معصومه (س) می‌فرماید: «هر کس که حضرت معصومه (س) را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: حضور این بانوی بزرگوار در سرزمین ما می‌تواند برای زنان جامعه الگو باشد. همان گونه که روز ولادت حضرت معصومه (س) روز دختر است، دختران و تمام اقشار جامعه باید از حضرت معصومه (س) در رابطه با تمام مسائلی همچون دانش، عفاف، حجاب، رعایت شئونات زندگی و... الگوبرداری کند.

محمدی تاکید کرد:‌ ایام دهه کرامت ایامی است که ما باید در آن با شادی اهل بیت (ع) شاد باشیم و بهترین راه به دست آوردن شادی الگوگیری از ائمه معصوم (ع) است. ما باید نسبت به زندگی اطرافیان‌مان احساس مسئولیت کنیم و هرگز در زندگی خدعه و نیرنگ نداشته باشیم. در این صورت است که ما می‌توانیم یک زندگی شاد با الگوگیری از اهل بیت (ع) داشته باشیم. شادی در زندگی ما به ائمه (ع) و قرآن وصل است. بانوان جامعه می‌توانند با توسل به بانوی کرامت حضرت معصومه (س) شادی و نشاط را در زندگی خود داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر