جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۶۳۹۹
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی گفت: با انباشت و استفاده از کود مرغی فله غیربهداشتی در مزارع برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

کود مرغی کشاورزی

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، اصغر بحرانی صبح یکشنبه در نشست با مسئولان شهرستان دشتی اظهار داشت: انباشت، رهاسازی و استفاده از کودهای مرغی فله در زمین‌های کشاورزی، علاوه بر انتشار بوی نامطبوع در محیط، شرایط مساعدی برای رشد و نمو و تکثیر و تجمع حشرات و جوندگان فراهم می‌کند.

وی افزود: کودهای مرغی فله معمولاً مملو از عوامل بیماری‌زا ازجمله سالمونلا و کامپیلو باکتر است که این عوامل بیماری‌زا توسط باد، آب، پرندگان به سایر نقاط منتقل می‌شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی اضافه کرد: این کودها علاوه بر بروز و شیوع بیماری‌های متعدد باعث آلودگی زیست‌محیطی و نارضایتی شدید ساکنین اطراف زمین‌های کشاورزی شده است.

وی بیان کرد: این معضل بهداشتی، زیست‌محیطی و اجتماعی در سال‌های اخیر طی نشست‌های تخصصی مختلف در کارگروه پسماند و کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی طرح موضوع شده و مفصل با حضور کارشناسان صاحب‌نظر و مدیران دستگاه‌های مرتبط به بحث و گفتگو گذاشته‌شده است.

بحرانی تصریح کرد: این شبکه برنامه مدونی به‌منظور کاهش مصرف و اثرات سوء ناشی از کودهای یادشده شامل آموزش علمی، ارائه راهکارهای و رهیافت‌های قابل‌اجرا و برخورد جدی و قاطع با متخلفین، معرفی کودهای جایگزین که شامل کود مرغی بسته‌بندی پلیت شده و فرآوری شده، کمپوست، ورمی کمپوست، کودهای بیولوژیک و ازته باکتر و کودهای حیوانی است را اجرا و کلاس‌های آموزشی متعددی برای کشاورزان شهرستان توسط کارشناسان شبکه بهداشت و درمان دشتی و مدیریت جهاد کشاورزی برگزار کرده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی ضمن توصیه به کشاورزان برای استفاده از کودهای جایگزین افزود: از سال ۹۳ معرفی کشاورزان متخلف در این زمینه به مراجع قضایی آغاز شد و پس‌ از آن شاهد کاهش چشمگیری در استفاده از این کودها در سطح شهرستان هستیم و با معدود استفاده‌کنندگان از این کودها نیز برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

بحرانی ضمن اعلام آمادگی شبکه بهداشت و درمان جهت رسیدگی و پیگیری گزارش‌های و شکایات مردمی در زمینه استفاده از کودهای مرغی در مزارع افزود: با همکاری پلیس راهور کامیون‌های حامل کودهای مرغی فله غیربهداشتی توقیف و پس از طی مراحل قانونی به مراجع ذی‌ربط معرفی می‌شوند که در همین راستا در چند روز گذشته سه دستگاه کامیون حامل ۴۸ تن کود مرغی فله غیربهداشتی در ورودی شهر خورموج توقیف شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر