جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدير صندوق كارآفريني اميد استان بوشهر نیز اظهار داشت: علیرغم نیاز به تامین خدمات آموزشی، درمانی و رفاهی برای روستائیان و برنامه ریزی برای تکمیل زیرساختهای لازم در روستاهای استان، اگر به مبحث تولید و اشتغال پایدار در روستاها توجه نشود، جاذبه ماندگاری در روستا ها بوجود نخواهد آمد و...
کد خبر: ۳۹۴۲۹
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۵

فکرشهر: جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری روستایی شهرستان هاي استان بوشهر به ریاست فرمانداران شهرستان ها و با حضور مدیر صندوق كارآفريني اميد و مدير كل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي و مديركل فني و حرفه اي استان بوشهر و مديران دستگاه های ذیربط و شوراها و دهياران از ابتداي هفته جاري به صورت جداگانه در هر شهرستان برگزار و عملکرد دستگاه های اجرایی و بانک های عامل و موقعيت هاي منطقه اي در فرآیند ارتقاء تولید و توسعه اشتغال پایدار در روستاهای این استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش فکرشهر، مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان بوشهر در این نشست ها گفت: موضوع اشتغال روستایی هم در قالب قانون بودجه سال 1396 ابلاغ شده و هم در برنامه ششم توسعه به نقش و جایگاه روستاییان و عشایر در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و فرایند توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است.   

 پناه اظهار داشت: اشتغال روستایی و ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان مبحثی است که برای سال جاري با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از جانب همه مقامات عالیرتبه کشور مطرح شده و ایجاد صنایع و کارگاه های خرد با همکاری همه دستگاه های ذیربط، اعطای تسهیلات بانکی و تشویق سرمایه گذاران برای اجرای طرح های اشتغالزایی در روستاها همچون طرح روستا تعاون، مورد تاکید می باشد.

وی گفت: اولويت پرداخت تسهيلات در طرح توسعه روستايي حوزه كشاورزي، صنعتي و گردشگري مي باشد و بسته به موقعيت منطقه اي اجراي طرح در جهت حمايت و توسعه اشتغال روستايي در مناطق روستايي درصد مختلفي از يارانه تعلق مي گيرد.

پناه، با اشاره به نياز ويژه كارآفرينان به آموزش در حوزه اشتغال اظهار داشت: كارآفرينان قبل از شروع كارو راه اندازي طرح بايد توانمند شوند كه اين امر از طريق آموزش هاي موثر به ايشان از طريق همكاري و تعاملي كه با سازمان فني و حرفه اي صورت گرفته، ميسر خواهد بود.

وي اضافه كرد: در قالب مشاغل خانگي مستقل و پشتيبان مبلغ ٢٠٠ ميليارد ريال اعتبار قرض الحسنه به استان ابلاغ شده است و نگرش پرداخت تسهيلات از فردمحوري به سمت بازارمحوري و گروهي در قالب پشتيبان است كه باعث پايداري و ثبات بيشتري در اشتغال ايجاد شده خواهد بود.

مدير صندوق كارآفريني اميد استان بوشهر نیز اظهار داشت: علیرغم نیاز به تامین خدمات آموزشی، درمانی و رفاهی برای روستائیان و برنامه ریزی برای تکمیل زیرساختهای لازم در روستاهای استان، اگر به مبحث تولید و اشتغال پایدار در روستاها توجه نشود، جاذبه ماندگاری در روستا ها بوجود نخواهد آمد و بایستی در راس همه اقدامات توسعه ای در روستاها، مبحث اشتغال و درآمد پایدار مورد توجه قرار گیرد.

شهبازي گفت: مبحث مهم اشتغال بايستي باهمكاري چندوجهي حل شود نه صرفا يك دستگاه يا سازمان و كارآفرين هم نبايستي توقع حمايت كامل از دولت در جهت اشتغال داشته باشد و خود نيز بايستي با همت و پشتكار مناسب در جهت رونق بخشيدن به كسب و كار خود تلاش كند.

وی با اشاره به مبحث مهم آموزش در اشتغال افزود: حمايت ها و منابع مالي بدون آموزش به جايي نخواهد رسيد و موفق نخواهد بود اما آموزش و فرهنگ سازي بدون منابع مالي يقينا به نتايج مثبتي منجر خواهد شد و به توسعه مي انجامد و اين مهم نيازمند توجه بيشتر به مقوله آموزش و برداشتن قدم هاي موثر در اين زمينه خواهد بود.

مدير صندوق كارآفريني اميد با ابراز اميدواري از تخصيص یک و نیم میلیارد دلار از طریق صندوق توسعه ملی به امر توسعه روستایی اظهار داشت: صندوق آماده همكاري در جنبه هاي مختلف در بخش هاي خصوصي با كارآفرينان مي باشد و دهياران بايستي با همكاري شوراي شهر و روستاي منطقه، با تشكيل هسته هاي كارآفريني در روستاها با كارآفرينان به بحث و گفتگو درباره ايده ها و فرصت هاي اشتغال منطقه و روستاي خود بپردازند كه اين خود گامي موثر در اشاعه فرهنگ كارآفريني و رونق اشتغال خواهد بود.

وي افزود: مقرر است که بانکهايي كه در اين طرح بعنوان بانك عامل شناخته شده اند نیز معادل ریالی میزان اعتبارات تخصیص یافته از سوی صندوق توسعه ملی، از منابع داخلی و درآمدهای خود تسهیلات کم بهره به امر اشتغال و توسعه روستایی اختصاص دهند.

شهبازي با اشاره به چشم انداز طرح «روستاي بدون بيكار» به عنوان يك هدف مهم صندوق در سال جاري بيان كرد: بايستي با نشست هاي هم انديشي، پتانسيل هاي اشتغال روستايي شناسايي شده و با توجه به ابلاغ مناسب اعتبارات در اين حوزه، هدف روستاي بدون بيكار كه موردنظر دولت در طرح توسعه اشتغال روستايي نيز خواهد بود، محقق گردد.

وي در پايان تاكيد كرد: صندوق كار آفريني اميد آمادگي كامل خود را جهت حضور در تك تك روستاهاي استان جهت توانمندسازي كارآفرينان و متقاضيان اشتغال اعلام نموده و پيگيري مستمر جهت رونق اشتغال پايدار در منطقه خواهد داشت.

فرمانداران نيز در اين جلسات ضمن ارائه توضيحات در خصوص پتانسيل هاي روستاها در آن شهرستان ابراز اميدواري كردند: ظرفیت های بالقوه روستاهای اين استان توسط اداره کل دفتر امور روستایی، دهياران و شوراها شناسايي خواهد شد و بحث تقویت و ارتقاء این ظرفیت ها و توانمند سازی شرکت ها و كارآفرينان از طریق آموزش، مشاوره برای اجرای طرح های كشاورزي، صنعتي و تولیدی و راه اندازي و احداث آنها با اعطای تسهیلات کم بهره مي تواند در جهت كاهش بيكاري و رونق اشتغال در روستاها بسيار مثبت بوده و گامي بلند برداشته شود.

فرمانداران اظهار داشتند: دستگاه هاي اجرايي، شوراها و دهياران بايستي در خصوص طرح توسعه اشتغال روستايي بطور گسترده اطلاع رساني داشته باشند و سازمان فني و حرفهاي با ارائه آموزش هاي موثر و رايگان در جهت توانمندسازي كارآفرينان و شناخت بازار و در نهايت بانك ها نيز در جهت حمايت هاي مالي با تسهيل در شرايط ضمانت تسهيلات و كاهش موانع همكاري و مشاركت داشته باشند تا شرايط بگونه اي ادامه پيدا كند كه با ايجاد يك رقابت سالم بين شهرستان ها و روستاها در توسعه و كارآفريني، شاهد شكوفايي پتانسيل هاي نهان اشتغال در مناطق مختلف استان باشيم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر