جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: استان بوشهر چند سالی است که با کاهش بارش‌ها و همچنین خشکسالی روبرو شده است و هم‌اکنون بحران آب فضای سبز و همچنین کشاورزی این استان را تهدید می‌کند و لازم است که برای حفظ این فضای سبز و کشاورزی به سمت تغییر در الگوهای کشت برویم.به گزارش فکرشهر، یکی از مهمترین موضوعاتی که در سال‌های اخیر استان بوشهر را تحت تاثیر قرار داده است، خشکسالی‌های پیاپی است که باعث خشک شدن بسیاری از نقاط استان شده است و چند دشت استان نیز در لیست دشت‌های ممنوعه قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۳۳۲
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱

فکرشهر: استان بوشهر چند سالی است که با کاهش بارش‌ها و همچنین خشکسالی روبرو شده است و هم‌اکنون بحران آب فضای سبز و همچنین کشاورزی این استان را تهدید می‌کند و لازم است که برای حفظ این فضای سبز و کشاورزی به سمت تغییر در الگوهای کشت برویم.

به گزارش فکرشهر، یکی از مهمترین موضوعاتی که در سال‌های اخیر استان بوشهر را تحت تاثیر قرار داده است، خشکسالی‌های پیاپی است که باعث خشک شدن بسیاری از نقاط استان شده است و چند دشت استان نیز در لیست دشت‌های ممنوعه قرار گرفته است.

استان بوشهر یکی از قطب‌های کشاورزی به ویژه در بخش تولید خرما است که حدود 15 درصد از خرمای کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و حدود 35 درصد از محصولات خارج از فصل کشور به ویژه گوجه فرنگی نیز در استان بوشهر تولید می‌شود.

بخش عمده آب کشاورزی استان بوشهر در بخش نخیلات مصرف می‌شود که شیوه‌های مورد استفاده در آبیاری نخیلات دارای راندمان پائینی است و از شیوه غرق‌آبی برای آبیاری نخیلات استفاده می‌شود که یک شیوه پرمصرف است.

سال ها است که استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری از سوی مسئولان مورد تاکید قرار می‌گیرد ولی تحقق آن نیازمند تخصیص اعتبارات زیاد و همچنین همکاری کشاورزان و مسئولان امر است که تاکنون این امر محقق نشده است.

استفاده از گیاهان شورپسند الگویی مناسب برای استان بوشهر

استفاده از گیاهان شورپسند نیز یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که با توجه به مشکلات آب استان بوشهر و برخورداری از آب دریا می‌تواند الگوی مناسبی برای کشت در استان بوشهر باشد.

گیاهان شورپسند یا شورزی گیاهانی هستند که می‌توانند با آب دریا و دیگر آب‌ها و خاک‌های شور هم‌زیستی کنند و می‌توان از آب دریا برای آبیاری آنها استفاده کرد.

با توجه به منابع سرشار آب دریا این گیاهان کمک بسیار خوبی برای مهار بیابان و بیابان زدایی هستند. چندین کشور از این گیاهان در زیست‌بوم خود استفاده می‌کنند. گیاهانی همچو حرا و سالیکورنیا و اسفناج باغی در این گروه قرار می‌گیرند.

پژوهش ها بیانگر این است که بسیاری از گیاهان شوردوست دارای پتانسیل بالایی در تحمل به شوری هستند که آنها را قادر به استقرار در خاک‌هایی با شوری بالا و حتی در برخی موارد آبیاری با آب دریا می‌کند.

لزوم اصلاح رویه مصرف آب و استفاده از گیاهان شورپسند

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در این باره اظهار داشت: خشکسالی یکی از مهمترین موضوعات برای استان بوشهر است و لازم است که راهکارهای مناسب برای برون رفت از این مشکل اتخاذ شود.

شاپور رستمی با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی داریم، افزود: تغییر در رویه مصرف آب در استان و همچنین تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید برای مقابله با کم آبی در دستور کار قرار بگیرد.

وی با با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا حداکثر استفاده را از منابع آبی ببریم، اذعان داشت: سازمان جهاد کشاورزی باید از طریق مراکز علمی و پژوهشی نسبت به اصلاح الگوی کشت اقدام کنند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر بر لزوم تلاش برای استفاده از گیاهان شورپسند تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به وضعیت آب و هوایی استان بوشهر کشت گیاهان شورپسند می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

اصلاح شیوه‌های آبیاری در یک‌هزار هکتار اراضی استان بوشهر

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: تلاش های بسیار مهمی به منظور اصلاح روش های آبیاری در استان بوشهر صورت گرفته است و تلاش داریم بهترین استفاده از منابع آبی صورت بگیرد.

حسین باشی‌زادگان اضافه کرد: به منظور اصلاح شیوه‌های آبیاری در یک‌هزار هکتار از اراضی استان بوشهر اقداماتی صورت گرفته است و مطالعات آن انجام شده است و برنامه ریزی برای اجرای ان در یک هزار هکتار نخیلات آب‌پخش انجام شده است.

وی به کاهش 54 درصدی ذخایر ابی استان بوشهر طی سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: با کاهش شدید آورد آب‌های استان بوشهر مواجه بوده‌ایم و با روش‌های قدیمی نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای آبی باشیم و باید برای اصلاح شیوه‌های آبیاری تلاش کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: خشکسالی‌های اخیر در استان بوشهر باعث شده است تا سه دشت دیگر استان بوشهر نیز در لیست دشت‌های آلوده قرار بگیرند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر