يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: حتی تغییرات مدیریتی در رأس فدراسیون هندبال هم نتوانست به حاشیه‌ فراوان این رشته پایان دهد و در آستانه بازی‌های آسیایی اینچئون، یکی از رشته‌های امیدوار به مدال ایران، دچار حاشیه‌هایی شده است؛ حاشیه‌های‌ ادامه‌دا‌ری که در بهترین دوران هندبال تاریخ کشورمان، گریبان این رشته را گرفته است.
کد خبر: ۴۳۴۷
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۷

فکرشهر: حتی تغییرات مدیریتی در رأس فدراسیون هندبال هم نتوانست به حاشیه‌ فراوان این رشته پایان دهد و در آستانه بازی‌های آسیایی اینچئون، یکی از رشته‌های امیدوار به مدال ایران، دچار حاشیه‌هایی شده است؛ حاشیه‌های‌ ادامه‌دا‌ری که در بهترین دوران هندبال تاریخ کشورمان، گریبان این رشته را گرفته است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از تابناک، حرکت صعودی هندبال ایران از چند سال پیش آغاز شد؛ جایی که هندبالیست‌های ایرانی توانستند خودشان را به فینال بازی‌های آسیایی گوآنگ‌ژو برسانند و به مدال نقره این رقابت‌ها برسند و چندی بعد برای نخستین بار در تاریخ این رشته، مجوز حضور در رقابت‌های جهانی را که در آغاز سال ۲۰۱۵ در قطر برگزار می‌شود، به دست آورند.

هم‌اکنون و در حالی که در همین هفته رقیبان ایران در رقابت‌های جهانی مشخص شده‌اند و فرصت کوتاهی تا بازی‌های آسیایی اینچئون ‌مانده، ‌حاشیه‌ها هنوز در اردو‌‌ تیم ملی هندبال پایان نیافته و شاید ‌با ادامه‌دار شدن این مسائل، شانس کسب یک مدال ارزشمند از این رقابت‌ها را از دست بدهیم.

بنا بر این گزارش، تقریبا همه در جریان درگیری‌های ملی‌پوشان هندبال ایران با کوزه‌گری، رئیس سابق این فدراسیون هستند؛ اما حتی با آمدن نصیری و رفتن کوزه‌گری هم این مشکلات برطرف نشد تا ۸ تا ۹ بازیکن اصلی و ستاره تیم ملی همچنان از ترکیب تیم ملی بیرون بمانند.

پس از مشخص شدن قرعه هم‌گروه‌های تیم ملی هندبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۵ قطر و بازگشت سرپرست و سرمربی تیم ملی هندبال به کشورمان، کادر فنی با دعوت از ۲۶ بازیکن نسبتا گمنام و نیز ‌دعوت نشدن از مهره‌های اصلی این تیم ـ که با فدراسیون درگیر مشکلاتشان هستند ـ مشخص کرد که مشکلات هندبال همچنان پابرجاست و به همین علت پس از غیبت ملی‌پوشان در اردو‌ نخست تیم ملی، اکنون نامشان از لیست بازی‌های آسیایی خط زده شده و جایگزین‌های گمنامی به ‌جای آن‌ها برای تورنمنت‌های معتبر و دشوار وارد لیست تیم ملی شده است.

این مسائل در حالی رخ می‌دهد که هنوز فدراسیون هندبال، تکلیف ملی پوشان خاطی را مشخص نکرده و این مسأله در نشست روز یکشنبه کمیته انضباطی این فدراسیون مشخص می‌شود؛ اما شایعاتی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که برخی از ملی‌پوشان این لیست تهدید کرده‌اند ‌در صورت محرومیت از حضور در تیم ملی، راهی ترکیه می‌شوند و قصد تغییر تابعیت دارند؛ تهدیدهای که شاید برای بازداشتن مسئولان کمیته انضباطی از گرفتن جریمه‌های سنگین شایع شده است.

الله ‌کرم استکی، یکی از معروف‌ترین بازیکنان معترض به اوضاع کنونی هندبال است. او که پیشتر در جریان مسابقات آسیایی هندبال، شایعات پیشنهاد فدراسیون هندبال قطر در خصوص تغییر تابعیتش مطرح شده ‌و آن را رد کرده بود، درباره نشست یکشنبه کمیته انضباطی و محرومیت‌های احتمالی که برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود، می‌گوید: «وقتی اینجا ما را که جوانی، عمر و سلامتی‌مان را پای هندبال ریختیم، خیلی راحت کنار می‌زنند و اصلا نمی‌خواهند حتی برای یک ساعت هم که شده حرف و درد دل‌هایمان را بشنوند، چه لزومی دارد،‌ برویم در جلسه کمیته انضباطی؟! آن‌ها که از قبل حکمشان را برای ما بریده‌اند و می‌خواهند محروممان کنند. اصلا وقتی کمیته انضباطی خودش یکطرفه به قاضی می‌رود و ما را محکوم می‌کند، دیگر چه لزومی دارد ما هم در این جلسه باشیم؟ بعید می‌دانم که بچه‌ها در این جلسه‌ باشند. باور کنید ما نه به دنبال دعوا با فدراسیون هستیم و نه اینقدر غیرحرفه‌ای که ندانیم بازیکنی نباید در کار سرمربی و مجموعه مدیریتی‌اش دخالت کند. برعکس چون می‌بینیم‌ در روز روشن دارند در حق ما اجحاف می‌کنند، تصمیم گرفتیم که از تیم ملی کناره‌گیری کنیم تا سرانجام مسئولان صدای اعتراض ما را بشنوند و به درد دل‌هایمان گوش کنند‌».

‌استکی در خصوص اینکه آیا قرار است به همراه برخی ‌بازیکنان سر‌شناس دیگر به تیم ملی ترکیه بپیوندند، می‌گوید: «اگر من یا برادرم یا بقیه هندبالیست‌های مطرحی که می‌شناسمشان، دنبال این برنامه‌ها بودیم، مطمئن باشید زود‌تر از این‌ها می‌رفتیم، ولی من که از ‌شانزده، هفده سالگی در تیم ملی توپ می‌زنم و عاشق مملکتم هستم، چطور می‌توانم تیم ملی کشورم را‌‌ رها کرده و برای غریبه‌ها توپ بزنم؟ البته اگر هندبال ایران من و امثال من را نخواهد و تصمیم داشته باشند مادام‌العمر محروممان کنند، شاید در آینده تصمیمات جدی‌تری برای حرفه‌ای که جوانی‌ام را در آن هزینه کردم بگیرم‌».

به هر روی هر چه هست، در ماجرای کشمکش‌های عجیب و غریب این روزهای هندبال یک چیز کاملا مشهود است؛ اینکه مشکلات موجود بین بازیکنان مطرح و مدیریت فدراسیون مدتی است که به بگومگو‌ها و تسویه‌حساب‌های شخصی تبدیل شده که اگر به جای شعله‌ور کردنش از بیرون، مسئولان ورزش با شنیدن حرف‌های دو طرف بین آن‌ها ‌پادرمیانی کنند، این معضل ایجاد شده نیز می‌تواند خیلی ساده‌تر از چیزی که تصور می‌شود حل شده و آرامش دوباره به هندبال برگردد. در غیر این صورت، اگر دعوای دو سر سوخت هندبال همچنان به همین منوال ادامه داشته باشد، تردید نباید کرد که هر دو طرف دعوا، به ویژه بازیکنان مطرح این رشته در آینده‌ای نزدیک دچار مشکلات بیشتری خواهند شد؛ مشکلاتی که در ‌‌نهایت دودش به چشم هندبال می‌رود.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر