جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۴۸۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

فکرشهر: معاون پژوهشکده مطالعات اجتماعی وزارت علوم گفت: نسل چهارم دانشگاه که به نام دانشگاه اجتماعی نامیده می‌شود محلی‌محور بوده که دیگر به دنبال خواسته‌های کشوری نیستند بلکه به دنبال پاسخ به نیازهای محیط‌های پیرامونی شکل گرفته‌اند.

به گزارش فکرشهر از فارس، رضا ماحوزی امشب در نشست تخصصی دانشگاه در بستر محلی با حضور روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان بوشهر در دانشگاه پیام نور بوشهر اظهار داشت: توقعات مردم برای اخذ تخصص و گرفتن مدرک، نیاز صنعت برای ارتباط با دانشگاه در جهت تولید ثروت، نیاز به توسعه دانش و مطالبات مدنی عمده دلایلی است که نیازمندی به یک مجموعه دانشگاهی را در سطح هر جامعه دنبال می‌کند.

وی افزود: تغییر سبک زندگی مردم در طی یک‌صد سال گذشته بدین سو سبب شد تا جامعه از شکل ملوک‌الطوایفی به سمت یک زندگی با نیازهای پیچیده خود تغییر کند که در این فضا وجود دانشگاه‌ها به عنوان مراکزی که در مدرنیت و هماهنگی نیازها جامعه با دانش جدید نقش اساسی داشتند، معنا و مفعوم پیدا کند.

معاون پژوهشکده مطالعات اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: از زمانی که دانشگاه در ایران تاسیس شد تا به امروز شاهد وجود نسل‌های مختلف دانشگاه بودیم که طی آن با گذر زمان و از آموزش‌محور، پژوهش‌محور، کارآفرین به نسل چهارم دانشگاه که دانشگاه‌های اجتماعی هستند، تغییراتی بر مبنا و جهت‌گیری دانشگاه‌ها ایجاد شد.

ماحوزی یادآور شد: نسل چهارم دانشگاه که به نام دانشگاه اجتماعی نامیده می‌شود محلی‌محور بوده که دیگر به دنبال خواسته‌های کشوری نیستند بلکه به دنبال پاسخ به نیازهای محیط‌های پیرامونی شکل گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ساختار وجودی این دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که علم را برای آن محدوده و محل دانشگاه تولید می‌کنند و اگر علمی نیز به شکل جهانی تولید شده آن را متناسب با محل قرارگرفتن دانشگاه، بومی‌سازی کرده تا بتواند به نیازهای پیرامونی خود پاسخ‌گو باشد.

معاون پژوهشکده مطالعات اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: نکته حائز اهمیت در این مدل از دانشگاه‌ها، داشتن اعضا هیات علمی قوی و آگاه به نیازهای مناطق پیرامونی دانشگاه است تا بتوانند متناسب با نیازها، برنامه‌ریزی داشته تا بتوانند به مطالبات و خواسته‌های محیط اطراف دانشگاه جوابگو باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر