جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۷۹۸
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴

فکرشهر: رئیس دامپزشکی شهرستان دشتی گفت: دام‌های حاشیه مناطق شکار ممنوع دشتی علیه بیماری پی پی آر بصورت رایگان واکسینه شدند .

به گزارش فکرشهر، احمد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) بیماری ویروسی بسیار مسری است که گوسفند و بز و نشخوارکنندگان کوچک وحشی که در باغ وحش‌ها و یا محیط های طبیعی زندگی می‌کنند، به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

وی افزود: دامپزشکی شهرستان در تابستان ۹۶ با استفاده از پتانسیل چهار اکیپ تخصصی مایه کوبی شامل دو اکیپ بخش دولتی و دو اکیپ بخش خصوصی ، بصورت کاملا رایگان اقدام به واکسینه کردن جمعیت دامی گوسفند و بز ثابت واجد شرایط در تمامی واحدهای دامی شهرستان با اولویت واحدهای دامی و دامداریهای حاشیه منطقه شکار ممنوع بویژه حاشیه کوه مند کرده است تا با پوشش مستقیم دام های اهلی در معرض برخورد با زیستگاه و حیوانات حیات وحش حاشیه امنیت برای جمعیت حیوانی نشخوارکنندگان کوچک وحشی ایجاد شود. 

وی بیان کرد: در این مرحله از واکسیناسیون بیش از ۵۰ هزار راس گوسفند و بز ثابت و روستایی واجد شرایط شهرستان دشتی بصورت کاملا رایگان بر علیه بیماری PPR واکسینه شده است. 

ایزدی تصریح کرد: این بیماری در گله هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری را ندارند می‌تواند قسمت اعظم گله را درگیر و شمار زیادی از مبتلایان را به کام مرگ بکشد و همچنین سبب کاهش تولیدات دامی شود و از نظر سن، شدت بیماری در حیوانات جوان بیش‌تر از بالغین است.

وی بیان کرد: اگرچه این بیماری وابسته به فصل خاصی از سال نیست ولی در اثر تغییرات آب و هوایی مانند آغاز فصل بارش که هوا گرم و مرطوب است یا در خشکی و سرما امکان بروز و شیوع آن بیش‌تر است. 

ایزدی تصریح کرد: تماس مستقیم دام‌های بیمار و سالم، مهم‌ترین راه انتقال است بنابراین سرعت انتشار این بیماری در یک منطقه، بستگی به میزان جا به جایی و تماس دام‌های گله ها با یکدیگر دارد. 

وی گفت: ترشحات آلوده از راه‌های دیگر هم در انتشار بیماری نقش دارند به این ترتیب که با آلوده کردن آخورها، آبشخورها و بسترو منابع آلودگی جدیدی را به‌وجود می‌آورند به‌ویژه در دامداری‌هایی که دام‌ها به صورت متراکم نگهداری می‌شوند ویروس خیلی سریع‌تر به سایر دام‌ها منتقل می‌شود. 

ایزدی بیان کرد: رعایت اصول بهداشت درگله، توجه به ضوابط دامپزشکی در خرید و فروش، قرنطینه و جا به‌ جایی دام‌ها و بالاخره واکسیناسیون، اقدام‌های اساسی برای مبارزه با بیماری و پیشگیری از بروز و شیوع آن است. 

وی خاطر نشان کرد: دامداران باید نسبت به راه‌های ورود بیماری یعنی دام آلوده، وسایل آلوده و افرادی که به دامداری رفت و آمد دارند حساس باشند و انتظار داریم چنان که قصد خرید و انتقال دام را دارند حتما از دامپزشکی مبدا گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دریافت نمایند . 

ایزدی ادامه داد: از تمامی دامداران درخواست می شود در صورت مشاهده علائم بیماری در اسرع وقت دامپزشکی را مطلع کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر