چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر ـ سینا دوبرادران*: سگ ها قادر به درک احساسات انسان ها بر اساس چهره آن ها هستند. اخیرا مطالعه ای نشان داده است که سگ ها چگونه با انسان ها در ارتباط هستند. این تحقیق نشان داد که سگ ها از قسمت های مختلف مغز خود برای پردازش احساسات انسان استفاده می کنند...
کد خبر: ۴۵۳۹۴
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

فکرشهر ـ سینا دوبرادران*: سگ ها قادر به درک احساسات انسان ها بر اساس چهره آن ها هستند. اخیرا مطالعه ای نشان داده است که سگ ها چگونه با انسان ها در ارتباط هستند. این تحقیق نشان داد که سگ ها از قسمت های مختلف مغز خود برای پردازش احساسات انسان استفاده می کنند. 

بر اساس این مطالعه، سگ ها قادر به درک احساسات انسان ها از روی چهره آن ها هستند، به طور مثال، اگر یک سگ سر خود را به سمت چپ بچرخاند، این می‌تواند به این معنی باشد که شخصی عصبانی، ترسیده و یا خوشحال است و اگر یک ظاهر شگفت زده در چهره فرد وجود داشته باشد، سگ ها تمایل دارند سر خود را به سمت راست برگرداند. محققین این مطالعه از دانشگاه Bavi Aldo Moro ایتالیا اظهار داشتند، میزان ضربان قلب سگ ها در هنگام مواجهه با فردی که روز بدی را گذرانده، افزایش می یابد. این مطالعه که اخیرا در ژورنال Learning and Bihavior به چاپ رسید، نشان می‌دهد چگونه سگ ها با افراد در ارتباط هستند. در این مطالعه همچنین بیان شده است که سگ ها از قسمت های مختلف مغز خود برای پردازش احساسات انسان استفاده می کنند.

زندگی و ارتباط نزدیک با انسان ها باعث ایجاد مهارت های خاص در سگ ها شده است که آن ها را قادر به تعامل و ارتباط موثر با انسان می سازد.

مطالعات اخیر نشان داده است که مغز سگ ها می تواند از روی نشانه ای احساسی موجود در صدای فرد، بوی بدن و وضعیت بدن را درک کرده و چهره فرد را بخوانند (احساسات فرد را درک کنند).

در این مطالعه محققین، تصاویری یکسان از چهره دو شخص بزرگسال، یک مرد و یک زن را به ۲۶ سگ نشان دادند و رفتار و پاسخ سگ ها را زیر نظر گرفتند. تصاویر این دو شخص، ۶ احساس اصلی انسان شامل خشم، ترس، خوشحالی، غم و اندوه، تعجب، انزجار و خنثی بودن را نشان می‌دادند.

سگ ها در زمان مشاهده تصاویری که بیانگر حالت های احساسی نظیر خشم، ترس و شادی بود، فعالیت قلبی و واکنش های بیشتری از خودشان نشان دادند؛ همچنین با دیدن این تصاویر احساسی، زمان بیشتری طول کشید تا سگ ها دوباره غذا بخورند، افزایش ضربان قلب سگ ها نشان داد که در این موارد مواجه شدن با تصاویر احساسی، سگ ها سطوح بالاتری از استرس را تجربه می کنند. علاوه بر این، سگ ها در هنگام مواجهه با چهره هایی که بیانگر خشم، ترس یا شادی بودند، تمایل داشتند سر خود را به سمت چپ بچرخانند؛ اما در هنگام مواجهه با چهره های شگفت زده، سگ ها به صورت عکس عمل کرده و سر خود را به سمت راست چرخاندند. این، احتمالا به این دلیل است که سگ ها این شرایط را به عنوان یک حالت آرام و غیر تهدید کننده در نظر می گیرند، بنابراین این نتایج از وجود مداخله عاطفی نامتقارن مغز سگ برای تحلیل عواطف اصلی (اساسی) انسان دلالت دارد.

محققین این مطالعه اظهار داشتند که به نظر می رسد به طور جالب توجهی، احساسات منفی توسط نیمکره راست مغز سگ و احساسات مثبت بیشتر از سمت چپ پردازش می شود.

 نتایج این مطالعه با نتایج مطالعات انجام شده قبلی بر روی سکه ها و دیگر پستانداران مطابقت دارد؛ این مطالعه نشان داد که سمت راست مغز نقش مهمی در تنظیم جریان خروجی سمپاتیک قلب دارد و این امر در کنترل واکنش های رفتاری برای ادامه حیات ضروری است.

*دکترا مهندسی بهداشت محیط، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و عضو هیات رییسه انجمن علمی مهندسی بهداشت محیط ایران.

منبع:
Marcello Siniscalchi, Serenella d'Ingeo, Angelo Quaranta. Ori
enting asymmetries and physiological reactivity in dogs' response to human emotional faces. Learning & Behavior, 2018; DOI: 10.3758/s13420-018-0325-2
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر