سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۲۲۴۳
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۷

فکرشهر: پرورش میگو که زمین های شوره زار سواحل جنوب و شمال را به کانون تولید طلای صورتی ارز آور تبدیل کرده به عنوان صنعت مولود انقلاب اسلامی نقشی مهم در ایجاد اشتغال و اقتصاد ایران ایفا می کند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، میگو گونه‌ای از سخت پوستان آبزی است که در بیشتر آب های جهان از شور گرفته تا شیرین، یافت می‌شود و منبع مهم غذایی همانند سایر آبزیان سرشار از کلسیم، ید، و پروتئین است و نقشی مهم در زنجیره غذایی دارد.

میگو دارای فواید فراوانی شامل ضد فشار خون بودن، سرشار از سلنیوم (خاصیت اکسیدانی)، جلوگیری از آلزایمر و کم خونی و منبع پروتئین و کلسترول خوب است.

تا سال 1371 تولید میگو فقط به صید از دریا منحصر بود، اما در سه دهه اخیر سرمایه گذاری های گسترده ای در 2 بخش تولید و عمل آوری و توزیع این گونه آبزی در ایران انجام شده که همین امر در نهایت به ورود میگو به بازار ایران منجر شده است. 

رشد و توسعه تولید و تکثیر میگو در مزارع پرورش میگو نه تنها بازار داخلی را پوشش داده، بلکه صادرات بیش از 30 هزار تنی در سال جاری را به ارمغان آورده است.

تولید میگو و پرورش این آبزی ارزشمند به ایجاد زنجیره ای به هم پیوسته از کسب وکارها منجر می شود که از صنایع پشتیبانی گرفته تا ایجاد صنایع تولید خوراک آبزیان و کارخانجات تولید نهاده های خوراکی، واحدهای تکثیر، فرآوری، عمل آوری و بسته بندی است. 

همچنین توزیع این محصول در 2 بخش بازارهای داخلی و جهانی صورت می گیرد که باز چرخه ای از کسب وکارها را رقم می زند.

پرورش میگو در استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان زمین هایی که برای کشاورزی مناسب نیست را به کانون تولید، اشتغال و ارزآوری تبدیل کرده است.

هم اکنون در سطح حدود 11 هزار هکتار از اراضی این استان ها کار پرورش میگو انجام و سالانه بیش از 49 هزار تن میگوی پرورشی از این سایت ها برداشت می شود.

استان بوشهر به عنوان پیشتاز و بنیانگذار این صنعت در کشور اکنون با تولید 21 هزارو 500 تن در سطح چهار هزارو 800 هکتار بخش عمده تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص داده است.

*نخستین گام های پرورش میگو در کشور

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: شروع فعالیت های پرورش میگو از سال 1365 در مرکز تحقیقات شیلاتی خلیج فارس در بوشهر رقم خورد و در سال 1371 بخش خصوصی برای سرمایه گذاری به این بخش ورود کرد.

غلامعباس زنده بودی افزود: از این سال کار مطالعاتی روی زمین های ساحلی مستعد انجام و نخستین سایت پرورش میگو (رود حله) در استان بوشهر وارد مرحله تولید شد.

وی ادامه داد: از سال 1374 اولین مزرعه بخش خصوصی پرورش میگو در استان بوشهر با تولید 65 تن به مرحله تولید تجاری رسید و از این طریق زمینه خوبی برای توسعه کار در کل کشور فراهم شد.

زنده بودی اضافه کرد: امروز صنعت پرورش میگو به عنوان یکی از صنایع پویای پس از انقلاب اسلامی در کشور به شمار می رود که نقشی مهم در تولید، اشتغال زایی، ارزآوری و متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

* سرمایه گذاری در صنعت پرورش میگو

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: در زمان حاضر با همت دولت و همکاری قابل توجه بخش خصوصی 300مزرعه پرورش میگو در قالب 10 سایت در استان بوشهر فعال است. 

زنده بودی اضافه کرد: تاکنون برای راه اندازی و توسعه صنعت پرورش میگو در استان بوشهر 2هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و دولت انجام شده است.

وی یادآور شد: با توجه به طرح های در دست اجرا انتظار می رود 2هزار میلیارد ریال دیگر به کل سرمایه گذاری انجام شده در بخش پرورش میگوی این استان افزوده شود.

*استقبال بخش خصوصی از صنعت پرورش میگو 

زنده بودی گفت: تا قبل از سال 96، هفت هزار هکتار زمین برای طرح های پرورش میگو به سرمایه گذاران بخش خصوصی تحویل شده بود و از سال گذشته سه هزار و 500 هکتار دیگر واگذار که انتظار می رود تا سال آینده با تجهیز آنها به مرحله تولید برسند.

وی بیان کرد: همچنین 2 سایت دیگر در شهرستان های دشتی (رودخانه موند) و دیلم در مرحله واگذاری است و در تلاش برای ظرفیت یابی در شهرستان های دیگر استان هستیم.

زنده بودی گفت: براساس برنامه ریزی ها تا سال آینده 2هزار هکتار زمین برای واگذاری به بخش خصوصی آماده می شود براین اساس انتظار می رود میزان واگذاری زمین به مرز 14هزار هکتار برسد.

زنده بودی تاکید کرد: پرورش میگو یکی از صنایع مهم کشور در بخش اقتصاد مقاومتی است که با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی بخوبی هدایت می شود.

*صادرات میگوی پرورشی

وی اضافه کرد: صنعت پرورش میگو با هدف صادرات محصول در استان بوشهر کلید خورد و میزان صادرات در مرحله نخست 35 تن بود این درحالی است که امروز بیش از 80 درصد محصول به خارج از کشور صادر می شود و میزان ارزآوری آن به 160میلیون دلار رسیده است.

وی یادآور شد: بیشترین صادرات میگوی پرورشی استان بوشهر به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل قطر، کویت، امارات متحده عربی و عمان، آسیای جنوب شرقی ویتنام، چین، لبنان، مصر و بتازگی تلاشهایی برای صادرات محصول به روسیه نیز انجام می شود.

*مراکز فرآوری و تکثیر

زنده بودی گفت: 34 مرکز فرآوری و عمل آوری آبزیان در استان بوشهر فعال است که بیشتر این مراکز دارای تائیدیه کد اقتصادی اروپا هستند و می توانند محصول را به اروپا صادر کنند.

وی یادآور شد: ظرفیت مراکز فرآوری آبزیان در استان بوشهر 100 درصد تولیدات دریایی و پرورشی را پوشش می دهد.

معاون آبزی پروری اداراه کل شیلات استان بوشهر گفت: نخستین مرکز تکثیر در حله بندر گناوه با ظرفیت پنج میلیون قطعه راه اندازی شد که این مرکز امروز به 15 مرکز تکثیر در مناطق مختلف استان افزایش یافته است.

صغری اشرف افزود: میانگین ظرفیت هرکدام از مراکز تکثیر در استان بوشهر 100 میلیون قطعه بچه میگو است.

وی یادآور شد: در صورت نیاز استان های فعال در زمینه پرورش میگو به لارو (بچه میگو) بوشهر این ظرفیت را دارد که بتواند بچه میگوی مورد نیاز آنها را تامین کند.

اشرف بیان کرد: همچنین کارخانه غذای میگو در این استان از یک به چهار واحد افزایش یافته که با ظرفیت 30 هزار تن فعال است و در صورت فعالیت با ظرفیت کامل نیازی به واردات غذای میگو وجود ندارد.

وی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی میزان اشتغال در صنعت شیلات استان بوشهر 2 هزار نفر بود اما امروز این رقم به 15هزار نفر می رسد که از این شمار 10 تا 12 هزار نفر در بخش صید و صیادی و مابقی در بخش آبزی پروری فعالیت می کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر