يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: یکی از زیبایی‌های جزیره خارگ، بکر بودن آن و وجود جاذبه‌های طبیعی، در کنار گونه‌های جانوری منحصر به فرد آن است.
کد خبر: ۳۸۴
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

فکرشهر: یکی از زیبایی‌های جزیره خارگ، بکر بودن آن و وجود جاذبه‌های طبیعی، در کنار گونه‌های جانوری منحصر به فرد آن است.
به گزارش فکرشهر و به نقل از فارس، خارگ جزیره‌ای مسکونی، از توابع استان بوشهر و دارای اهمیت اقتصادی است که در 46 کیلومتری غرب بوشهر واقع شده است، که جلال آل احمد آن را دُرّ یتیم خلیج فارس نامیده است، جمعیت ساکن آن 9 هزار و 818 و جمعیت شناور آن در حدود 18 هزار نفر است. منطقه شهری آن یک هشتاد و چهارم از کل جزیره است که در ضلع شرقی باند فرودگاه قرار دارد و سایر نواحی جزیره در تسلط شرکت پایانه های نفتی ایران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است.

نمایی از جزیره خارگ

سفر به خارگ از دو هوایی و دریایی امکان پذیر است،. این جزیره سرزمینی مرجانی است که زمین شناسان پیدایش آن را به 14 هزار سال پیش پیش تخمین زده‌اند که  آب را از روی خود زدوده و چون طاقدیسی از بستر خلیج فارس زایش یافته است و بر فراز صخره‌های ستبر ساحلی و رو به غروب خلیج فارس قد علم کرده است.

این جزیره یادگاری گرانب‌ها از آخرین سال‌های حکمرانی ساسانیان بر ایران و خلیج فارس در قرن هفتم میلادی و نشانی از دوران چهارصد ساله حکومت ساسانیان است که تجلی فرهنگ و تمدن نژاد پارسی را بر گستره وسیعی از جهان که ایران مرکز فعالیت‌های فرهنگی آن به شمار می‌رفته است، گسترده بود.

گونه گیاهی در خارگ

دره سیمرغ

یکی از جاهای دیدنی امروز خارگ مکانی است که به آن دره سیمرغ می‌گویند و نام دیگر آن دره آذرپاد است، در خارگ قدیم در این مکان باغی بوده است که به آن باغ (یک جم ) می‌گفتند که متعلق به شخصی به نام حسنعالی بوده است، در انتهای این دره که امروزه نیز شاهد آن هستیم درخت لیلی بوده است که به آن «لیل بند بیل»می‌گفتند و در سر تا سر آن درختان نخل بوده است.

این نام امروزه از مجسمه سیمرغی که دراین محل گمارده شده است نام گذاری شده است، نرسیده به ورودی خوابگاه شرکت پایانه‌های نفتی ایران موسوم به نود خوابه به سمت راست ضلع شمالی غذا خوری شهید محمد دورایی، دره مانندی که به مکان دیدنی بکر و تفریحی تبدیل شده است، ورودی این دره تا انتها بلواری از نیزارهاست که سرتاسر این مسیر را پوشانده و درختان نخل دور تا دور آن نمای بسیار زیبایی بوجود آورده است.

اسکله نفتی T

در انتهای دره درخت لیل بزرگی که که ذکر شد و حوضی تقریباً بزرگ که قویی به شکل مجسمه بسیار زیبا خود را به همگان نشان می‌دهد،. در اطراف این حوض سکوهای سیمانی همراه با آلاچیق‌های چوبی بنا شده که محل نشستن خانواده‌ها است.

دور تا دور بلوار ورودی در این مسیر معبرهایی به شکل دخمه‌های تاریخی ایجاد کرده‌اند، کنار درخت بزرگ لیل دو معبر به شکل غار کوچک و حوض کوچک دیگری نیز بوجود آورده‌اند، در سمت خروجی بلوار همچنین چند جایگاه برای نشستن و در پایان بلوار نیز پارکی  کوچک برای بازی کودکان تعبیه شده است،  این مکان بسیار زیبا تنها با کمی توجه بیشتر مسئولان قابلیت زیباتر شدن و تبدیل به دره ای سبز را خواهد داشت.

دره سن تافه

سواحل زیبای شمالی جزیره خارگ را که به سمت غرب دور بزنی، با شیب نسبتا کمی به بلندترین ارتفاعات جزیره می‌رسی که با شیبی تند به دره زیبایی سرازیر می‌شود، این دره را از قدیم الایام، خارگیان با نام «دره سن تافه» می‌شناسند، وجه تسمیه این نام نیز حضور شرکتی با همین نام در دهه چهل در جزیره بود که ساخت اسکله بارگیری نفت خام یعنی اسکله «سی آیلند» (Sea Island) در فاصله یک کیلومتری ساحل غربی در دل آبهای عمیق خلیج فارس را به عهده داشت.

یک گونه جانوری در جزیره خارگ

در اینجا تنها دریا جاودان است و سکوت، می‌توانی بی آنکه به چیزی بیندیشی، سر بر بالین کناره ساحلش نهاده و ساعتها به موسیقی امواجش گوش فرا دهی، می‌توانی خود را در آرامش سکوتش رها کنی و غرق در عظمت و قدرت و زیبایی شگفت انگیزش باشی.

اینجا غروب خورشید در دامان نیلگون خلیج را می‌توانی با طلوع ستارگانش به نظاره بنشینی، در آسمان زیبایی که پیوندی ناگسستنی با دریا دارد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/12/14/13921214000067_PhotoA.jpg

بقعه امامزاده محمد بن حنیفه

ساحل زیبای این دره، به همراه درختان همیشه سرسبز «لیل» یا همان انجیر هندی، وجود مرغان دریایی، خرچنگ‌ها و حضور آهوان زیبای جزیره، از زیبایی‌های طبیعی این دره به شمار می‌رود،  ماسه‌های ساحلی این دره محل تخم گذاری لاک پشت‌های دریایی است و همچنین مکانی است مناسب برای ماهیگیری محسوب می‌شود.

فصل بهار و ایام نوروز فرصت مناسبی است برای مسافران و گردشگرانی که عاشق دریا هستند و جنوب، خصوصا که لطافت هوای بهاری نیز این فرصت را می‌دهد تا از این نعمت خدادادی استفاده کرده و تنی به آب زده و ماهیان زیبایش را در لابلای مرجانهای دریا بدون حتی استفاده از عینک شنا تماشا کنید.

 

گزارش: مسعود جعفرزاده

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر