جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
قاری جوان آب پخشی در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر»:
فکرشهر - کورش امینی: محمدرضا دولت یاری جوانی ۲۱ ساله ای است ساکن شهر آب پخش از توابع دشتستان است، تحصیلات خود را تا فوق دیپلم نرم افزار کامپیوترادامه داده است و خدمت سربازی اش نیز به پایان رسانده است و در حال حاضر مشغول فعالیت های قرآنی است، او از دوران کودکی با تشویق پدر و مادرش به قرآن روی آود و در حد ابتدایی قرآن را از خانواده خود فرا گرفت و بعد از آن با شرکت در کلاس های مختلف آموزش قرآن، دوره های مقدماتی مختلف از جمله تجوید، حفظ صوت الحن و .. را سپری کرده است.
کد خبر: ۵۱۱۲۴
پنجشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴

فکرشهر - کورش امینی: محمدرضا دولت یاری، جوان ۲۱ ساله ای ساکن شهر آب پخش از توابع دشتستان است. تحصیلات خود را تا فوق دیپلم نرم افزار کامپیوترادامه داده است و خدمت سربازی اش نیز به پایان رسانده است و در حال حاضر  مشغول فعالیت های قرآنی است. او از دوران کودکی با تشویق پدر و مادرش به قرآن روی آورد و در حد ابتدایی، قرآن را از خانواده خود فرا گرفت و بعد از آن با شرکت در کلاس های مختلف آموزش قرآن، دوره های مقدماتی  مختلف از جمله تجوید، حفظ، صوت و لحن و... را سپری کرده است.

فکرشهر: تاکنون در این راستا چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

سپهر کهن طاق ایوان ماست/ همه سربلندی ز قرآن ماست. مقام نخست دانش آموزی دوره راهنمایی، مقام نخست حفظ موضوعی ناجا استان هرمزگان و سرباز قرآنی ساعی 97 ناجا هرمزگان را کسب کرده ام.

فکرشهر: از موفقیت های خود در حفظ آیات بگویید؟

در دوره حفظ سراسری طرح ملّی مرحله چهار جز، که تابستان سال ۹۵ برای اولین بار در استان بوشهربه میزبانی شهر آب پخش برگزار شد، شرکت کردم و با موفقیت روبرو شدم. در ضمن آیاتی که برای تلاوت در مراسمات انتخاب می کنم را حفظ می کنم و به صورت حرفه ای اگر خداوند توفیق دهد در اردیبهشت ماه سال ۹۸ در آزمون دوره یک ساله شرکت خواهم کرد.

فکرشهر: تمرینات روزانه شما به چه صورت است؟

روزانه یک ساعت تلاوت تقلیدی کار می کنم و همیشه موقع خواب سعی می کنم حتما یک تلاوت فنی گوش دهم.

فکرشهر: چه کتاب هایی را بیشتر مطالعه می کنید؟

بیشتر کُتب قرآنی، تفسیری، شهدا، نهج البلاغه.

فکرشهر: ارتباط شما با هیات ها و موسسات مذهبی چگونه است؟

با تمام موسسات فرهنگی و قرآنی در ارتباط هستم. اما  بیشتر فعالیت من در موسسه قرآنی بدرالمنیر، دارالقرآن تبیان و هیات محبین آل یاسین شهر آب پخش (امورات قرآنی) است.

‌فکرشهر: بهترین فرد قرآنی که تاثیر زیادی در زندگی شما داشته، چه کسی بوده است؟

سید طه حسینی، نخبه هم استانی و کشوری. افتخار آشنایی با ایشان را در محافل قرآنی کسب کردم. بیشتر در سال ۹۵، میلاد امام رضا (ع) یک ماهی که در شهر مشهد در کنار سید طه بودم، خاطرات خوبی برایم به توفیق قرآن و اهلبیت رقم خورد. در حال حاضر در فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستیم. او  نمونه ملاک های انتخاب  یک دوست واقعی است.

فکرشهر: چه اهدافی را برای آینده خود در نظر دارید؟

تجوید تخصصی را تا پایان سال ادامه دهم و در اردیبهشت ماه ۹۸ در آزمون حفظ یک ساله شرکت کنم و به قرائتم ادامه بدهم.

فکرشهر: اساتید شما در راه رسیدن به موفقیت های کنونیتان چه کسانی بوده اند؟

استاد به تمام معنا، خداوند تبارک و تعالی است که توفیق خدمت به قرآن را به من داده است، استاد دکتر سید عبدالکریم موسوی (حافظ کل قرآن کریم، دکترای فلسفه و عرفان)، استاد حاج محمد جماله (صوت الحن مقدماتی) و استاد حفظ(استاد وراوی، عزیزی، کریمیان)

فکرشهر: چه برنامه ای در زمینه حفظ و قرائت  دارید؟

لبیک گفتن به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه تحقق ۱۰ میلیون حافظ. امیدوارم بتوانم به عنوان یک خادم به خاطر کمبود کلاس های تخصصی قرآن به مردم شهرم خدمت کنم.

فکرشهر: به کدام یک از قاریان مصری و ایرانی بیشتر علاقه دارید؟

به همه قاریان علاقه مندم، مثلا در تلاوتم ترکیبی کار می کنم از مصطفی اسماعیل، شحات و...، ولی بیشتربه محمدصدیق منشاوی و سید جواد حسینی علاقه مندم.

فکرشهر: اهل فضای مجازی هم هستید؟

بله. در زمینه های فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی فعالیت دارم.

فکرشهر: فکرشهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

نشر خبرها با استناد کامل؛ بنده حقیر بیشتر خبرها را از این سایت  دنبال می کنم و از مجموعه خبرنگاران فکرشهر و خبرنگار  انقلابی، آقای امینی، تقدیر و تشکر می کنم.

فکرشهر:  چه توصیه هایی  برای قاریان  قرآن دارید؟

اول از هر چیز تذکر به بنده حقیر، بعد با عرض معذرت به بعضی از قاریان و تلاوت کنندگان قرآن کریم، قاری محترم قرآن باید دقت داشته باشد که در کدام مراسم، همایش و... دعوت به تلاوت شده است. در کلام اول باید معیارهایی را به عنوان قاری قبول کند. خدایی نکرده به جایگاه و شان قرآن بی احترامی نشود. به عنوان مثال در کنار بعضی از وسایل لهو و لعب موسیقیایی در بعضی از همایش ها و...، کار پسندیده ای نیست بدون جایگاه تلاوت، ایستاده قرآن تلاوت شود. شاهد این امر برای چندمین بار در همایشات ملی و مذهبی بوده ایم، حتی از طرف مسوول برنامه ها یا مجری به قاری پیشنهاد می شود فلان سوره کوچک قرآن را زود تلاوت کن و بسنده کن. قال صادق(ع): «بر شما باد به تلاوت قرآن، زیرا كه درجات بهشت مساوی است با عدد آیات قرآن. و روز قیامت به قاری قرآن گفته می‌شود كه بخوان و بالا برو، و او هر آیه كه می‌خواند یك درجه بالا می‌رود».

در مرحله اول باید شان، جایگاه و منزلت قرآن حفظ شود، آیات تلاوت توسط قاری باید مصداق و مضمون آن مراسم انتخاب شده و تلاوت شود و تلاوتی باشد معنا محور تا بتواند در مخاطب تاثیر خودش را بگذارد، لذا هدف و رسالت پیامبر(ص) ابلاغ بوده است. پیامبران، کسانی هستند که پیام‌های خدا را به مردم می‌رسانند و از او می‌ترسند و جز خدا از هیچ کسی نمی‌ترسند. همین‌که خدا محاسبه‌گر باشد، کافی است. هدف قاری باید ابلاغ صوت زیبا، انتخاب آیات، مضامین، نغمه زیبا و معنا محور به مخاطبان مراسمات باشد.

فکرشهر: صحبت پایانی؟

تلاوت قرآن در بعضی از همایش ها و مراسمات  شده است رفع تکلیف. در بعضی مواقع مشاهده شده است احترام قاری حفظ نمی شود، حتی بی احترامی نیز در بعضی مواقع صورت می گیرد. در جلسات و مراسمات مسوولان هماهنگی مراسمات ملی و مذهبی و اداره ها باید در امر هماهنگی با قاری آشنایی کامل را داشته باشند و تمام مصادیق هماهنگی رعایت شود. به یک تقدیر ساده، بعد از تلاوت به صورت لسانی از طرف مجری بسنده نشود. خیلی ها ممکن است بگویند فقط یک تلاوت ساده انجام داد، ولی اینطور نیست، باید تمام بُعدها در نظر گرفته شود، نرخ بریدن برای اجرای تلاوت کار پسندیده ای از طرف قاری  نیست و بنده حقیر مخالف کامل این امر هستم، ولی باید درخواست هدیه که بُعدهای خاصی دارد  مالی و... داشته باشند یا مسوولان امر خودشان در نظر بگیرند، چرا که این قاری محترم هم دارد وقت می گذارد، هزینه بالای کلاس های تخصصی در امر پیشرفت قرآنی را  پرداخت می کند، هرچند این هدیه ها هم بسنده نیست در امر پرداخت هزینه یک جلسه کلاس تخصصی قرآن کریم ولی تشویق است برای ادامه پیشرفت... در آخر تقدیر  و تشکر می کنم که این مصاحبه را انجام دادید. الهی، این روزگار طوفانی تر از طوفان نوح است و قرآن کشتی نجات.

نظرات بینندگان
محمد سلیمانی
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۲
احسنت به جوان خوب و مومئن شهر آبپخش ،آرزوی موفقیت در تمامی مراحل زندگی.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر