پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۶۷۶۸
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۵

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از بهره برداری و کلنگ زنی سه پروژه بزرگ آبخیزداری در شهرستان دشتستان در هفته دولت خبر داد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، سهیل مهاجری اظهار داشت: این پروژه ها که بیشتر پروژه‌های بند سنگی ملاتی را شامل می‌شوند با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به بهره برداری خواهد رسید.

وی از پروژه بند سنگی ملاتی واقع در مراتع عمومی دالکی بعنوان یکی از مهم ترین پروژه های مورد نظر نام برد و خاطر نشان کرد: در این پروژه، دو مورد بند سنگی ملاتی به ارتفاع ۹ تا ۱۳ و حجم استحصال سالیانه ۵۵۰ هزار مترمکعب در مدت زمان شش ماه با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد احداث شده است و میزان اعتبارات این پروژه ۷ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال است که از محل اعتبارات ملی(حوزه فاقد سد) تامین اعتبار شده است.

وی هدف از اجرای این پروژه را نیز کنترل و مهار سیلاب و تقویت سفره آب زیر زمینی دانست و تصریح کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال‌۸۴ نیز در مراتع عمومی دالکی، پروژه بند سنگی ملاتی اجرا کرده بود.

تقویت سفره آب زیر زمینی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: در بخش مرکزی دشتستان که مساحتی بالغ بر ۸۰ هزار هکتار اراضی بیابانی و مراتع دارد، این اداره در پنج سال اخیر (از سال ۹۲ تا کنون) ۷۸۰ هکتار نهالکاری، ۲۴ مورد بند سنگی ملاتی و یک مورد بند خاکی اجرا کرده است.

وی همچنین با اشاره به پروژه عملیات سنگی ملاتی حوزه بالا دست شهر برازجان اظهار داشت: در این پروژه نیز ۴ مورد بند سنگی ملاتی به ارتفاع ۳ تا ۱۲ متر و حجم استحصال سالیانه ۸۵۰ هزار متر مکعب احداث شده است و آماده بهره برداری است.

مهاجری مدت اجرای این پروژه نیز سه ماه دانست و گفت: این پروژه در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده است و در راستای کنترل و مهار سیلاب شهر برازجان و تقویت سفره آب زیر زمینی کمک شایانی به منطقه می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز پروژه‌های بند سنگی ملاتی و خشکه چین دیگری نیز در حوزه بالادست شهر برازجان اجرا شده است.

اجرای بند سنگی- ملاتی سیاه منصور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از پروژه بند سنگی- ملاتی حوزه آبخیز سیاه منصور نیز بعنوان پروژه آماده کلنگ زنی در هفته دولت نام برد و اظهار داشت: این پروژه شامل ۲ مورد بند سنگی ملاتی با اعتباری به میزان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با ارتفاع ۴ تا ۶ متر و حجم استحصال سالیانه ۲۵۰ هزار مترمکعب است. مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه ۸ ماه می‌باشد که پیمانکار متعهد گردیده است که پروژه در موعد مقرر تحویل شود.

مهاجری گفت: بخش سعدآباد دارای مساحتی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار مراتع است که در پنج سال اخیر (از سال ۹۲ تا کنون) ۵ مورد بند سنگی ملاتی و ۱ مورد بند خاکی به انجام رسیده است. همچنین قابل ذکر است در حال حاضر ۸ مورد عملیات بند سنگی ملاتی در این بخش در حال اجرا است.

وی بیان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان مجموعا تعداد ۱۷ مورد پروژه های مربوط به آبخیزداری و بخش فنی در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۸۴ هزار میلیون ریال آماده افتتاح و بهره برداری دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر