دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۶۴۴۸
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۷

فکرشهر: قانونمند شدن واردات کالای همراه ملوان(ته لنجی) و امتیازاتی که از طریق این طرح نصیب ملوانان می شود، افزایش رضایت مندی ساحل نشینان استان بوشهر را در پی داشته است.

توقیف دو لنج حامل کالای قاچاق در آبهای کیش

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، هرچند سال‌ها وضعیت ورود کالای همراه ملوانان با چالش‌های جدی روبرو بود و هم ملوانان و هم مسئولان از این روند ناراضی بودند ولی اقدامی اساسی برای رفع مشکلات و چالش‌ها صورت نمی‌گرفت.

از مهمترین مشکلات برای ملوانان می‌توان به محدودیت‌های قانونی برای ورود کالا، نداشتن حق بیمه و حقوق ثابت، قاچاق بودن کالاهای خروجی از بندر و . . . می‌توان اشاره کرد.

مسئولان نیز نسبت به ورود بی‌رویه و بدون حساب و کتاب کالا به بنادر، عدم نظارت کافی از نظر بهداشتی و استاندارد و ... بر روی کالاها و حمل و نقل بی‌ضابطه آنها معترض بودند.

بر همین اساس و با پیگیری‌های استاندار بوشهر و دیگر مسئولان و نمایندگان استان، روند تصویب و قانون‌مندشدن واردات کالای همراه ملوان آغاز شد و پس از مدت زمان طولانی تصویب شد و در آستانه ابلاغ است.

۲ سال پیگیری کردیم

استاندار بوشهر اظهار داشت: قانون‌مند شدن کالای همراه ملوانی تحولی اساسی در این زمینه ایجاد می‌کند و ابعاد اثرگذاری در زمینه‌های مختلف خواهد داشت.

مصطفی سالاری از دو سال پیگیری برای رفع این مشکل خبر داد و افزود: کار سختی برای تصویب این موضوع صورت گرفته است چراکه افرادی که ساحل نشین نیستند و اهمیت کار ملوانی را نمی‌دانند را باید قانع به تصویب طرح می‌کردیم.

 فعالیت ۲۵۰۰ لنج سفاری در استان

وی با اشاره به اینکه از مجموع سه هزار لنج سفاری کشور، دو هزار و ۵۰۰ لنج در استان بوشهر قرار دارد که سالانه پنج یا شش سفر به طور متوسط انجام می‌دهند و در هر سفر حدود شش تا هفت نفر حضور دارند.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر روی لنج‌های استان بوشهر مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در بازار یا دیگر فعالیت‌های مرتبط با لنج‌ها امرار معاش می‌کنند.

نظارتی بر کالاها نبود

وی افزود: در گذشته کالاها بعد از ترخیص به عنوان قاچاق شناخته می‌شدند و معافیت ترخیص آنها به صورت شفاهی بود و در خارج از بندر اعتباری نداشت که مشکل‌آفرین بود.

سالاری بیان کرد: به همین دلیل با خودروهای شوتی حمل قاچاق در سطح استان و کشور جابجا می‌شدند و حدود سه هزار خودرو شوتی در استان فعالیت داشت که باعث بروز حوادث متعدد رانندگی نیز می‌شد.

استاندار بوشهر تصریح کرد: از میزان ورود کالاهای ته‌لنجی آماری وجود نداشت و وضعیت استاندارد و بهداشت و سلامت این کالاها نیز بررسی نمی‌شد که این موضوع برای جامعه خطرآفرین بود.

افزایش چشمگیر معافیت ملوانان

وی گفت: قبلا هر ملوان می‌توان معادل چهار میلیون تومان کالا را بدون پرداخت گمرکی وارد کند که این مبلغ در مقابل یک میلیارد تومان قیمت هر لنج بسیار پائین بود و برای آنها رضایت‌بخش نبود.

سالاری تصریح کرد: حال با تصویب این طرح هر ملوان می‌تواند ۱۰ میلیون تومان عوارض گمرکی را پرداخت نکند و در واقع می‌تواند معادل ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان کالا را بدون گمرکی وارد و در بازار عرضه کند.

 

رونق اقتصادی و گردشگری

وی ادامه داد: ملوانان هم‌اکنون برای کالاهای وارداتی خود پته دریافت می‌کنند و با این اوراق حمل و نقل کالا در سراسر استان آزاد خواهد بود و کالاها به عنوان قاچاق شناخته نخواهند شد.

استاندار بوشهر افزود: این تصمیم باعث می‌شود تا مردم از نقاط مختلف کشور به استان بوشهر آمده و کالاهای ملوانی را قیمت مناسب خریداری کنند که نقش مهمی در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی استان در دیگر بخش‌ها نیز خواهد داشت.

حقوق ثابت و بیمه در انتظار ملوانان

وی تاکید کرد: همچنین معافیت‌ها به ملوانان داده می‌شود و صاحبان لنج‌ها باید با ملوانان قرارداد امضا کرده، آنها را بیمه کرده و حقوق ماهیانه پرداخت کنند که اقتصاد و معیشت ملوانان را تقویت می‌کند.

سالاری بیان کرد: دو هزار و ۵۰۰ لنج داریم با متوسط هفت ملوان و متوسط شش سفر در سال و معافیت ۱۰ میلیون تومان برای هر ملوان که با این حساب دولت هزار میلیارد تومان به ملوانان معافیت می‌دهد که مبلغ قابل توجهی است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه بر خدماتی که به ملوانان ارائه می‌شود، آمار دقیقی از ورود کالا خواهیم داشت، نظارت‌ها دقیق‌تر می‌شود و نوسازی ناوگان حمل و نقل نیز انجام می‌شود.

رضایت‌مندی ملوانان

با اجرایی شدن طرح ساماندهی کالای همراه ملوان بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار شغل در استان بوشهر تثبیت می‌شود و رونق اقتصادی استان بوشهر در پی دارد.

هر ملوان تا ۱۰ میلیون تومان اجازه واردات کالا تحت ضوابط خاص دارد و کالاهای وارداتی با صدور پروانه گمرکی در قالب ته لنجی ترخیص می‌شود و  این نوع مبادلات مرزی سبب حل مشکل گردش کالا در استان بوشهر و رونق اقتصادی و معیشت مردم می‌شود.

از چند روز گذشته که آئین نامه طرح ساماندهی کالای همراه ملوان با عنوان ته لنجی استان بوشهر در هیئت دولت تصویب شده شاهد خوشحالی مردم به‌ویژه ساحل نشینان استان بوشهر بودیم.

در پی این خبر خوشحال کننده تعاونی لنج داران، ساحل نشینان و اصناف با نصب بنرهای متعدد از تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار بوشهر در تصویب این آئین نامه تقدیر وتشکر کردند.

در بخشی از این پیام آمده است: از زحمات شبانه روزی و خدمات ارزنده استاندار بوشهر در تسریع و ضابطه مند کردن کالای همراه ملوانی«ته لنجی» در هیئت دولت که موجب رونق اقتصادی و اشتغال پایدار می‌شود تقدیر و تشکر می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر