يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۵۸۸
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۲

فکرشهر: معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: طرح مرمت عمارت تاریخی ملک تا سه ماه آینده تهیه و به فرمانداری بوشهر فرستاده شود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، عمارت ملک بنایی است متعلق به محمدمهدی ملک التجار یکی از بازرگانان جنوب ایران در دوره قاجار.

این عمارت که در محله بهمنی بوشهر قرار دارد، به دست معماران فرانسوی و با مصالح محلی ساخته بنا شد.

این بنا به وسعت چهار هزار و 700 مترمربع، یک قسمت استحفاظی، بارو، شاه نشین و قسمتی به صورت چند ایوان و اتاق های مسکونی دارد.

متجاوزان انگلیسی در جریان جنگ جهانی اول عمارت ملک را مقر نظامی خود کردند و پس از سال‌ها استقرار در این عمارت با ورشکست شدن ملک التجار(صاحب اصلی عمارت) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کردند و با خود بردند.

در اواخر سلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود، پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی گذاشت.

این بنای ویرانه که در سال 77 با شماره ۲۱۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، سال‌هاست ساکنانی دارد که به این بنای تاریخی پناه آورده‌اند و آن طور که دلشان خواسته آن را تغییر داده‌اند.

پس از سال‌ها پارسال در همین روزها بود که شهردار وقت بوشهر گفت، بر اساس تفاهمی که با سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر صورت گرفت، مسوولیت احیای عمارت ملک به شهرداری بوشهر سپرده شد تا این سازمان با استفاده از امکانات خود این بنای ارزشمند و تاریخی را زنده کند.

غلامعلی میگلی نژاد افزود: با هماهنگی مراجع مربوط مجوزهای لازم را برای بازسازی عمارت ملک گرفته‌ایم و به زودی این عمارت بازسازی خواهد شد.

اما این اتفاق نیفتاد و حالا پس از یک سال از این ماجرا، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفته است، طرح مرمت عمارت تاریخی ملک بوشهر تا سه ماه آینده تهیه و به فرمانداری بوشهر فرستاده شود.

طرح مرمت عمارت تاریخی ملک به زودی آماده می‌شود

مجید خورشیدی افزود: سال‌هاست نسبت به این عمارت غفلت شده و اداره کل میراث فرهنگی باید جدی برای ساماندهی این بنا و تعیین تکلیف ساکنان آن اقدام کند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در مورد بنای تاریخی ملک، ساماندهی وضعیت ساکنان آن است که شرایط نامناسبی دارند و از انشعاب آب و برق به صورت غیر مجاز استفاده می‌‌کنند که برای محیط پیرامونی عمارت مناسب نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر