چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۱۳۴۲
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

فکرشهر:  چند روزی است که تقابل نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل آموزش و پرورش استان علنی شده است و شاهد مجادله‌ای هستیم که به نفع هیچ‌کس نیست.

به گزارش فکرشهر از مهر، : آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در حوزه تعلیم و تربیت و ساختن نسل آینده بر عهده دارد و می‌طلبد که به صورت همه جانبه مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

انتظار می‌رود همگان با درک شرایط و موقعیت حساس آموزش و پرورش برای رفع مشکلات این نهاد و کمک به اجرای برنامه‌های مد نظر تلاش کنند و این تلاش باید از بدنه آموزش و پرورش شروع شود و دیگر مسئولان نیز در این زمینه ایفای نقش کنند.

چند روزی است که تقابل نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل آموزش و پرورش استان علنی شده است و شاهد مجادله‌ای هستیم که به نفع هیچ‌کس نیست.

در حالی که نماینده مجلس عملکرد مدیرکل آموزش و پرورش را ضعیف دانسته و خواستار تغییر و تحول در مدیریت آموزش و پرورش شده است، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز در بیانیه‌ای به دفاع از خود و عملکردش پرداخته و ادعاهای این نماینده مجلس را رد کرده است.

آموزش و پرورش استان ضربه خورده است

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی روز گذشته نشستی را با خبرنگاران داشت و در این نشست با انتقاد شدید از عملکرد ناصر کرمی مدیرکل‌ آموزش و پرورش خواستار تغییر در این اداره‌کل شد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری در این نشست اظهار داشت: از عملکرد کرمی به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش راضی نیستم، در پخش عمده بسته‌های حمایتی مدارس غیر انتفاعی که ۵۰ عدد بوده است، به درستی در بین شهرستان های استان توزیع نشده و نگاه تبعیض آمیز حاکم بوده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین برای انتخاب معاونین به صلاحیت و توانایی اعتقادی ندارند و آموزش و پرورش استان در این مدت ضربه‌های زیادی خورده است.

خدری در مورد رایزنی‌های وی برای عزل مدیرکل آموزش و پرورش استان به سبب نارضایتی از عملکرد وی، بیان داشت: براساس شاخص هایی که از وزارت آموزش و پرورش گرفته ام، در بسیاری از شاخص‌ها بین استان‌های ۲۷ تا ۳۰ کشور هستیم.

دفاعیات آموزش و پرورش بوشهر

در مقابل این انتقادها، آموزش وپرورش استان بوشهر در واکنش به مصاحبه نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اخیر وی، به منظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی اطلاعیه‌ای را صادر کرده است که در زیر آمده است.

«در مورد عملکرد آموزش و پرورش استان در شاخص‌های آموزشی و پرورشی باید به استحضار مردم شریف رسانده شود، هرچند تا رسیدن به وضعیت ایده آل و مطلوب فاصله داریم ولی در سال های اخیر در مجموع در هیچ شاخصی نسبت به قبل افت نداشته‌ایم. این ادعا را حاضریم در حضور رسانه و مدعیان با مستندات اثبات کنیم.

ارتقای جایگاه استان بوشهر در کنکور سراسری، هم به لحاظ کمی و هم کیفی واضح و روشن است؛ نگاهی به آمارهای منتشره در گزیده های آماری سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۹۲ تا سال ۹۶  نشان می‌دهد استان بوشهر از جایگاه بیستم کشور به جایگاه شانزدهم ارتقا یافته است.

در سال‌های اخیر علاوه بر آمارهای کمی، از نظر میانگین نمره کل داوطلبین نیز استان بوشهر شاهد ارتقای جایگاه بوده است؛ افزایش رتبه های زیر هزار طی سال های اخیر نیز شاهدی دیگر بر مدعای این اداره کل است تا جایی که تعداد افراد دارای رتبه زیر هزار از ۱۱۰ نفر در سال ۹۴ به تعداد ۲۱۱ نفر در سال ۹۷ رسیده است.

داعیه این اداره کل این است که حداقل وضعیت آموزشی وجایگاه ما بدتر ازقبل نشده است.

در عین حال این ادله به این معنا نیست که استان بوشهر در زمینه آموزش با مشکلاتی مواجه نیست و ضعف‌هایی ندارد بلکه به این معناست که آموزش و پرورش استان با درک درست شرایط و وضعیت آموزشی در سالهای گذشته و با بهره‌گیری از مشارکت تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بر آن شده تا هر ساله با اجرای طرح‌های کیفیت بخشی، مشکلات آموزشی را کاهش داده و شاهد رشد، توسعه و پیشرفت باشد.

در شاخص های پرورشی، تربیت بدنی، نیروی انسانی و ... هم با قاطعیت و هم به صورت مستند حاضریم ارائه می کنیم که با تلاش همکاران پرتلاش مان شاهد رشد بوده‌ایم.

در مورد بسته های حمایتی هم باید  به اطلاع رسانده شود که این بسته های حمایتی مانند تجهیزات و وسائل کمک آموزشی نیست که بخواهیم بر مبنای تعداد دانش آموز و سهم هر منطقه توزیع کنیم، بلکه بسته های حمایتی را وزارت متبوع با هدف جبران کمبود نیروی انسانی در مناطقی که مشکلات بیشتری دارند در نظر گرفته است.

بدیهی است مناطقی مانند دشتستان که پراکندگی روستایی و جمعیت فراوان دانش آموزی دارند آموزش و پرورش استان مجبور است بیشترین استفاده را در آنجا داشته باشد.

جالب است بدانید اهالی و شورای اسلامی در دو روستای دشتستان از آموزش و پرورش استان به وزارتخانه متبوع شکایت کرده اند که چرا معلم رسمی برای آموزش دانش آموزان ما در نظر نگرفته‌اند و از بسته‌های حمایتی و نیروی آزاد استفاده شده است یا اینکه در بین استان‌های کشور استان سیستان و بلوچستان بیشترین استفاده را از این بسته ها داشته است.

در استان ما هم برخی مناطق که خوشبختانه مشکل نیروی انسانی کمتری داشته اند اصلا از همان سال اول متقاضی بسته های حمایتی نشدند.

در مورد انتصاب معاونین همکاران از میان شهرستان بوشهر هم گفته نماینده محترم تکذیب می‌شود. هم اکنون یکی از معاونین اداره کل از شهرستان بوشهر است و حتما همکاران شایسته دیگری هم در بین فرهنگیان بوشهر وجود دارند و همچنین تعیین معاونین شهرستان ها و مناطق به روسای آن شهرستان ها و مناطق تفویض شده است.

خواسته نماینده محترم، گزینش و انتخاب افراد مذکور در محدوده شهر بوشهر است و این مسئله انتخاب ها را محدود می‌کند.

اگر منافع فرهنگیان و مردم برای ایشان دغدغه اصلی بود حاضر بودند فارغ از اختلافات با مدیرکل این سازمان، قدم های موثری در راستای مسائل و مطالبات فرهنگیان استان برمی داشتند، نه اینکه با جوسازی جاهای مختلف بخواهند هر فرد یا سلیقه ای که تابع محض نظرات وی نیست را از صحنه حذف کنند
البته بعضی از عزیزان بوشهری حاضر به پذیرش مسئولیت در سطح معاون اداره نیستند و بی شک عده ای هم که خود متقاضی هستند ممکن است شرایط پذیرش مسئولیت را دارا نباشند.

در مورد تخلفات عدیده دیگر هم آنقدر در فضای مجازی و... گفته و نوشته شده که نه تنها دستگاه‌های نظارتی بلکه کمتر فردی است که نشنیده باشد و البته پاسخ همه آنها در گفت و گو با رسانه های استان داده شده است.

جناب خدری، نماینده محترم مردم بوشهر، گناوه و دیلم علی رغم تلاش های این اداره در راستای امکان هم افزایی، گفت و گو، تعامل و نقش همدلانه و فعالانه وی در مرتفع شدن مشکلات فرهنگیان استان و شهرستان های مزبور، تاکنون قدم مثبتی برنداشته اند و حتی تماس ها و پیام ها و درخواست ها برای این هدف نیز با بی اعتنایی مطلق وی مواجه شده است.

اگر منافع فرهنگیان و مردم برای ایشان دغدغه اصلی بود حاضر بودند فارغ از اختلافات با مدیرکل این سازمان، قدم های موثری در راستای مسائل و مطالبات فرهنگیان استان برمی داشتند، نه اینکه با جوسازی جاهای مختلف بخواهند هر فرد یا سلیقه ای که تابع محض نظرات وی نیست را از صحنه حذف کنند.

در پایان بیانیه آموزش و پرورش آمده است که مدیرکل این سازمان حاضر است در مناظره علنی از زبان جناب خدری بشنود که این اداره کل و مدیر ارشد آن، چه تخلفات و ناکارآمدی هایی داشته اند. بی گمان تابع محض داوری افکار عمومی خواهیم بود.»

این مجادله به نفع هیچ‌کس نیست

انتظار می‌رود مدیران و نمایندگان مجلس در کنار هم و با افزایش تعامل و همراهی و همفکری برای رفع مشکلات و نیازهای دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش تلاش کنند و این دعواها را بین خود حل کنند.

علنی کردن این کشمکش‌ها و انتقادهایی که معلوم نیست کدام‌یک از طرفین حق دارند، علاوه بر اینکه مشکلی را حل نمی‌کند، می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات دیگری نیز باشد.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر