جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» بررسی می کند/ پتروشیمی دشتستان؛ خدمت یا خیانت؟ (5)
فکرشهر: اما مخالفان می گویند با این اوصاف، جای تعجب است که قدرت چانه‌زنی و لابی برای کشاندن طرحی با چنین مشخصات ویژه و منحصر به فرد به منطقه‌ای همچون دشتستان (که نه تولیدکننده مواد اولیه و خوراک صنعت مورد بحث است و نه بسترهای استقرار آن صنعت مهیاست) در استان و شهرستان ما وجود دارد اما...
کد خبر: ۳۶۰۸۰
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

فکرشهر: «پتروشیمی پلی استال دشتستان چیست؟» شاید، اگر چند ماه و یا حتی چند روز قبل از سفر نافرجام وزیر صنعت، معدن و تجارت به دشتستان برای کلنگ زنی یک طرح پر ابهام، این سوال پاسخ داده می شد و برای اهالی آبپخش شرح داده می شد که در این محل جانمایی شده قصد دارند چه چیزی احداث کنند، این همه اعتراض ایجاد نشده و با بحث های منطقی و علمی می شد به تفاهم رسید؛ ولی همه چیز در هاله ای از ابهام ماند تا خود آقای وزیر، به آن اشاره ای کرد.
اما، آن چه محمدرضا نعمت زاده برای کلنگ زنی اش آمده بود، طبق نوشته های فیس بوکی استاندار، «شهرک صنعتی اختصاصی، با هدف تولید پلی استال و ده ها واحد پایین دست برای تولید انواع قطعات خودرو و سایر تولیدات از آن، تحت عنوان «کیمیاشهر دشتستان» و با وسعت تقریبی ١٥٠ هکتار» بود. طرحی که توسط مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز تایید شد و وی به فکرشهر گفت که زمین مورد پلی استال تنها 20 هکتار است و مابقی قرار است طرح های صنعتی مثل MDF، تولید الکل از خرما و صنایع پایین دستی پلی استال احداث شود.

خوراک این واحد، متانول است که در سایر پتروشیمی های استان ـ عسلویه، ماهشهر یا خارک ـ تولید و تامین می شود و میزان مصرف روزانه اش هم، 80 تا 100 تن است که سالانه 25 هزارتن خواهد بود و 20 هزار تن هم پلی استال تولید خواهد کرد و حداقل برای 150 نفر هم شغل ایجاد خواهد کرد؛ ضمن این که گفته می شود واحدهای پایین دستی این صنعت هم دو برابر خود پلی استال شغل ایجاد خواهد کرد؛ یعنی در مجموع چیزی حدود 450 تا 500 نفر به کار مشغول خواهند شد. 
پلی استال، یک طرح نو و جدید در کشور و حتی خاورمیانه است و این طرح هم قرار است با میزان سرمایه گذاری حدود ٤٠٠ میلیارد تومان (١٠٠ میلیون دلار و ٢٠ میلیارد تومان) برای واحد پلی استال و معادل حدود ٢ برابر این مبلغ در حوزه واحدهای پایین دست در طول زمان 36 ماه احداث شود.   

کابردهای پلی استال که نوعی پلاستیک سخت و سفید رنگ می باشد نیز در صنایع الکتریکی و الکترونیکی و ساخت قطعاتی مانند سوئیچ ها، دکمه های صفحه کلید کامپیوتر، تلفن، ماشین های اداری، پرینترهای کامپیوتر و در صنایع خودرو سازی از جمله چرخ دنده بالابر شیشه، پمپ بنزین خودرو، چرخ دنده برف پاک کن، برخی قطعات سخت داشبورد و امثالهم، چرخ دنده های اسباب بازی و... می باشد که طبق گفته و تاکید کارشناسان، 7 برابر خود متانول، ارزش افزوده دارد.
اما مخالفان می گویند با این اوصاف، جای تعجب است که قدرت چانه‌زنی و لابی برای کشاندن طرحی با چنین مشخصات ویژه و منحصر به فرد به منطقه‌ای همچون دشتستان (که نه تولیدکننده مواد اولیه و خوراک صنعت مورد بحث است و نه بسترهای استقرار آن صنعت مهیاست) در استان و شهرستان ما وجود دارد اما بحث اشتغال متقاضیان کار بوشهری و دشتستانی در صنایع نفت گاز و پتروشیمی عسلویه و کنگان (که زیرمجموعه همین وزارتخانه است) همواره محل مناقشه و بسترساز ایجاد التهاب در فضای اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای استان بوده و هست!!

مطالب مرتبط

از تاریخچه پتروشیمی تا سوالات مخالفان و موافقان و سخنان جالب آقای وزیر

ماجرای زمین پتروشیمی دشتستان، چیست؟

آنچه باید درباره آلودگی هوا، آب و پساب پتروشیمی دشتستان بدانیم

پتروشیمی دشتستان مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد؟

پتروشیمی پلی استال دشتستان چیست؟

پرده ی آخر

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
گزارشی کاملی بود
دشتستانی
|
-
|
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
اخرش ما نفهمیدیم کی راست می گه کی نمیگه
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر