جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۷۰۱۵
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: شهید رئیسعلی دلواری نماد و شناسنامه مبارزه با ابرقدرت‌هاست.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری عصردوشنبه در آیین صد و سومین سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار که در دلوار برگزار شد، افزود: این مبارز دلاور در دورانی که انگلستان با استفاده از بحران ناشی از جنگ بین الملل اول در جهان، به فکر چپاول نقاط مختلف جهان بود، با شناختی که از فضای سیاسی ایران و جهان داشت و با حکمی که از علما گرفت، جهاد خود را علیه ابرقدرت زمان خود آغاز کرد.

وی تصریح کرد: موقعیت ویژه خلیج فارس به عنوان دروازه تمدن و کریدور اقتصاد و انرژی،  باعث شد انگلستان به فکر بیفتد با تجاوز به بوشهر، به مطامع خود دست یابد، ایران هم در آن زمان حکومتی ضعیف داشت که برای حفظ موقعیت خود حاضر به واگذاری امتیاز بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بیان کرد: از سوی دیگر القا شده بود مقاومت در برابر متجاوزان کاری بیهوده است، اینجا بود که علمای این منطقه حکم به جهاد دادند و رئیسعلی حماسه مقاومت را در مقابل ابرقدرت زمان رقم زد.

آیت الله صفایی بوشهری، رئیسعلی دلواری را فراتر از شخصیتی مربوط به یک برهه تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: این مبارز تمام وجودش تلاش برای پاسداری از اسلام و میهن بود.

وی گفت: انگلیسی ها بارها خواستند رئیسعلی را تطمیع کنند، اما موفق نشدند و او با تجهیزاتی بسیار ساده اما با ایمانی والا مقاومت کرد و نگذاشت کرانه جنوب ایران مانند بخش‌های دیگری از خلیج فارس مستعمره شود.

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: جنوب ایران مدیون رئیسعلی است نام او و حماسه‌ای که خلق کرد لرزه بر اندام استعمارگران و مستکبران می‌اندازد.

مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب نیز خلیج فارس و جنوب ایران را مدیون حماسه شهید رئیسعلی دلواری عنوان کرد و گفت: شهید رئیسعلی دلواری در زمانی که از یک سو انگلیسی‌ها در اوج غرور و کشورگشایی بودند و از سوی دیگر زمامداران ایران وابسته به بیگانه بودند و فقط به حفظ حکومتشان فکر می‌کردند، با همراهی علما و مردمانی با ایمان به مبارزه با آنها بلند شد.

وی وحدت را رمز موفقیت در مقابله با زورگویان دانست و افزود: در زمان دفاع مقدس مردم و مسوولان با انسجام و اتحاد توانستند قدرت های زورگو را به زانو دربیاورند.

چمران با اشاره به این که در هر برهه‌ای سرداران ایران اسلامی مانند رئیسعلی دلواری آماده دفاع از اسلام و ایران هستند، تاکید کرد: امنیت و عزت ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، مرهون حماسه آفرینی رئیسعلی‌هاست.

او همچنین اشاره به مشکلات موجود در جامعه تصریح کرد: با برنامه ریزی و پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مشکلات امروز هم پشت سر گذاشته می‌شود.

چمران توانمندی ایران در عرصه های مختلف علمی و نظامی را ثمره اتکا به خود دانست و گفت: ایمان و اعتقاد ما از این توان نظامی هم بالاتر است و باید به هوش باشیم خدشه‌ای به این اعتقاد وارد نشود.

امام جمعه دلوار هم گفت: سردار شجاع رئیسعلی دلواری به برکت قدرت ایمان، تقوا، بصیرت و دشمن شناسی، حماسه ماندگاری آفرید و دشمن تا دندان مسلح را در همین دیار زمین گیر کرد.

حجت الاسلام علی زاهد دوست، تفکر وسیره شهید رئیسعلی دلواری‌ و دیگر شهدا را نیاز جامعه امروز دانست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر