دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۳۱۷
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۴

فکرشهر:  به منظور اطلاع‌رسانی مناسب و ترویج شیوه‌های پیشگیری، کمپین مبارزه با ایدز با حضور دانش‌آموزان در ساحل شهر بوشهر تشکیل شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بوشهر صبح چهارشنبه در کمپین مبارزه با ایدز در ساحل شهر بوشهر اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی نقش بسیار مهمی در پیشگیری خواهد داشت.

حسن قلندری با تاکید بر ضرورت  ارائه اطلاعات به دانش اموزان برای مبارزه با بیماری ایدز افزود: متاسفانه اطلاعات دانش آموزان درباره راه‌های پیشگیری از این بیماری کم است و باید آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری در سطحی گسترده در مدارس ارائه شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بوشهر پیشگیری همراه با افزایش آگاهی و فرهنگ سازی بهترین راه مبارزه با گسترش بیماری ایدز است ادامه داد: ۳۰ هزار دانش آموز استان در راستای پیشگیری از ایدز آموزش می بینند.

وی با تشریح برنامه‌های هفته مبارزه با ایدز در مدارس استان گفت: برگزاری جلسات هماهنگی برنامه های هفته مبارزه با ایدز با مراکز بهداشتی، برگزاری مسابقات مرتبط در تمام دوره های تحصیلی، کارگاه آموزشی والدین و دانش آموزان و توزیع پوستر و پمفلت های آموزشی، همایش های پیشگیری از ایدز، نشست با فعالان حوزه پیشگیری در سطح استان و بخشی از فعالیت‌های معاونت تربیت و سلامت در هفته مبارزه با ایدز بوده است.

قلندری با تقدیر از همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در برگزاری برنامه‌های مشترک در هفته مبارزه با ایدز اضافه کرد: با همت مربیان بهداشت، مدارس استان تبدیل به کارگاه تلاش و آموزش در راستای ارتقای سلامت دانش آموزان شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه تاکنون ۵۳۴ بیمار ایدزی در استان بوشهر شناسایی شده است ابراز داشت: بیشتر این بیماران به واسطه تزریق مبتلا شده اند و اندکی هم مسائل جنسی بوده است.

وی تصریح کرد: ویروس اچ آی وی به سلول های دفاعی بدن حمله کرده، بتدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می کند، به طوری که فرد به انواع عفونت ها و سرطان ها مبتلا شده و در نهایت از پای در می آید.

قلندری افزود: ویروس مولد ایدز از طریق تماس های معمولی مثل دست دادن، در آغوش کشیدن، روبوسی کردن، عطسه کردن و سرفه کردن، استفاده از توالت و حمام مشترک، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه حمایت های روانی و اجتماعی از مبتلایان به ویروس HIV از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: باید برنامه ریزی های گسترده‌ای در راستای ارائه خدمات و حمایت‌های روانی و اجتماعی به مبتلایان انجام شود.

قلندری ایدز را یک بیماری رفتاری دانست و مهم‌ترین مشکل این بیماران نگاه بد اجتماعی و هزینه‌های درمان است افزود: علیرغم اینکه ایدز یک بیماری عفونی است و ویروس عامل آن است، ایدز یک بیماری رفتاری به شمار می‌رود و با رفتار انسان سر و کار دارد که اگر کسی که در معرض خطر است رفتار خود را کنترل کند می‌تواند پیشگیری کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان یادآور شد: هدف از برگزاری کمپین در یک فضای باز وعمومی اطلاع رسانی به همه اقشار جامعه است و ما در آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری معتقد به گفتمان اجتماعی هستیم.

وی بیان کرد: در آموزش و پرورش استان، تمرکز حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت بر روی دانش آموزان دوره متوسطه دوم می باشد.

قلندری با بیان این مساله که  آموزش و پرورش در این سال ها توجه خاصی به حوزه سلامت داشته است ادامه داد: شاید تلاش های آموزش و پرورش استان در سال های آتی نتیجه دهد ولی همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی، نهادینه کردن فعالیت های سلامت در مدارس در پی داشته است.

این مقام مسئول یادآور شد: امروز در مدارس استان، طرح غربالگری ژنتیک، ویتامین دی، آهن یاری، دادرس، برنامه پیشگیری از ایدز، برنامه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان، طرح وارنیش فلوراید دندان به احسن وجه انجام می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: برای کنترل این بیماری و آگاهی رسانی، در کلاسهای آموزشی خانواده به این مهم پرداخته می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر