جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» بررسی می کند/ پتروشیمی دشتستان؛ خدمت یا خیانت؟ (4)
فکرشهر: از روزی که وعده ی احداث این پتروشیمی مجددا بر سر زبان ها افتاد تاکنون، ده ها بار مساله ی محیط زیست و نداشتن مجوزهای آن، مطرح شده است. برای مثال، در همان سال 92 که دوباره بحث پتروشیمی جدی شد، نماینده ی وقت مردم دشتستان در مجلس گفت که استاندار قول داده...
کد خبر: ۳۶۰۷۹
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

فکرشهر: پتروشیمی دشتستان کلنگ زده نشد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مهلتی یک هفته ای برای جانمایی درست یا رفع اختلافات داد و رفت؛ اما ماجرای این پتروشیمی پر حاشیه که حتی در اخبار سراسری نیز با آب و تاب بیان شد، از کجا آغاز شده و چقدر آلودگی هوا و آب دارد؟

مجوز زیست محیطی
از روزی که وعده ی احداث این پتروشیمی مجددا بر سر زبان ها افتاد تاکنون، ده ها بار مساله ی محیط زیست و نداشتن مجوزهای آن، مطرح شده است.
برای مثال، در همان سال 92 که دوباره بحث پتروشیمی جدی شد، نماینده ی وقت مردم دشتستان در مجلس گفت که استاندار قول داده: «هر وقت خواستید شروع کنید، ما در مدت دو هفته مجوزها و همه ی نیازها و جانمایی و زمین مورد نیاز را آماده می کنیم.»؛ البته در همان زمان هم سیده خدیجه حسینی ـ رییس شوراهای استان بوشهر ـ پیرامون پتروشیمی های دشتستان و گناوه به فکرشهر گفته بود: «برای بررسی وضعیت این دو پتروشیمی به مراکز مربوطه و به خصوص سازمان محیط زیست مراجعه کردیم که در آن جا به ما گفتند تا وقتی فاکتورهای زیست محیطی رعایت نشود، هیچ مکانی را نمی توان به عنوان محل احداث مطرح کرد و یا محلی را جانمایی نمود و پروژه ای را احداث کرد و تاکنون نیز، هیچ مجوز محیط زیستی صادر نشده و کسی هم تا کنون این مساله را پیگیری نکرده است»؛ هر چند بعد از آن، نماینده ی مردم دشتستان در مجلس مجددا به فکرشهر گفت که صد در صد مجوزهای زیست محیطی گرفته شده ولی وقتی با این سوال خبرنگار ما مواجه شد که طبق اطلاعات رسیده به ما، شما یک هفته ی پیش در این زمینه با محیط زیست تماس گرفته اید، گفت: «این کار من نیست، سرمایه گذار باید بیاید و مجوزهای زیست محیطی و دولتی را بگیرد.»

به گزارش فکرشهر، پس از آن و با حضور مدیرکل جدید محیط زیست استان بوشهر، بحث مجوزهای زیست محیطی برای پتروشیمی دشتستان جدی تر شد چرا که بر خلاف روند قبلی، این بار روی صدور مجوزها سختگیری بیشتری می شد تا جایی که حتی اجازه ی ادامه ی کار برای احداث سد دالکی نیز داده نشد تا وقتی که حقابه ی تالاب حله از آن گرفته شد!
حسین دلشب در این سال ها، بارها و بارها از نداشتن مجوزهای لازم زیست محیطی و عدم انجام ارزیابی های زیست محیطی لازم برای این طرح و در این نقطه خبر داده، آن هم در حالی که درست در یک روز بعد یا قبلش، استاندار گفته بود که پتروشیمی دشتستان مجوز زیست محیطی گرفته است و همین امر البته کدورت بین استاندار و مدیرکل محیط زیست را نیز باعث شد تا جایی که حتی گفته شد، سالاری از حضور دلشب در شورای اداری استان جلوگیری کرده است که چرا درست یک روز بعد از مصاحبه ی من، گفته های من را رد کرده ای!{موارد مستند به این مسایل، در رسانه های مختلف، مطرح شده و موجود است}.

حسین دلشب حتی در آخرین نشست خبری خود که در خردادماه امسال برگزار شد، بر نداشتن مجوزهای لازم تاکید کرد و در پاسخ به فکرشهر گفت: «پتروشیمی دشتستان جزء واحدهایی است که درباره آن باید ارزیابی زیست محیطی انجام می شد. کارگروه، نتایج به دست آمده را مطالعه و ارزیابی کرده و برای کارشناسی به سازمان محیط زیست به تهران فرستاده است. در واقع ما نظرات کارشناسی و تخصصی خودمان را در رابطه با پتروشیمی دشتستان به سازمان محیط زیست اعلام کرده ایم و هیچ گاه در بحث محیط زیست سیاسی کاری نکرده ایم. محیط زیست مثل یک کشتی می ماند که به همه مربوط می شود و اثرات آن برای همه است. اگر مسائل زیست محیطی و فنیِ مورد نظر محیط زیست، در نظر گرفته نشود به هیچ وجه مجوز فعالیت پتروشیمی داده نمی شود.»

وی، بر این نکته تاکید کرد که «وقتی یک واحد اقتصادی فعالیت کند و برای مردم درآمد ایجاد شود اما در عوض مردم همین درآمد را بخواهند خرج بیماری های ناشی از فعالیت همان واحد اقتصادی بکنند چه ارزشی دارد؟ این که یک اقتصاد وارونه است!!» 
نیمه ی تیرماه امسال نیز مدیرکل صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود، نبودن مجوزهای زیست محیطی برای پتروشیمی دشتستان را تایید کرد و گفت: « پلی استال دشتستان هنوز مجوز زیست محیطی نگرفته است در این ارتباط، شرکت مشاور طرح به زودی برای بررسی شرایط زیست محیطی و بررسی و ارزیابی محل، به استان بوشهر سفر می کند.»
هر چند وی، پس از سفر ناموفق کلنگ زنی طرح، در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر» اظهارداشت: «سازمان های آب و محیط زیست موافقت های اولیه ی خود را با  طرح اعلام کرده اند و سرمایه گذار برای تهیه ی پیوست سلامت نیز رفته دانشگاه علوم پزشکی و مشاور گرفته تا بررسی کند».

حسینی محمدی این را نیز گفت که «وقتی طرحی می خواهد افتتاح شود، بحث های زیست محیطی و سلامت و آب و...، بررسی می شود و وقتی خواست به بهره برداری برسد هم برای گرفتن پروانه بهره برداری باید مجددا همه ی این موارد بررسی شود و مجوزها را بگیرد تا به بهره برداری برسد.»
اما مدیرکل ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور نظر دیگری دارد و در پاسخ به این سوال که چرا اعلام نظر محیط زیست درباره پتروشیمی دشتستان زمان بر شده، به خلیج فارس گفته: «یکی از دلایل این می باشد که درخصوص این پروژه خاص باید دفتر ایمنی و محیط زیست وزارت نفت به عنوان دستگاه مربوطه تاییدیه بدهد، در خصوص آب هم وزارت نیرو براساس گزارشی که از استان گرفته باید نظرش را به ما بدهد که این روند تاخیر داشته، ولی قطعا پروژه ای که بدون اصول زیست محیطی شروع شود، اداره کل استان موظف به توقف آن می باشد و ما هم اگر شاهد پیشرفت فیزیکی آن باشیم، بررسی اش را از دستور کار سازمان خارج می کنیم. از این رو توصیه داریم مسئولان کشوری هم که به کلنگ زنی این پروژه ها می آیند، درباره داشتن مجوز زیست محیطی آن کسب اطلاع کنند. به نظر می رسد مسئولان استانی تلاش دارند با فشار و جریان سازی آن را عملیاتی کنند، در حالی که باید منتظر ارزیابی نهایی می ماندند.»
همین موارد گفته شده، مخالفان اجرای طرح در محل جانمایی شده را بر آن داشته که دست به اعتراض بزنند و حتی یکی از عبارتی که بر روی نوشته های فعالان محیط زیست در زمان اعتراض نیز دیده می شد این بود: «پتروشیمی دشتستان = اقتصاد وارونه».

هر چند برخی موافقان طرح هم معتقدند که سرمایه گذار باید در وهله ی اول نظر مساعد تمامی ارگان های مربوطه مثل محیط زیست، کشاورزی، آب  و... را بگیرد و بعد زمین بخرد نه این که اول سرمایه اش را برای خرید زمین صرف کند و بنابراین سرمایه گذار قبلا موافقت های اولیه را کسب کرده و هیچ جایی هم نیست که مخالفت کرده باشند!!
موافقان طرح پتروشیمی در این محل، این را نیز می گویند که این یک اقتصاد وارونه نیست و ارزش افزوده ی این پتروشیمی کوچک دشتستان حتی بیش از تمام نخلستان های کشور است! حتی برخی موافقان دیگر طرح که تحصیلات محیط زیستی هم دارند معتقدند که زمان کشاورزی در استان و منطقه به علت بحران آب و نیازهای آبی و کاهش بارندگی و پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی و...، تمام شده و باید رو به صنعتی شدن برویم!
آن ها می گویند هر صنعتی مشکلاتی هم دارد ولی رونق باید انجام شود. رونق اقتصادی و اشتغال هم، مشکل اصلی شهرستان دشتستان است؛ چرا ما در سایر شهرستان ها باید التماس کنیم که یک شغل نگهبانی به ما بدهند در حالی که خودمان می توانیم پتروشیمی داشته باشیم؟!

 اما مخالفان همچنان معتقدند که اگر پروژه پتروشیمی دشتستان چنان که در فیس بوک آمده اینقدر کم آسیب است که می توان عوارض و تبعات زیست محیطی آن را تقریبن معادل صفر برشمرد، دلیل اطاله‌ی روند تدوین پیوست زیست محیطی آن چیست و چرا تایید طرح توسط مراجع ذیصلاح تا این حد زمانبر شده است و چرا دفتر ایمنی وزارت نفت پاسخ ها را اعلام نمی کند؟

مطالب مرتبط

از تاریخچه پتروشیمی تا سوالات مخالفان و موافقان و سخنان جالب آقای وزیر

ماجرای زمین پتروشیمی دشتستان، چیست؟

آنچه باید درباره آلودگی هوا، آب و پساب پتروشیمی دشتستان بدانیم

پتروشیمی دشتستان مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد؟

پتروشیمی پلی استال دشتستان چیست؟

پرده ی آخر

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
خود مسوولین هم نمی دون که داره یا نداره
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر