جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۰۷۰۰
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

فکرشهر: کارشناس تغذیه مرکز خدمات جامع سلامت امام حسین (ع) شهرستان دشتستان گفت: اضافه‌وزن و چاقی در اثر عدم تعادل بین دریافت غذا و مصرف انرژی اتفاق می‌افتد و بیماری‌های مزمن و دردهای مفصلی با اضافه‌وزن و چاقی رابطه مستقیمی دارند. 

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، تهمینه خلفی اظهار داشت: اضافه‌وزن حالتی است که در آن وزن از مقادیر استاندارد برای قد فراتر می‌رود، درحالی‌که چاقی افزایش میزان بافت چربی بدن است.

وی بابیان اینکه چاقی یک وضعیت چندعاملی است که مرتبط با شیوه‌ی زندگی، محیط و ژنتیک است افزود: احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، فشارخون بالا، سکته قلبی و مغزی، بیماری‌های مثانه، ناباروری، سرطان‌های وابسته به هورمون و دردهای مفصلی با افزایش میزان چاقی بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: شاخص توده بدنی یا BMI نسبتاً بالا در نوجوانی با مرگ زودرس در جوانی و میان‌سالی (به‌ویژه در بانوان) همراه است.

کارشناس مرکز خدمات جامع سلامت امام حسین (ع) شهرستان دشتستان گفت: افراد در طول زندگی برای مدیریت وزن باید بین دریافت و مصرف انرژی تعادل ایجاد نمایند و یک توصیه‌ی کلیدی برای جلوگیری از افزایش وزن در طولانی‌مدت، کاهش تدریجی دریافت انرژی از غذا و افزایش فعالیت فیزیکی است.

تهمینه خلفی عنوان داشت: بر اساس تحقیقات اگر افراد چاق مقداری از وزن خود که معادل با 5 تا 10 درصد وزن اولیه باشد را کاهش دهند، باعث بهبود سطح قند، کلسترول و فشارخون در آن‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تغییر شیوه‌ی زندگی، باید بر اساس تغییرات رفتاری در زمینه عوامل محیطی، دریافت تغذیه‌ای و فعالیت فیزیکی باشد و برنامه‌های رفتاری در راستای تعدیل وزن، بر کاهش حدود 5/0 کیلوگرم وزن بدن در هفته تأکیددارند.

تهمینه خلفی افزود: توصیه می‌شود برای ایجاد اثرات مثبت بر روی دستگاه گردش خون و تنفس، فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل 30 دقیقه در روز به مدت 5 روز یا 150 دقیقه در هفته و یا فعالیت بدنی با شدت بالا حداقل به مدت 75 دقیقه در هفته، حداقل در سه روز داشته باشید، در این فعالیت‌ها، شرط تداوم فعالیت برای حداقل 10 دقیقه باید رعایت شود.

کارشناس مرکز خدمات جامع سلامت امام حسین (ع) شهرستان دشتستان اظهار داشت: الگوی سالم غذا خوردن و فعالیت بدنی منظم، باید از کودکی شروع و تا آخر عمر ادامه یابد.

تهمینه خلفی افزود: برای کودکان بالای 6 سالی که چاق هستند، احتمال چاقی در بزرگ‌سالی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و در صورت ابتلای پدر و مادر به چاقی، این خطر بیشتر می‌گردد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر