جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فوت مادر و فرزند در دشتی/ غرق شدن لنج ها در خلیج فارس/ تعطیلی مراکز آموزشی چند شهرستان/ صاعقه،  یکی از مخازن نفت خارگ را هدف گرفت/ آماده باش مدیریت بحران/ میزان و مزایای بارش/ کاهش دما و سامانه بارشی جدید در راه استان...
کد خبر: ۳۹۱۵۰
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳

فکرشهر ـ آذر حسینی: پس از ماه ها انتظار، گذر سامانه ی بارشی به استان بوشهر نیز افتاد؛ سامانه ای که از ابتدا نیز نسبت به بارش های خوبش تذکراتی داده شده بود؛ سامانه ای که کل استان بوشهر را با درجات مختلف تحت تاثیر قرار داد.
به گزارش فکرشهر، نخستین علامت های حضور این سامانه در آسمان بوشهر با باد و مواج شدن خلیج فارس و البته ابرناکی و رعد و برق آغاز شد و با بارش های شدید باران و تگرگ ادامه یافت و با تعطیلی مدارس و دانشگاه های چند شهرستان و مرگ ده ها راس دام سبک در روستاهای مرتفع استان از جمله در دشتستان، آسیب به برخی جاده ها از جمله جاده های در حال احداث و زیرسازی، غرق شدن چندین لنج و البته مرگ یک مادر و فرزند در شهرستان دشتی و قطعی چند روزه ی آب برازجان و حومه اش و ترافیک های طولانی ورودی شهرهایی چون بوشهر، به فععالیت های خود پایان داد و رفت تا جای خود را به سامانه ی بعدی بدهد.

تعطیلی مراکز آموزشی چند شهرستان
به گزارش فکرشهر، با افزایش فعالیت این سامانه ی بارشی که کل حوزه ی خلیج فارس و حتی عربستان و قطر و امارات و بحرین را نیز تحت تاثیر قرار داد و شاید همین علت آماده باش ستاد بحران استان بود، مدارس شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم برای شیفت صبح و مدارس دیر نیز برای شیفت عصر روز چهارشنبه، اول آذرماه 96، تعطیل اعلام شد؛ همچنین دانشگاه های خلیج فارس و علوم پزشکی بوشهر نیز کلاس های درس خود را تعطیل کردند و دانشگاه آزاد نیز کلاس هایش را با تاخیر آغاز کرد.

صاعقه،  یکی از مخازن نفت خارگ را هدف گرفت 
صاعقه و رعد در استان بوشهر، در کنار آسیب به دام ها در مناطق مرتفع استان از جمله دشتی و دشتستان و برخی درختان و برخورد با زمین و...، به یکی مخازن ذخیره نفت خام در جزیره خارگ نیز برخورد کرد.
این حادثه در ساعت 55 دقیقه بامداد پنجشنبه ـ 2 آذرماه 96 ـ رخ داد و این بار، مخزن ذخیره سازی نفت خام شماره 45 پایانه نفتی خارگ، هدف صاعقه بود و آن را دچار آتش سوزی کرد.
هر چند گفته شد این حادثه با اقدام به موقع آتش نشانان پایانه نفتی خارگ و با آمادگی قبلی، در شرایط توفانی و بارش شدید باران، در مدت 31 دقیقه به طور کامل مهار شد، ولی سامانه، تاثیر خود را روی این بخش از استان نیز داشت، هم نفت و گاز را درگیر خود کرد و هم خارگ را.

فوت مادر و فرزند در دشتی
با وجود پیش‌بینی‌های لازم و اطلا‌ع‌رسانی وسیع و هشدار به مردم که یک سامانه ی بارشی قوی در راه است و لازم است که مردم احتیاط کرده و از حضور در کنار رودخانه ها و دره ها و مسیرهای خطرناک جلوگیری کنند، باز هم بی احتیاطی هایی از سور مردم رخ داد.
در حالی که نیروی انتظامی و آتش نشانی، در نقاطی که دچار بگرفتگی شده بود، به مردم کمک می کردند تا از مهلکه خارج شده و وسایل نقلیه اشان را از آب بیرون می کشیدند، یک مادر و فرزند در شهرستان دشتی قربانی این سامانه و سیل شدند.
بر اساس گزارش رسیده، چهارشنبه شب ـ اول آذرماه ـ دو دستگاه خودرو پراید و پژو قصد عبور از آب‌نمای جاده روستایی درازی به چاوشی در شهرستان دشتی داشتند که هر دو در محاصره سیل قرار گرفتند و با وجود این که در هر خودرو، پنج نفر حضور داشتند، با کمک عوامل محلی، هشت نفر موفق به نجات شدند و دو نفر نیز با وجود تلاش‌های فراوان در سیل غرق شده و جانشان را از دست دادند؛ این دو نفر، یک مادر و پسرش بودند.

غرق شدن لنج ها در خلیج فارس
این سامانه که خلیج فارس را مواج کرده بود و البته هشدارهایی نیز در این باره داده شده بود، چند لنج ایرانی را نیز غرق کرد و البته قایق های صیادی که برای صید به دریا زده بودند.
بر اساس این گزارش، یک فروند لنج تجاری در نزدیکی بندرلنگه دچار آتش سوزی شد و در آب غرق شد و ۶ ملوان آن نجات یافتند. ظرفیت این لنج ۱۵۰ تن و ارزش آن ۶۰۰ میلیون تومان بود که البته در هنگام آتش‌سوزی خالی بوده است.
اما لنج دیگری که در 15 مایلی نیروگاه اتمی بوشهر در دریا دچار مشکل شده بود، غرق شد و سرنشینانش نیز بعد از ساعتی جستجو توسط 3 شناور ناجی و یک بالگرد هلال احمر نجات یافتند؛ این لنج با 6 خدمه از دبی به سمت دیلم در حرکت بود که دچار حادثه و غرق شد.
همچنین، قایق صیادی با 3 سرنشین که در میان امواج خلیج فارس در نزدیکی جزیره خارگ گرفتار شده بود، نجات یافت. این قایق صیادی از بندرگناوه خارج شده بود.

آماده باش مدیریت بحران
همه ی این اتفاقات در حالی بود که ستادهای بحران در استان بوشهر، از سال های قبل و خسارات وارده تجربه ی لازم را کسب کرده و با دیدن تاثیر سامانه در کشورهای حوزه خلیج فارس، این بار، برای نخستین بار در سال های اخیر، فعال و آماده باش بودند، هر چند فعالیت و خسارات این سامانه نیز به اندازه ی سال های قبل نبود؛ ولی همین که به محض وقوع حادثه و گرفتاری مردم، کسی برای کمک حضور و وجود داشت، برای شهروندان استان بوشهر، جای امیدواری داشته و دارد هرچند مهم ترین بحران حضور این سامانه در کشور، بدون مدیریت مانده و دارد روز به روز نیز بحرانی تر می شود.

قطعی و قحطی آب در برازجان، چهار روزه شد
به گزارش فکرشهر، فعالیت متفاوت این سامانه ی بارشی در نقاط مختلف استان، علاوه بر موارد فوق و سایر مواردی چون خرابی جاده ها و آبگرفتگی های موردی و...، اثرات دیگری هم داشت. نخستین اثرش برای مردم، قطعی برق در زمان ها و مکان های مختلف استان و البته قطع آب در برازجان و حومه اش بود.
قطعی آب این شهر که بیش از 80 درصد نیاز روزانه ی آبی اش از استان فارس تامین می شود، از سه شنبه شب آغاز شد؛ یعنی به محضی که نخستین قطرات باران بارید و طبق معمول همه ساله و همه ماهه، تصفیه خانه ی آب بوشیگان که در کازرون قرار دارد و آب چشمه ساسان که به برازجان می آید را تصفیه کرده و بعد به این شهر و استان می فرستد، از مدار خارج شد!
مردم برازجان نخست با قطعی آب روبرو و بعد از 3 روز قطعی، یعنی از روز جمعه، با قحطی نیز مواجه شدند؛ تا جایی که مراکز فروش آب و آب تصفیه کن ها نیز، از این روز، آب ندارند که مردم بتوانند از آن ها بخرند و تنها مانده، آب های بسته بندی شده که البته تا لحظه ی تنظیم این گزارش، همچنان در برخی سوپرمارکت ها پیدا می شود.
البته این مشکل مردم برازجان، نخستین بار نیست که رخ می دهد و پیش از این نیز بارها مردم این شهر با چنین وضعیتی مواجه شده اند و حتی تجربه ی قطعی آب یک هفته ای را دارند ولی این که در زمان غیر بارندگی گفته می شود قطعی ها به علت نبود آب و خشکیدن چشمه است و موقع بارش نیز، خارج شدن تصفیه خانه ی بوشیگان از مدار برای چندین روز آب را بر مردم این شهر و حومه اش، قطع می کند، کم کم دارد برای مردم برازجان غیر قابل تحمل می شود و به مدیریتی صحیح تر نیاز دارد؛ مدیریتی که با در نظر گرفتن بحث جنگ آب و ایجاد بحران و امنیتی شدن مشکل آب تا جایی که کمیسیونی برایش در مجلس شکل گرفته؛ و هزینه های گزافی که برای تامین همین آب به فارسی ها داده می شود و البته فاصله ی چند کیلومتری با خلیج فارس، به مدیریت ی اصولی نیاز دارد؛ مدیریت اصولی بحران.

میزان و مزایای بارش
این باران در کنار تمام معایب و مشکلاتی که ایجاد کرد و خساراتی که وارد کرد، مزایایی نیز داشت؛ از جمله خوشحالی کشاورزان، دامداران و سایر اقشار مردم، پاک شدن هوا و شسته شدن آلودگی های شهری و تمیزی خیابان ها، حجم 14 میلیون متر مکعبی آبگیری سد رییسعلی دلواری دشتستان، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب استان و پر شدن سدهای تغذیه ی مصنوعی، آبگیری تغذیه مصنوعی آبخوان اهرم و روان آب یک میلیون متر مکعبی در شبکه آبیاری اهرم و مزایای آبی برای سایر شهرها و شهرستان های استان بوشهر.
بارانی که ایستگاه های هواشناسی تا 142 میلیمیتر بارش در ایستگاه بوشهر را نیز برایش ثبت کرده اند. بر اساس گزارش هواشناسی استان بوشهر، 142.3 میلیمتر بارش باران در ایستگاه دریایی بوشهر و 137.9 میلیمتر در ایستگاه فرودگاهی هواشناسی بوشهر از این سامانه ثبت شده است؛ همچنین، 114.6 میلیمتر بارش باران در خارگ، 83.8 میلیمتر در دیر، 59.6 میلیمتر در گناوه، 55.6 میلیمتر در جم، 43.3 میلیمتر در برازجان، 41.2 میلیمتر در عسلویه و 28.9 میلیمتر در دیلم در نتیجه ی بارش این سامانه در نقاط مختلف استان بوشهر، ثبت شده است.

کاهش دما و سامانه بارشی جدید در راه استان
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفته است با خروج سامانه بارشی که روز سه شنبه وارد این استان شده بود، دمای هوا به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است و مطابق انتظار با خروج سامانه بارشی از استان علاوه بر کاهش دما به بر سرعت جریانات شمالی به خصوص بر روی دریا هم افزوده شده است.
وی همچنین از ورود یک سامانه ی جدید به استان طی روزهای آتی خبر داده و گفته که جزییات نحوه فعالیت این سامانه بارشی جدید را در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد کرد؛ سامانه ی جدیدی که ممکن است فعالیت هایش از سامانه ی قبلی نیز بیشتر باشد و به مدیریت بیشتری نیز نیاز داشته باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر