دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۱۰۷۵
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

فکرشهر:  معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح «مدرسه‌محوری» خبر داد و گفت: ارتقای کیفیت و چابک‌سازی آموزش و پرورش با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، علی الهیار ترکمن صبح سه‌شنبه در نشست ذیحسابان آموزش و پرورش سراسر کشور در بوشهر اظهار داشت: فعالیت در آموزش و پرورش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که چشم ۱۴ میلیون دانش‌آموز به ما است.

وی اضافه کرد: برخی گزاره‌ها در مورد آموزش و پرورش مطرح می‌شود با این عنوان که کار آموزش و پرورش خوب نیست و کیفیت آموزش پائین است، معیشت معلمان خوب نیست، ابزار و تجهیزات ناقص است و .... اینها گزاره‌هایی است که آنها را می‌شنویم و لمس می‌کنیم. اگر مسائل آموزش و پرورش را بررسی کنیم اینها معلول‌های یک سری علت‌ها هستند که باید به علت‌ها بپردازیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در صورتی که بخواهیم مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم باید به سمت علت‌ها برویم و دنبال راه‌حل‌های اساسی باشیم. نباید به دنبال تسکین مشکلات باشیم و بلکه باید مسائل را ریشه‌ای حل کنیم.

وی ادامه داد: امروز ناگزیر به شناسایی این علت‌ها هستیم و اگر شناسایی نکنیم، در آینده با مشکلات بیشتری در حوزه آموزش روبرو خواهیم بود. در معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وارد شناسایی علت‌ها شده‌ایم تا مسائل را حل و فصل کنیم.

الهیار ترکمن از تعدد و تزاحم قوانین و مقررات به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات نام برد و خاطرنشان کرد: دستگاه آموزشی با شرایط ویژه هستیم ولی با قوانین عام سر و کار داریم و این موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود. خیلی از قوانین کهنه شده‌اند و با شرایط امروز آموزش و پرورش ناسازگار است و برخی قوانین با هم تضاد دارند و برخی قوانین در قامت امروز آموزش و پرورش نیست. خیلی از این قوانین برای اجرا نیازمند منابع مالی سنگین هستند.

وی یکی دیگر از مسائل را مشکلات ساختاری و فرایندی دانست و افزود: نحوه توزیع منابع انسانی و سنگینی تشکیلات اداری از دیگر مشکلات است. ۴۰ درصد مناطق آموزش و پرورش نیاز آموزش و پرورش نبوده و دارای جمعیت دانش‌آموزی کمتر از پنج هزار نفر هستند و برای آن هزینه‌های بسیاری را می‌پردازیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به نحوه تامین منابع مالی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بودجه عمومی دولت کشش این اعتبارات را ندارد. تکلیف ما با موضوع مشارکت در آموزش و پرورش مشخص نیست.

وی تحلیل بار برنامه‌های درسی را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: در آموزش و پرورش روی این مسائل کار می‌کنیم و دغدغه اصلی همه مسئولان آموزش و پرورش است و به این مسائل ورود می‌کنیم.

الهیار ترکمن اضافه کرد: مدرسه‌محوری می‌تواند تمرکز را از ستاد آموزش و پرورش استان‌ها بگیرد و اختیار را به مدارس بدهد و بتواند روی بودجه و نیروی انسانی و کیفیت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

وی از ارتقای کیفیت و چابک‌سازی آموزش و پرورش در سطح مدارس خبر داد و بیان کرد: نقش ناظران بر آموزش و پرورش در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر بخواهیم وارد مدرسه‌محوری شویم باید بحث انطباق قوانین و مقررات با شرایط جدید به صورت جدی دنبال شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از موفقیت‌های طرح مدرسه‌محوری کمک به اصلاح قوانین و مقررات است. باید کمک شود که محدودیت‌های طرح مدرسه‌محوری رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: در افق تحولی نظام آموزش و پرورش نیازمند تعامل و ارائه نظرات فعالان حوزه مالی آموزش و پرورش هستیم تا به بهبود فعالیت آموزش و پرورش کمک کند.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر