يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی فکرشهر از آن چه بر پتروشیمی دشتستان گذشته؛
فکرشهر: با این حال، گذشت زمان و اظهارات اخیر دو نماینده ی استان مشخص کرد که این قول ها و خبرها نیز وعده ای بیش نبوده و تنها در ادامه ی راه دولتمردان و نمایندگان قبلی برای ...
کد خبر: ۵۲۴۹
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۲

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: پتروشیمی و راه آهن، دو خواسته ی قدیمی و همیشگی مردم دشتستان بوده، خواسته هایی که به نظر می رسد سال هاست به عنوان دستاویزی برای مانور قدرت ها و دولت ها و تبلیغات اشخاص و گروه ها قرار گرفته است.

پتروشیمی دشتستان، پس از سال ها درخواست مردم بالاخره سال 85 در سفرهای استانی احمدی نژاد، تصویب شد و مردم را به ایجاد اشتغال در منطقه و کمک به کاهش بیکاری امیدوار کرد، در طول این 8 سال، هر یک از دولتمردان و مسئولین و نمایندگان در مجلس، وعده ها دادند و هر بار بحث احداث را بین بخش خصوصی و دولت پاس کاری کردند و مردم را به این وعده ها دلخوش نمودند تا 27 دی ماه 1392 که خبر جانمایی پتروشیمی دشتستان از سوی نماینده ی دولت تدبیر و امید در استان (استاندار) اعلام شد و نماینده ی مردم دشتستان در مجلس نیز 10 خردادماه 1393 آن را تایید کرد. 

این خبرها که با آب و تاب و تبلیغات فراوان اعلام شده و در راس اخبار خبرگزاری ها و رسانه ها قرار گرفت، بسیاری از جوانان و خانواده ها و نخبگان را شاد نمود و به این امر امیدوار کرد که طبق گفته های مصطفی سالاری، نهایتا تا 48 ماه آینده بتوانند از بیکاری رهایی یابند.

بحث جانمایی و احداث پتروشیمی دشتستان آنقدر جدی مطرح شده بود که استاندار بوشهر در نشست خبری اش در اسفندماه گذشته نیز در پاسخ به سوال خبرنگار فکرشهر تنها مشکل این طرح را تامین خوراک پتروشیمی عنوان کرد که قرار بود دو هفته ی بعد در جلسه با جهانگیری حل شود و درباره ی محل احداث پروژه نیز گفت:  طبیعی است که محل احداث پتروشیمی را محرمانه نگه داشته ایم زیرا در هر محلی که اعلام بکنیم، کسانی هستند که خود را اذیت می کنند و ما نخواستیم کسی خودش را اذیت کند؛ وی بارها قبل و بعد از آن نیز از تامین سرمایه گذاری های این پتروشیمی ها از طریق فاینانس خارجی نیز خبر داد.

موسوی نژاد نیز در دوسال اخیر و تا قبل از سفرش به چین، بسیاری از این قول ها را در گفت و گو با خبرگزاری ها و نشست های خبری اش تایید کرده بود.

با این حال، گذشت زمان و اظهارات اخیر دو نماینده ی استان مشخص کرد که این قول ها و خبرها نیز وعده ای بیش نبوده و تنها در ادامه ی راه دولتمردان و نمایندگان قبلی برای امیدوار نگه داشتن مردم منطقه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار فکرشهر، نماینده ی مردم دشتستان در مجلس، در نشست خبری هفته ی گذشته ی خود (اول شهریورماه) به آن چه بر پتروشیمی دشتستان گذشته بود، پرداخت و نکاتی را مطرح نمود که هیچ یک از رسانه های استان آن را پوشش ندادند و پیش از این نیز به آن نپرداخته بودند.

سید مهدی موسوی نژاد پیرامون احداث پتروشیمی دشتستان گفت: پتروشیمی دشتستان و پتروشیمی گناوه در دولت قبل به عنوان مصوبه ی سفرها تصویب شده بود که متاسفانه اجرایی نشده و ما برای این منظور، حداقل 4 جلسه با وزیر تعاون، آقای رستم قاسمی و استاندار وقت و نمایندگان استان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: زمان تصویب پروژه، دولت می توانست در احداث پتروشیمی سرمایه گذاری کند ولی بعدها طبق اصل 44 قانون اساسی سرمایه گذاری دولت در این طرح ها ممنوع شد و دولت پتروشیمی های خود را به بخش خصوصی واگذار کرد.

موسوی نژاد اظهار داشت: بعد از این مصوبه، هیچ اتفاقی نیفتاد تا مجموعه ای به نام سپهر انرژی که بخش زیادی از سهامش در اختیار بانک صادرات بود برای سرمایه گذاری در این دو پتروشیمی آمدند و به دلیل این که پتروشیمی گناوه خوراکش را از خارگ تامین می کرد و مقرون به صرفه تر بود، متاسفانه آمده بودند و پتروشیمی را به یک پتروشیمی دشتستان ـ گناوه تبدیل کرده و مکانش را هم در گناوه قرار داده بودند و عملا پتروشیمی دشتستان را حذف کرده بودند.

نماینده ی مردم در خانه ملت ادامه داد: در نشست های اول هم ما می دیدیم اسم دشتستان هست ولی برنامه ریزی برای دشتستان وجود ندارد؛ بعد که دلیلش را دنبال کردیم به این موضوع پی بردیم و به همین خاطر به شدت اعتراض کردیم و با وزیر نفت و معاونینش و استاندار وقت، آقای حسنوند و دیگر نمایندگان استان هم جلسات متعددی گذاشتیم و تاکید کردم باید در هر دو شهرستان پتروشیمی احداث شود و کلنگ زنی آن ها هم همزمان انجام شود.

سید مهدی موسوی نژاد افزود: سپهر انرژی به هر دلیلی از سرمایه گذاری این دو پروژه کنار کشید و ما سراغ  یکی از سرمایه گذاران رفتیم که از مجموعه های زیر مجموعه ی نهاد رهبریست که اغلب در مناطق محروم سرمایه گذاری می کند؛ جلساتی گذاشتیم و آن ها را متقاعد کردیم که سرمایه گذار بیاید و هر پتروشیمی را جداگانه سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: قبل از سفر به چین {هفته ی سوم مردادماه امسال} با وزارت نفت جلسه ای گذاشتیم و قرار شد خوراک پتروشیمی گناوه ار خارگ و خوراک پتروشیمی دشتستان از پتروشیمی گناوه تامین شود.

موسوی نژاد ابراز داشت: سرمایه گذار به ما تعهد داد که هر دو پروژه را  با هم انجام می دهند و آقای استاندار هم قول دادند که هر وقت خواستید شروع کنید ما در مدت دو هفته مجوزها و همه ی نیازها و جانمایی و زمین مورد نیاز را هم در دشتستان و هم گناوه آماده می کنیم.

وی اظهار داشت: از آنجایی که دانش فنی مهندسی پتروشیمی عموما در اروپا وجود دارد، باید رفرنس خارجی آن نیز تامین می شد که به دلیل تحریم ممکن نبود و خود کشور چین این دانش را الگوسازی و بومی سازی کرده و آن ها به ما تعهد دادند که دانش فنی مهندسی پتروشیمی را نیز در اختیار ما بگذارند.

نماینده ی مردم دشتستان ادامه داد: سرمایه گذاری نیز از طریق فاینانس خارجی تامین می شود.

پیش از این نیز رییس شوراهای استان بوشهر پیرامون پتروشیمی های دشتستان و گناوه به فکرشهر گفته بود: برای بررسی وضعیت این دو پتروشیمی به مراکز مربوطه و به خصوص سازمان محیط زیست مراجعه کردیم که در آن جا به ما گفتند تا وقتی فاکتورهای زیست محیطی رعایت نشود، هیچ مکانی را نمی توان به عنوان محل احداث مطرح کرد و یا محلی را جانمایی نمود و پروژه ای را احداث کرد.

سیده خدیجه حسینی ادامه داد: به ما گفتند برای پتروشیمی دشتستان نیز تاکنون هیچ مجوز محیط زیستی صادر نشده و کسی هم تا کنون این مساله را پیگیری نکرده است؛ البته چند روز بعد از آن که داشتم با سازمان صحبت می کردم گفتند که ظاهرا آقای موسوی نژاد در این باره با سازمان تماس گرفته و روند اجرایی را پرسیده است.

موسوی نژاد هم بعد از نشست خبری هفته ی گذشته اش در گفت و گو با خبرنگار ما ابتدا گفت که صد در صد مجوزهای زیست محیطی گرفته شده ولی وقتی با این سوال فکرشهر مواجه شد که طبق اطلاعات رسیده به ما شما یک هفته ی پیش در این زمینه با محیط زیست تماس گرفته اید، گفت: این کار من نیست، سرمایه گذار باید بیاید و مجوزهای زیست محیطی و دولتی را بگیرید.

به هر شکلی مباحث مطرح شده پیرامون پتروشیمی دشتستان در سال ها و به خصوص ماه های گذشته را بررسی کنیم، به عدم شفافیت مسئولین امر در این قضیه می رسیم؛ مباحثی که در وهله ی اول متوجه ی نماینده ی دولت تدبیر و امید در استان می باشد و این نکته را به ذهن متبادر می سازد که وی و تیم رسانه ای اش چقدر در جریان امور بوده و یا با داشتن اطلاعات کامل، خبرها را غیرشفاف و تا حدودی نادرست منتشر و وعده ها را اعلام داشته اند؛حتی اگر قصد داشته اند از اعتراضات و مشکلات بعدی در دولت یازدهم جلوگیری نمایند نیز چندان مقبول به نظر نمی رسد که با افکار، احساسات و آینده ی مردم یک منطقه از استان بازی شود!

جدای از مشکلات زیست محیطی و آسیب هایی که احداث پتروشیمی می تواند به منطقه و به خصوص به کشاورزی دشتستان که قطب کشاورزی استان است، وارد کند؛ که در صورت احداث غیرکارشناسی پتروشیمی و بدون مجوزهای زیست محیطی می تواند نابودی نخلستان های این شهرستان را هم در پی داشته باشد؛ آن چه بیش از هر مساله ی دیگری انسان را آزار داده و امید ایجاد شده در مردم را به یاس مبدل می نماید، تداوم انتشار اخبار غیرشفاف و ناصحیح با اهداف پوپولیستی است؛ اخباری که صرفا جنبه ی تبلیغاتی داشته و این روزها در مباحثی دیگر چون مسیر راه آهن شیراز ـ بوشهر و زمان احداث آن نیز نمود یافته و به خوبی قابل مشاهده است؛ مبحثی که پرداختن به آن با وجود ارتباط تنگاتنگ معنایی با این نوشتار، برای وقتی دیگر گذاشته می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر