شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۵۴۶
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: تفکیک غیرقانونی زمین های کشاورزی و تبدیل آنها به خانه باغ و باغ شهر از عوامل ایجاد انگیزه های مضاعف برای حفر چاه غیر مجاز است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، شاپوررجایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در بخش ریز شهرستان جم این استان بویژه حد فاصل روستاهای تشان و دره بان تا ریز و تنگمان جمال آباد تا انارستان یکی از انگیزه های حفر چاه های غیر مجاز جدید احداث باغ شهر و خانه باغ در زمین های کشاورزی است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه تفکیک زمین های زراعی و باغی و ساخت بنا در آن منع قانونی دارد، اما برخوردی با متخلفان صورت نمی گیرد.

رجایی ادامه داد: برای پیشگیری از حفر چاه های غیر مجاز علاوه بر انجام اقدام های بازدارنده بخش آب، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل امور اراضی نیز باید به این موضوع ورود کرده و مانع از دیوارکشی دور باغ ها و ساخت خانه باغ در حاشیه شهرها شوند.

رجایی بیان کرد: علاوه بر تفکیک غیرمجاز زمین های کشاورزی، تغییر الگوی کشت از زراعت و کشت موقت به باغ (مرکبات) و کشت دائم، حتی با اجرای سامانه های نوین آبیاری نیز منجر به افزایش چشمگیر برداشت و مصرف آب کشاورزی می شود که این امر با مصوبه شورای حفاظت از منابع آب استان نیز منافات دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، انعکاس موضوع تفکیک باغ ها و زمین ها، بویژه در شهرستان جم و فعال شدن همکاران جهاد کشاورزی، امور اراضی و فرمانداری در این حوزه را راهکار توقف یا کند کردن اینگونه تخلفها عنوان کرد.

رجایی، محصور کردن و آن را حریم خصوصی تلقی کردن زمین های کشاورزی و باغ ها، مانع از امکان نظارت و برخورد اداره منابع آب عنوان کرد و گفت: مراجع قضایی و انتظامی در صدور حکم ورود به اماکن خصوصی محدودیت جدی دارند، دراین صورت تخلف در آب و حتی تعرض به شبکه آب شهری و روستایی و استفاده از آن برای آبیاری باغ های شهری، مشابه حاشیه شهرستان های بوشهر و گناوه نیز افزایش می یابد.

وی افزود: خانه باغ های ساخته شده به ناچار آب مورد نیاز خود را از شبکه آبرسانی تامین و بخشی نیز به مصارف فضای سبز و کشاورزی می رسد که این مساله نیز مشکلات آب آشامیدنی را تشدید می کند.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در بسته ای پیشنهادی از ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی خواست درواگذاری انشعاب بنا به درخواست متقاضیان و ممانعت از تعرض به شبکه های توزیع آب، مراقبت بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر